Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
CubaCola

VHF

Rekommendera Poster

Sitter snyggt monterad men används inte. Hur gör ni i era båtar? Har alla gått utbildning för VHF eller lär ni varandra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick gratiskurs på nätet. Skrev för licens i Norrköping. Funkade bra å smidigt. Fast det är nog till att lyssna, fatta hur å varför samt träna... blir tyvärr inte av för min del... e nog bra att vara "inne i det"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uttryckte mig slarvigt.

 

Jag undrar om alla i besättningen har gått kurs eller om en har gjort det och lärt resten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår bår har vi båda vuxna gått kurs och har SRC certifikat (licens). Sonen (4år) vet hur man ska använda VHF:en för att ropa på hjälp vid en nödsituation. Dottern (2år) kan ännu inte.

 

Vi har VHF:en på ofta och ropar mest upp Sthlm radio för väderprognoser. (Sjöassistansmedlemmar där denna service ingår)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två VHF apparater ombord, en fast monterad som är ihopkopplad med GPSen.

Samt en liten handhållen apparat.

Den fasta är är standby på kanal 16 under gång, eller så skannar den alla kanalerna, eller valda kanaler med 16, lokala trafikanen och kanske L-kanalerna.

 

Förr störde ekolodet så radion fick squelshas nästan i botten, men med nya ekodet eller i nya båten behövs inte det.

Den lilla bärbara apparaten ger dessvärre inte så mycket, jag kan höra de större fartygen som befinner sig i närheten, och Stockholm radio, men dom hör mig med vissa svårigheter. Med den fasta är det inga problem.

 

Vi är så himla gammalmodiga att vi lyssnar på sjöväderprognoserna både på rundradion och på VHF och har ofta larmet i mobiltelefonen iställt så att det larmar innan utsändningarna. För en del år sedan var det ju hopplöst då man tvingades höra hela landets kustväder, från Kemi fyr till Koster, och så tappade man koncentrationen och missade Skagerack och Kattegatt.... Nu är ju den rapporten mer selektiv, tack och lov.

 

Kontakten med anda båtkompisar sker sällan över VHF även om det förekommer, den kontakten sköts mest med SMS eller mobilsamtal.

Jag har endast en gång för himla massa år sedan, innan mobiltelefonin var vanlig, kopplat upp telefonsamtal till land via VHF, den gången till en barnläkarmottagning då något av barnen hade fått röda hund eller om det var mässlingen.... Sedan visste plödsligt "alla" om att vi hade en barnsjukdom ombord, så det var direkt onödigt att hissa pestflaggan....

 

Vi lyssnar alltså mest, och har kunnat assistera andra båtfarare som hamnat i lindrigare nödsituationer. Jag kunde ju berätta om det i tråden "Ljugarbänken".

Iofs så har jag använt mig av Sweden Rescue, och direkt till SSRS, några gånger då jag fått kylvattenproblem, läckade bränslerör, och ett i en annan båt (utan vare sig VHF eller telefontäckning) olycksfall som behövde komma till akuttmotagning, rätt snabbt.

 

Mitt emellan Sveriges kust och Jylland finns det ingen mobilteckning, eller i vart fall väldigt dålig täckning. Då är det bra att ha VHF, visserligen kan Sthlm-tadio och danska motsvarigheten, Lyngö-radio ha svårt att höra dig, nen jag hör dessa stationer iallafall. Seglare med antennen i mastoppen har ju bättre förutsättningar.

Det är omkring 30-35 M mellan dessa kuster beroende var man mäter. Teretiskt har man VHF-täckning till borisonten, men i terin är det längre, på öppet vatten, invis kusten är det ofta sämre, en del geologiska fanomen är ivägen, det som vanligtvis kallas för "berg".

 

Vid radion sitter det en dymotape med båtens namn och anropsignal, alla ombord är instruerade i de grundläggande förfarandet med "röda knappen" och att ange positionen, båtens namn etc. Liksom att hantera brandsläckaren...

 

Jag har så gamla radiokunskaper att jag fortfarande bokstaverar "Adam, Bertil, Cesar..." Och har så in i helskotta svart att lära mig "Alfa, Beta, Charlie..." minns bara vad de där flygande doktorerna i Australien hade för anropssignal, "Mike, Sierra Foxtrot" om jag nu inte minns fel då förstås.

 

Jodå, jag har gått en helgkurs, och det var nog några år sedan, jag tror bestämt att transistorn då var en sensation... VHF-radioapparater vägde minst 23 kg, var tillverkade i Danmark, var gröna och hade en bakelitlur i spiralsladd, och drog väl omkring 25 A.... Det var tider det, vi segalde ofta ut på våren på plundringsresor till det som senare döptes till "Skottland" där vi lärde oss den lokala befolkninges sedvänjor och drack ljummen mjöd tillsammans med dem innan vi slog ihjäl dem...

 

VHF är ju bra vid nödanrop, då "alla" kan höra dig, och kan asiatera, men vanlig kommunikation sköts ju bäst med mobiltelefoni, där man har täckning. Och det märks, om jag ser tillbaks si så där 20-25 år i tiden så hör man allt färre radiosamtal mellan fritidsbåtar. Däremot hör man ofta norska besättningar som pratar ganska mycket med varandra, de har väl inte köpt svenska sim-kort till sina telefoner, kan tänkas, eller så har man en annan tradition. Dom kommer ju också ofta i armador om minst tre likadana eller nästan likadana båtar.

 

För ännu längre sedan tillbaka i tiden, då det regnade, en himla massa, och man skulle bygga träbåtar och ta med en massa djur ombord, gärna också termiter, en av varje kön, då hade vi PR-radio. Amplitudmodulerad på 27Mhz, en massa tjat och ännu fler störningar, jäkla solfläckar... Man kunde lika gärna ha tomma konservburkar med en fiskelina emallan, ungefär samma ljudkvalitet, men utan en massa brus.

 

Sammanfattningsvis tycker jag att VHF-radion ombord är lika självklar som flytväst, livboj och brandsläckare.

Mobiltelefonen bär man ju ändå med sig hela dygnet, men den saknar ibland täckning till sjöss, men det är bra täckning runt vara städer, europavägar och andra större vägar...

Även om operatörerna lovar att det skall bli bättre...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...