Barmeister 4 Postad 16 Februari , 2016 Hej! Har en Volvo Penta B30 där folk har påpekat att tomgången är för högt ställd vilket alldeles stämmer. Har provat att dra ner den med resultatet att den pendlar up och ner till och/eller dör. När man lägger i fram så får man dra på gas (kort stund) ganska snabbt, annars dör motorn, vilket gör att det blir lite brutalt. Jäkligt svårt också att köra riktigt sakta i ex. hamnområde utan att motorn dör.Några teorier/tips? Någon har nämnt att man ska synkronisera förgasarna... Tacksam för råd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 16 Februari , 2016 Har du ställt tändningen? Om det inte funkar så kolla brytarspetsarna, minns nu inte exakt, men jag tror det skall vara 0,4 mm, kolla på något Volvoforum. Kolla också att alla sex kammarna i fördelaren lyfter lika högt, att fördelaraxeln inte är glapp. Om brytarspetsarna har brännmäken så är kondensatorn kass. Om du har brytarlöst tändning behöver du inte bekymra dig om brytarspetsar och konding. Vad har du för förgasare (eller insprut?) Om du har dubbla förgasare kan tomgången vara rätt på den ena, men hög på den andra. Gör rent eller byt luftfiltret. Vissa modeller hade automatchoke, men det är nog väldigt längesdan och kanske bara på landsvägsvarianterna, men en choke kan ställa till det.... Att varvtalet pendlar brukar bero på tändningen, fördelaren. När du ändå håller på och mekar så byter du tändstift och kollar tändkablarna, att dom inte glappar. Kondensator och tändspole är förbrukningsvara och slits snabbt i varma motorrum. Det finns gott om reservdelar till dessa maskiner, men kolla hos företag som säljer reservdelar till bilar... det blir billigare, jag tror dessutom att det finns privatpersoner eller mindre företag som renoverar fördelare. Fördelaren kommer från Bosch... Jag ha en nyligen mekat med en muckad TGB11, samma motor, samma problem.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 16 Februari , 2016 Kom på en sak, det förändrar nog ingenting för dig, men kan vara bra att veta, vissa landsvägsmotorer hade vacuumassisterad förtändning, det hade inte de marina varianterna, således litet annorlunda fördelare, iofs så brukar det inte vara vacuumassitans på motorer med dubbla förknasare heller. Jag vet att jag ställdes inför detta faktum på en B20 för en del år sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 16 Februari , 2016 Börja med att ladda ner manualen från Volvo Pentas hemsida där står alla data. Börja med att kolla tändningen. Justera förgasarna när du vet med 100% säkerhet att tändningen är ok. Om din motor är en original AQ170 har du tre förgasare och det finns ingen choke. Det är ganska pilligt att synkronisera dom, det står i manualen hur man gör, själva svårigheten ligger i att ha samtliga förgasare synkroniserade och samtidigt ligga på rätt tomgångsvarvtal, om man ligger för högt i tomgång måste man ställa ner samtliga förgasare lika mycket för att få ner varvtalet och fortfarande ligga synkroniserad, hur mycket bör man skruva ner den första för att allt skall vara rätt efter man ställt ner den tredje? Det blir ett evigt pill i små steg och när det äntligen är klart vill man inte upptäcka att tändningen stod fel och när man ändrar på den påverkas tomgångsvarvtalet och så får man pilla på förgasarna igen... Kolla också ventiljusteringen innan du ger dig i kast med förgasarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 17 Februari , 2016 Tjuvluft kan också ge pendlande tomgång. Det kan man kolla genom att spruta startgas runt förgasarfot och andra ställen där det kan läcka. Om motorn varvar upp så läcker det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 17 Februari , 2016 Har verkstadshandbok till den motorn, hör av dig om du vill ha en i Pdf. Kurt Vilén Stockholms Marine El båtelektriker.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 1 Mars , 2016 Har bytt ut de mesta med tändningen: brytarspets, konsensator, locket, tändkablar, arm och som alltid, tändstift. Kommer låta en kunnig person ställa in allt med såväl tändning som förgasare då jag känner att någon som kan detta "i sömnen" gör det fortare/bättre än jag. Har lärt mig massor på detta forum men ibland känner jag min gräns... Tack till er alla för råd och tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser