Outbacker 0 Postad 14 Februari , 2016 Har en 75 hk Mercury som jag har har bytt impeller på och nu när jag skall sätta tillbaka växelhuset så linjerar allt upp fint, drivaxel, vattenröret, växelskaftet m.m. och glider upp tills det är ca 12-15 mm kvar och då tar det stopp. Håller på att bli knäpp och har försökt rucka på alla möjliga sätt men det är tvärstopp. Vad sjutton kan det vara? Till saken hör att jag har ett likadant växelhus liggande och även det fastnar på samma sätt. Har kollat upp med ficklampa i riggen men finner inget som skulle kunna orsaka detta. Har jag missat något?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 14 Februari , 2016 Försök att"pressa" upp med domkraft, hade lika problem med 130 hk yamahaV4 2-takt, pressa försiktigt så går det!..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Outbacker 0 Postad 14 Februari , 2016 Har kollat på massa videos på Youtube och där glider den bara på plats med handkraft så det känns ju inte som allt är ok om man behöver använda domkraft? Någon annan som också behövt använda det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 14 Februari , 2016 Domkraft ska inte användas, är allt rätt så glider den på plats med handkraft. Visst kan man stötta med en garagedomkraft men absolut inte pressa. Är du säker på att växelreglaget är rätt linjerat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Outbacker 0 Postad 14 Februari , 2016 Ja, splinesen till växelreglaget och drivaxeln glider på men inte hela vägen. Syns ingen smuts i hylsorna till dem heller. Men det är ett något fjädrande motstånd, inte stenhårt. Har inte heller använt för mycket fett som kan packas samman i axeländarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 14 Februari , 2016 Om avgasstövel, drivaxel, vattenrör, växelaxel och loggivare kommer i rätt läge passar ju allt. Tyvärr hör man när man läser det hur bökigt detta är när något går minsta fel. Jag upplever Mercurys splines som tightare än Yamahas. Byter på 2-t Yammor i sömnen typ, men när jag nu börjat meka Mercury(200hk V6) märkte jag att det är lite pilligare. Det som brukar bråka för mig var först växelhylsan, tills jag insåg att man kan föra den rätt genom att peta i en glipa ett par cm över huset. När det var ur världen märkte jag att splinesen var kortare och tightare än på Yamaha, då man dels kunde föra växelhylsan rätt och även vicka huset något i sidled för att träffa rätt med drivaxeln. Min lösning där blev att rucka något på svänghjulet med lyftöglan och det hela glider då lätt i. Nu kanske inget av detta hjälper dig, men hoppas att det iaf kan vara till hjälp för någon som fastnat på detta moment... Alla motorer har sina specialare för att få till det. Yammorna var dock så lätta att jag ett antal ggr gjort detta i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 14 Februari , 2016 Fjädrande motstånd har för mig oftast varit växelhylsan som kommit på snett, kan vara svårt att se pga de korta splinesen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser