Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Bigfish68

y koppla toaletter till en septitank

Rekommendera Poster

med y koppling 2 toaletter till 1 ingång på septitank skulle de fungera?

Septitank en sitter lågt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här frågan väcker så många motfrågor.

Första frågan - varför vill du koppla så? Såklart för att du har två toaletter, men varför då inte ha två tankar?

Nästa fråga - hur lång dragning talar vi om här? Långa bajsslangar är dyra - så dyra att det kan bli billigare med två tankar ganska snabbt.

Förtsätter med - var på installationen hamnar Y-kopplingen? Nära toan, nära tanken - vad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bättre att fixa en extra anslutning på befintlig tank än skarva på sig på en slang som redan går till en annan toa. Det är ganska bra tryck i pumpen (förutsätter att det är eltoa) och är kopplingen en bit från tanken kan det i värsta fall gå lite skit baklänges och proppa igen den grenen. Använder man sedan inte den toan på ett tag kan det bli jättekul.

(Extra tank hade jag dock undvikit, då det för med sig dubbla tömningsanordningar, övervakningar m.m. också.)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller delvis med IngemarE; jag kan se en fördel med dubbla tankar om det är lång dragning (fyra-fem meter?). Hellre det än en lång slang med kvarstående goja som aldrig blir riktigt tömd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här frågan väcker så många motfrågor.

Första frågan - varför vill du koppla så? Såklart för att du har två toaletter, men varför då inte ha två tankar?

Nästa fråga - hur lång dragning talar vi om här? Långa bajsslangar är dyra - så dyra att det kan bli billigare med två tankar ganska snabbt.

Förtsätter med - var på installationen hamnar Y-kopplingen? Nära toan, nära tanken - vad.

Flera tankar mera krångel,slanglängd ca 2-3m från vardera toalett,y-koppling ganska nära tanken.

Och ja 2 toaletter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänker så här:

Fler tankar, mer krångel.

Långa slangdragningar - ännu mer krångel. Vi talar om 4-6 meter slang som länkas samman i ett Y. Tror mer på IngmarE's lösning med två anslutningar till en tänk då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänker så här:

Fler tankar, mer krångel.

Långa slangdragningar - ännu mer krångel. Vi talar om 4-6 meter slang som länkas samman i ett Y. Tror mer på IngmarE's lösning med två anslutningar till en tänk då.

Nu läste du lite för snabbt vad jag skrev Peter_K ?

slanglängd ca 2-3 meter,samt y-koppling nära tank.

Jag kan ha 2 anslutningar på tanken,men då får jag tänka om på hur den ska sitta,och att de går åt mera slang..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag anser att en tank per toalett helt klart är det optimala, men förstår Din tanke. En av mina båtgrannar bad mig hjälpa honom med en liknande installation. Tyvärr hade den septiktanken bara en ingång. Vi monterade septiktanken om c:a 150 liter lågt, Ø38 mm Y-förgrening helt vertikalt i princip ovanpå tanken. Därigenom eliminerades risken att toalett 1 spolade bakvägen till toalett 2. Avluftningen från tanken ökades till 2 x 25 mm eftersom 1 x 25 mm är för lite om båda toaletterna råkar användas samtidigt.

Installationen gjordes troligen kring år 2005 och mig veterligen fungerar den fortfarande. Men bara för detta så kanske den havererar i morgon...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag anser att en tank per toalett helt klart är det optimala, men förstår Din tanke. En av mina båtgrannar bad mig hjälpa honom med en liknande installation. Tyvärr hade den septiktanken bara en ingång. Vi monterade septiktanken om c:a 150 liter lågt, Ø38 mm Y-förgrening helt vertikalt i princip ovanpå tanken. Därigenom eliminerades risken att toalett 1 spolade bakvägen till toalett 2. Avluftningen från tanken ökades till 2 x 25 mm eftersom 1 x 25 mm är för lite om båda toaletterna råkar användas samtidigt.

Installationen gjordes troligen kring år 2005 och mig veterligen fungerar den fortfarande. Men bara för detta så kanske den havererar i morgon...

Tjena !

Hade oxå tänkt köra 25mm avluftning,men hittar inga vettiga ventiler,endast 16 o 19mm,

tips om var man kan finna såna,gärna 90 graders..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena !

Hade oxå tänkt köra 25mm avluftning,men hittar inga vettiga ventiler,endast 16 o 19mm,

tips om var man kan finna såna,gärna 90 graders..?

Denna kanske:

http://www.italnordic.se/artikel.php?kid=720-795-801&sok=&id=3920

Bra grejor men inte den billigaste leverantören...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Volvo_Penta.. men tänkte nu på att kan man inte ta en vanlig genomföring,vad gör de om de inte är nät dvs öppen ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser inte att det skulle vara något principiellt problem om avluftningen till skittanken skulle vara utan nät. Vad gäller färskvatten vill man ju inte ha spindlar och annat ner i tanken. Men när det gäller septin? Nä, jag ser inte problemet men det finns säkert MG-are som anser det är åt h-e att vara utan nät på septikavluftaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis,jag kan nog bara se fördelar..lättare passage för luft,kunna bakspola ev stopp..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har vanlig bordgenomföring, vilket är standardmontaget på min båt. Bytte dock till större dimension för ett par år sedan (för 25mm slang). Innanför skrovsidan går slangen i en båge/ögla uppåt innan den går ner för som vattenfälla. Inte så viktigt på en toatank men så är det i original.

Har f.ö. vanliga bordgenomföringar till övriga tankar också (utan nät) och har aldrig fått in några spindlar. Kan kanske bero på att det är en bit att krypa, dessutom gör ju inte "vattenspärrsöglan" att det blir kortare....

Med tanke på den ändå måttliga slanglängden och att Y-kopplingen är nära tanken skulle jag gjort en anslutning till på tanken. Då har du dessutom två helt oberoende slangsystem och kan gå på toa på den ena även om det (mot förmodan) skulle stoppat upp sig i slangen på den andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...