Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
stewe

Calaer Dieselvärmare

Rekommendera Poster

autoklimat.se

Dessa har ställt ut på båtmässan mm och verkar vara bra

Ryska grejer

Ok, låter ju oxå intressant! Vet du ungefär vad priset är föt en 2kw luftis?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

autoklimat.se

Ryska grejer

Jag ställde ut bredvid dom på båtmässan förra året och träffade dom även i år. Förra året diskuterade vi lite priser men minns inte mer än att de var prisvärda kontra de stora märken som finns på marknaden

De vill att jag skall sälja deras grejer men tanken är att det får vänta

Dock kan jag givetvis kolla upp lite priser

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

... varför betala nästan 13000kr för en "vedbastu" mär man kan få en kopia för knappt halva priset och dessutom med hela reservdelslagret tillgängligt!

• Man vill inte stödja en diktatur som regelmässigt bryter mot de mänskliga rättigheterna.
  • Man vill inte stödja företag som stjäl andras id'eer och på det sättet gör pengar genom att slippa kostnader för utveckling.
  • Man vill så långt det är möjligt stödja fötetag inom Sverige eller EU för att stötta vår egen ekonomi.

Det är inte lätt och jag bryter själv mot både 1, 2 och 3 bland.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

... varför betala nästan 13000kr för en "vedbastu" mär man kan få en kopia för knappt halva priset och dessutom med hela reservdelslagret tillgängligt!

• Man vill inte stödja en diktatur som regelmässigt bryter mot de mänskliga rättigheterna.
  • Man vill inte stödja företag som stjäl andras id'eer och på det sättet gör pengar genom att slippa kostnader för utveckling.
  • Man vill så långt det är möjligt stödja fötetag inom Sverige eller EU för att stötta vår egen ekonomi.

Mackey[/quote

Jo då så att, tänk om alla svenskar tänkte så i alla lägen, då skulle Sverige vara en stormakt inte bara när det gäller flyktingpolitiken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

autoklimat.se

Ryska grejer

Jag ställde ut bredvid dom på båtmässan förra året och träffade dom även i år. Förra året diskuterade vi lite priser men minns inte mer än att de var prisvärda kontra de stora märken som finns på marknaden

De vill att jag skall sälja deras grejer men tanken är att det får vänta

Dock kan jag givetvis kolla upp lite priser

Kollade en av deras återförsäljare som sålde en 2kw med standard kit för 11500. Gäller det för även andra så ligger ungefär som ebenspächer.

Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey

Jo då så att, tänk om alla svenskar tänkte så i alla lägen, då skulle Sverige vara en stormakt inte bara när det gäller flyktingpolitiken

Det viktiga är att inte stötta diktaturer och bedragare, men det är som sagt inte lätt. Om alla kunde få bara lite dåligt samvete när de köper produkter från diktaturer eller bedragare så skulle ett första litet slag vara vunnet.

Tänk om du varje gång du sätter på din värmare tänker att den här värmen är i grunden tillverkad av en diktatur som har stulit idén från ett annat företag så kanske du nästa gång väljer att köpa något som du får mindre dåligt samvete av att köpa.

Sveriges ekonomi har varit god i många, många år, värre är det inom många EU-länder.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det för att sverge varit "neutralt" och haft intakt industri. Sålt allt man lyckats producera till endast fair-trade...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey

Det viktiga är att inte stötta diktaturer och bedragare, men det är som sagt inte lätt. Om alla kunde få bara lite dåligt samvete när de köper produkter från diktaturer eller bedragare så skulle ett första litet slag vara vunnet.

Tänk om du varje gång du sätter på din värmare tänker att den här värmen är i grunden tillverkad av en diktatur som har stulit idén från ett annat företag så kanske du nästa gång väljer att köpa något som du får mindre dåligt samvete av att köpa.

Sveriges ekonomi har varit god i många, många år, värre är det inom många EU-länder.

Mackey

Jo förvisso me vad jag vet så är en värmare en äldre konstruktion än 20 år,så länge gäller ett patent så där har du fel"lille vän"

Eller "lobbar" du för dom svindyra "svenska"värmarna ebbes brakare ved i bastun osv?

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du frågade varför man skulle betala mer än nödvändigt och jag svarade dig varför jag tycker att man ska göra det.

Du verkar ha en annan uppfattning och det respekterar jag även om jag har svårt att förstå att någon medvetet vill stötta diktaturer när det finns andra alternativ.

Nej, jag har inget med båtvärmare eller båtdelar att göra över huvud taget, inte i något led.

I en annan tråd skrev jag att jag valde att inte köpa segel från Kina (Boding) och fick då liknande synpunkter och kommentarer. Jag vet inte varför, men det skulle vara intressant att få reda på.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du frågade varför man skulle betala mer än nödvändigt och jag svarade dig varför jag tycker att man ska göra det.

Du verkar ha en annan uppfattning och det respekterar jag även om jag har svårt att förstå att någon medvetet vill stötta diktaturer när det finns andra alternativ.

Nej, jag har inget med båtvärmare eller båtdelar att göra över huvud taget, inte i något led.

I en annan tråd skrev jag att jag valde att inte köpa segel från Kina (Boding) och fick då liknande synpunkter och kommentarer. Jag vet inte varför, men det skulle vara intressant att få reda på.

Här får du ett rakt svar! Så länge det inte är patent intrång så är marknaden fri!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstig sidan är!

Skriver igen! Så länge man inte gör patent intrång så är marknaden fri!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstig sidan är!

Jag är ju inte patentjurist, men...

Det jag med säkerhet vet är att man kan välja att stötta diktaturer eller låta bli, det är ett personligt val var och en gör. Även om värmaren är helt lagligt kopierad så blir det ett stöd till diktatur i Kina att köpa den hur du än vänder på det.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstig sidan är!

Jag är ju inte patentjurist, men...

Det jag med säkerhet vet är att man kan välja att stötta diktaturer eller låta bli, det är ett personligt val var och en gör. Även om värmaren är helt lagligt kopierad så blir det ett stöd till diktatur i Kina att köpa den hur du än vänder på det.

Mackey

Ok! Så du anser att även volvo är en produkt man inte skall befatta sig med? Så vitt jag vet ägs dom iså fall av en diktatur, tänk vårt eget kära Volvo ägs av en diktatur, hemskt!

Om det är ditt argument för att inte köpa kina värmaren så hitt på ngt bättre!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog självklart att de flesta inte vill direktsponsra diktaturer.

Sen är ju frågan hur någon ska lyckas gräva fram och garantera vilka transakktioner, inte minst dom som totalt sett är riktigt stora, inte lämnar bidrag till någon eller typ av "diktatur"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog självklart att de flesta inte vill direktsponsra diktaturer.

Sen är ju frågan hur någon ska lyckas gräva fram och garantera vilka transakktioner, inte minst dom som totalt sett är riktigt stora, inte lämnar bidrag till någon eller typ av "diktatur"

Nu orkar ju inte jag och säkert inte ts heller hålla liv i denna diskussion när den handlar om ngt totalt olikt ämnet den startade med, Kinas vara eller inte vara kan vi ta i en annan tråd, (kränger du proletären oxå)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kära Mackey,!Vad hade du att tillägga i denna tråd annat än politiskt trams förklara dig gärna!.......

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det nån tråd som inte spårar ur?

vad handlade den här om ursprungligen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan oxå tycka att "Kinas" kopierande är skit, ingen utvecklingskostnad men full vinst(omoraliskt) men som båtägare med alla kostnader man har så vad är valet? Inför straff tullar kanske!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om politik är trams så lämnar jag tramset nu.

Tråden handlar om Calaer dieselvärmare som tillverkas i Kina.

Om det stämmer som det står här och var är värmaren inte ett plagiat utan den är utvecklad av CalTech, ett seriöst svenskt bolag inom mätteknik, mm. som (tyvärr) valt att lägga tillverkningen i Kina.

Jag förstår dem, vi lever i en global ekonomi och låga kostnader och höga vinster är eftersträvansvärt.

Jag tror absolut att värmaren - om den är utvecklad av CalTech - är väl så bra (troligen bättre) än andra värmare på marknaden.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi är jättenöjda med vår värmare, vi kör den oftast på halv effekt ell på termostat på låg effekt, och då glömmer man nästan av att den är igång för så tyst går den, och som sagt, varför betala nästan 13000kr för en "vedbastu" mär man kan få en kopia för knappt halva priset och dessutom med hela reservdelslagret tillgängligt!

För att återgå till ämnet igen;)

Ivan:

Hur länge har ni haft eran?

Den här monteringsplåten man får till. Den ser helt plan ut. Hur är tanken att man ska montera värmaren på den? Är det meningen att man skall bocka till den så att den passar ens installation? Jag har svårt att se hur jag skulle kunna montera den i båten när den är alldeles plan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi är jättenöjda med vår värmare, vi kör den oftast på halv effekt ell på termostat på låg effekt, och då glömmer man nästan av att den är igång för så tyst går den, och som sagt, varför betala nästan 13000kr för en "vedbastu" mär man kan få en kopia för knappt halva priset och dessutom med hela reservdelslagret tillgängligt!

Ivan:

Den här monteringsplåten man får till. Den ser helt plan ut. Hur är tanken att man ska montera värmaren på den? Är det meningen att man skall bocka till den så att den passar ens installation? Jag har svårt att se hur jag skulle kunna montera den i båten när den är alldeles plan.

Håller med dig Mackey!

Jo jag gjorde så att jag skruvade ihop allt med en spikplåt som jag bockade till önskvärd vinkel med den medföljande monteringsplåten som utgång enkelt och bra!

Sådana finns i alla byggvaruhus, spikjärn tror jag dom kallas!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ivan:

Håller med dig Mackey!

Jo jag gjorde så att jag skruvade ihop allt med en spikplåt som jag bockade till önskvärd vinkel med den medföljande monteringsplåten som utgång enkelt och bra!

Hej Ivan. Du råkar inte ha en bild på den installationen med spikplåten?

Satt med fingret på avtryckaren för att beställa ifrån keatrade nu men han tar 500 kr i frakt!. Gaah, Är ju billigare frakt ifrån kina.

/Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte finna någon koppling mellan det Caltech som är känt för sina mätinstrunent. Loggan ser också annorlunda ut. Har jag missat något eller bara letar dåligt? Jag söker mer info än vad som finns på seasea's hemsida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ivan:

Håller med dig Mackey!

Satt med fingret på avtryckaren för att beställa ifrån keatrade nu men han tar 500 kr i frakt!. Gaah, Är ju billigare frakt ifrån kina.

/Mikael

Jag ska ut till båten nån kväll denna veckan, ska försöka knäppa nåt foto på det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ivan:

Håller med dig Mackey!

/Mikael

Jag ska ut till båten nån kväll denna veckan, ska försöka knäppa nåt foto på det!

Toppen!

Fick du tag på någon rostfri spikplåt? Jag har letat en del men inte hittat på de "vanliga" byggmarknaderna.

Bästa vore om man kunde få tag på ett vinkelbeslag i rostfritt.

Såg att man kan köpa webastos egna med det kostar 700 kr:)

Beställde grejerna idag så det får bli ett första test i garaget i veckan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom igen nu. Snåla inte in på såna här typer av komponenter där konsekvensen av ett haveri kan bli dödlig.

Köper ni billigast möjliga bränsleslang, dyvika, motordelar och flytvästar också eller? Förvisso är svaret nog ja på den frågan.

Informera i sådant fall er båtgranne nästa gång ni angör en hamn så denna har en chans att förflytta sig i säkerhet.

Andrahandsvärdet lär också bli lidande. Ska jag köpa båt och ser att den är full av kinakopiabudgetgrejer blir det avstigning omgående. Så är det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom igen nu. Snåla inte in på såna här typer av komponenter där konsekvensen av ett haveri kan bli dödlig.

Köper ni billigast möjliga bränsleslang, dyvika, motordelar och flytvästar också eller? Förvisso är svaret nog ja på den frågan.

Informera i sådant fall er båtgranne nästa gång ni angör en hamn så denna har en chans att förflytta sig i säkerhet.

Andrahandsvärdet lär också bli lidande. Ska jag köpa båt och ser att den är full av kinakopiabudgetgrejer blir det avstigning omgående. Så är det.

Så du menar att du inte har några kinatillverkade komponenter i din båt eller i övrigt. Öppna vilken elektronikenhet som helst och se på varifrån delkomponenterna kommer. Inte är det Europa på huvuddelen.

Dessutom så är ju Calears "kinavärmare" euorpagodkänd och CE märkt precis som övriga dyrare märken..

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju en viss skillnad. En flytväst tex. kostar 300-500 kr. Och nej jag snålar inte på säkerheten för ett par hundralappar. Dessutom så finns det tester som visar att de dyrare flytvästarna faktiskt är säkrare. Hade det funnits en flytväst som var billig och klarade testerna lika bra som de dyra, JA då hade jag köpt den. Ofta får man vad man betalar för men det gäller ju faktiskt inte alla tillfällen.

För mig handlar det om att jag tycker inte att det är värt dryga 13 000 att få värme i båten så därför tittar jag på budget alternativ. Jag har läst spaltmeter kring dessa värmare både på svenska och internationella båt och husbilsforum och inte hittat något som tyder på att de skulle vara mindre säkra en Webasto tex. Vidare så finns det folk som plockat itu dessa värmare och jämfört med orginal och det skiljer väldigt lite. Så utifrån det så bedömer jag att de är tillräckligt säkra för jag ska tänka mig använda dem. Och välja mellan det eller ingen värmare så är valet inte så svårt. Helt säker kan man ju aldrig vara men det kan man ju faktiskt inte vara med en Ebenspächer heller eller hur? Däremot kan man ju försäkra sig att man vaknar om det skulle hända något mha av en rök-och gasdetektor i båten oavsett vilken värmare man har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med där. Långt ifrån alltid stämmer uttrycket "du får vad du betalar för".

Ofta menar man själva produkten. Ibland kan det t.o.m. vara exakt samma produkt men priset kan skilja flera hundra procent. Samtidigt måste ju inte pris alltid betyda kostnad.

Det finns kända textilbolag som lägger massor med cash på att sälja billigt producerade "original" varor med extremt hög prislapp. Samma varor från samma produktionslina säljs som "pirat" marknadsvaror och budgetprodukter på andra jämfört mot original-marknaden gigantiska, i omsättning räknat, marknader. "Man" vill ju såklart komma åt även den försäljningen såklart, det är ju deras marknadsföring som skapat suget.

Självklart finns osund kopiering mm. I det här fallet verkar det dock finnas hyfsat dokumenterade tester och jämförelser mot prylar med högre prislapp. Jag skulle inte vara orolig. Och.. efter att ha skruvat isär min egen eberspräscher ett antal ggr. Konstruktionen är ju så simpel att det inte finns särskilt mycket av "säkerhetstänk" du som tillverkare kan snåla på för att i egenskap av detta snålande kunna sänka priser avsevärt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...