Furis73 0 Postad 15 Februari , 2016 Har en äldre Evenrude 35hk ståendes som jag skulle vilja skrämma liv i och se om den fungerar. Då den inte sitter på nån båt är den inte inkopplat på tändlås och ström så att säga. Nån som vet vad dom olika stiften i kontakt stycket på motorn är till så man kan " tjuvkoppla" den. Bifogar bild. Det är 5 stift , 2 lite grövre och 3 mindre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Februari , 2016 Årsmodell eller modellbeteckning?Vad är det för färger på kablarna till kontaktens baksida?Kan vara t.ex. "black connector" enligt bilden nedan om kabelfärgerna är Röd, Svart, Vit, SvartGul, ViolettVit? Bilden norpad HÄR. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Februari , 2016 var en liknande frågeställning här på forumet för några år sedan, då dök frågan upp hur motorn kommit i frågeställarens besittning om inte alla delar fanns till motorn. Men här ar säkert allt iordning/ Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Furis73 0 Postad 15 Februari , 2016 Fick med den som en extra motor när jag köpte en båt i höstas. Enligt förra ägaren skulle den fungera men vill prova den innan man sätter den på en båt ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Furis73 0 Postad 15 Februari , 2016 Årsmodell eller modellbeteckning? Vad är det för färger på kablarna till kontaktens baksida? Kan vara t.ex. "black connector" enligt bilden nedan om kabelfärgerna är Röd, Svart, Vit, SvartGul, ViolettVit? Bilden norpad HÄR. evinrude.instr.connect.jpg Tack. Var inne o kollade men kunde inte hitta den bilden bland dom 632 sidorna. vet du vilken sida den fanns på ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 15 Februari , 2016 Om det en motor i slutet på 70 talet så är det följande. Svart = Minus ( - ) Röd = Pluss ( + ) Lila/vit = choke ( + ) Vit = start ( + ) Svart/Gul = Stopp ( - ) Tar inget ansvar för dessa uppgifter då jag inte har fullständiga uppgifter på motorn. Kurt Vilén Stockholms Marine El båtelektriker.se 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 Februari , 2016 Furis73: Knepigt, länken bör hamna på rätt sida automatiskt, dvs 617?(Adress-ändelsen #/616 bör ge rätt uppslag.) Funkar väl f.ö. bara på dator.Är ju manual för 1971-1989 men det finns både äldre och nyare att välja bland HÄR. Elscheman brukar ligga mot slutet i appendixet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 16 Februari , 2016 Det är enklare än man tror. Med kontaken losskopplad behöver man bara sätta ett metallföremål mellan batterikabeln på startsolenoiden och solenoidens styrspänningsstift. Man chokar manuellt med vänsterhanden och gör tjuvkopplingen med en skruvmejsel i den högra. Motorn rycker ju till när den hostar igång så det gäller att vara noga med var man har manschetter, slipsar och sitt långa här så inget trasslar in sig i svänghjulet :-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Furis73 0 Postad 17 Februari , 2016 Nu har jag kollat på motorn. Model beteckning är 35952A och serie nr B004345. Ålder är okänt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Februari , 2016 Då är det 79:a enligt DENNA reservdelslista.Tvåcylindrig med elstart, CDI-tändsystem.Elchoke (solenoid nr 40 här?). Finns i.a.f. en manuell choke-arm (nr 23).Elschemat på appendixsidan A-32 länkad HÄR bör stämma.Kabelfärgerna till "black connector" bör vara Svart, Röd, Svart/Gul, Lila/Vit och Gul/röd?Till höger syns tändningsnyckelns 4 olika positioner och vilka kablar som dessa överbryggar.T.ex. vid positionen "start" bryggas S (Gul/Röd) ihop med B (Röd/Lila).Röd/Lila är f.ö. istället Röd på själva motorn.Verkar alltså vara så enkelt som Faderullan beskriver ovan.Finns väl f.ö. en stopp-knapp på motorn att stänga av med när den har vrålat igång pigg och kry. Man måste ju få hejd på kraftpaketet också. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 18 Februari , 2016 Om någon undrar hur jag lärt mig denna dubiösa färdighet så finns det helt legitima och ärbara orsaker. Vår båt fanns förr sex mil och en tio minuters färjtur hemifrån. Har man glömt båtnycklarna hemma så får man klura ut hur det funkar.... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser