Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Azguz

Lämplig lösning - dra elkabel genom skiva

Rekommendera Poster

Hej!

Söker med ljus och lykta efter nån produkt som är till för om man vill dra elkablar från ena sidan av en skiva till den andra på ett snyggt sett. Vill inte ha et hål där jag drar både positiva och negativa från allt möjligt. 

Finns det något dyligt? En sak kan vara en "kopplingsplint" som är genomgående, men då blir det öppna anslutningar på båda sidor. Funderar på och göra någon egen.. Typ att borra några parallella hål som VP rör passar tight i, sen limma ihop korta VP-rör på mitten, och sätta nån plastplatta på ena sidan som limmas i VPrören och sen dra kablarna genom dessa rör, men känns som om det borde finnas en lösning på marknaden redan..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det inte bara är lättare att sköra ut en ruta i skivan, sen göra en till skiva som är lite större än hålet och fästa ett lämpligt antal sådana här på rad:

25-495_xl_1.jpg

Sen fästa den skivan över hålet. Då blir även genomföringen tät, men så omständligt och lite klumpigt...
Hade hoppas på att det fanns en färdig produkt, men jag går bet..

Idéer är det sällan dåligt av men frågan är vilka som är bra och som man ska agera på...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ska jag vara sådär tråkig - men jag vet att det sällan är mitt på kablar man får problem - det är skarvarna de uppstår i (oftast). För att få till den tänkta genomföringen tillförs två skarvar på varje kabel - finns behov att kunna dela systemet för att t ex kunna ta hem en del så förstår jag, annars inte. Jag skulle därför hellre satsa på en snygg genomföring man kan dra kabeln obruten igenom. Jag är övertygad att det finns flera olika att välja på.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns "genomföringar" från Blue Sea Systems https://www.bluesea.com/products/category/27/Feed_Through_Connectors. Man borde kunna tillverka egna med gängstång av mässling http://www.maskindelen.se/massing-gangstang-m8/2757-0.

Ja, det där är ju en lösning men lite drygt att de är styckvis. Viss gör man lätt egna genom en gängstav och låsmästare på varsin sida, men då lär man monter dessa i något material som tål värme. Kanske är min oro obefogad men känns olustigt att det går ström genom en träskiva.

Sen är det också precis det Peter K säger. Då får man ett brott på kabeln där man tillför dels en anläggningsyta från sko till gängstaven som kan ärga, men sen också mellan skon och kabeln.

Därtill så kommer kablarna gå från motorutrymmet till ett annat och då får man en massa exponerade kontakter där det går ström :S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De färdiga kopplingsgenomföringarna kostade 4-500 kr st! :angry: 
Blir till att göra eget.. Kommer göra ett av två sätt.

Antingen korta bitar VP-rör som fästes i träskiva. Så kapar jag en rektangel i skivan kablarna ska genom och täcker den med min pryl. För att få det tätt mellan kabel och Vp-rör gör jag något tjockt gummi, eller använder rörisolering som träs på kabeln och skjuts in i Vp-rören för att få "tätt" och så att kabeln ligger mjukt och inte skaver.

Alternativ två är att använda gummigenomföringar på liknande vis men de är väldigt "tajta" så måste välja rätt genomföring per kabel..
Får återkomma med lösningen så får vi se om det blev bra eller anus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Talar du om kablar eller om enledare.

Förstår visserligen inte problemet med att dra en kabel genom ett hål i en träskiva. Det finns ju kabelgenomföringar av skilda slag om man tycker att man vill ha dyligt.

Hade det varit ett skott av stål kunde det ha varit en annan sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Möjligen har jag kanske missuppfattat frågan...?

Men det är alltså en helt torr genomföring inombords?

4629.jpg?width=120

Jag har några gånger använt mig av sådana här genomföringar av plast när det har gällt stora knippen med elkablar, gasolslang och bränsleslang, då jag misstänkt att kablar eller slangar annars kan bli skavda. Elkablar och slangar/rör till gasol eller bränsle skall dock ha separata genomföringar.

Den på bilden kommer från Seasea http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4629

Men jag har nog köpt mina sådana i nån byggvarubutik, eller den senaste "hittade" jag bara i en osorterad låda hemma, kan möjligtvis komma från något landsvägsfordon...

Om det gäller en "fuktig" genomföring är det ju inte fel att använda en sådan här:

8871556415518.jpg

Jag har en eldosa på targabågen där alla kablar till lanternor, tuta och liknande är kopplade, där har jag denna typen av genomföring, funkar jättebra.

http://www.clasohlson.com/se/Kabelförskruvning/Pr361221000

När det sedan gäller andra genomföringar mellan exempelvis ruffen och rufftak/däcket så skall du nog ha mer marinampassade tätare genomföringar som redan föreslagits.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kablarna ska gå genom en träskiva in i ett annat utrymme. På sidan kablarna kommer ifrån är motorutrymmet. På andra sidan en låda där jag nu har min d250s+smartpass. Troligvis förflyttas även startbatteriet hit så jag får plats med ett 250ah förbrukningsbatteri i nuvarande "batterilåda".

Jag vill göra en särskilt genomföring av ett par orsaker:
1. Vill separera kablarna från varandra bättre än nu.

2. Vill minimera eventuell nötningsrisk.

3. Vill få så tätt som möjligt mellan utrymmena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

4629.jpg?width=120

Jag har några gånger använt mig av sådana här genomföringar av plast när det har gällt stora knippen med elkablar, gasolslang och bränsleslang, då jag misstänkt att kablar eller slangar annars kan bli skavda. Elkablar och slangar/rör till gasol eller bränsle skall dock ha separata genomföringar.

Den på bilden kommer från Seasea http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4629

Men jag har nog köpt mina sådana i nån byggvarubutik, eller den senaste "hittade" jag bara i en osorterad låda hemma, kan möjligtvis komma från något landsvägsfordon...

Om det gäller en "fuktig" genomföring är det ju inte fel att använda en sådan här:

8871556415518.jpg

Jag har en eldosa på targabågen där alla kablar till lanternor, tuta och liknande är kopplade, där har jag denna typen av genomföring, funkar jättebra.

När det sedan gäller andra genomföringar mellan exempelvis ruffen och rufftak/däcket så skall du nog ha mer marinampassade tätare genomföringar som redan föreslagits.

Den där sista produkten kanske är det jag ska ha! Jag ska gå och kika på sådana iaf! Tack :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

4629.jpg?width=120

8871556415518.jpg

Den där sista produkten kanske är det jag ska ha! Jag ska gå och kika på sådana iaf! Tack :)

Ja dom där finns i några olika storlekar.

Jag vet att också  Hornbach har sådana i sina ändlösa gångar med el-grejer, men de finns väl i de flesta elbutiker, IRL eller på nätet.

Nu vet jag inte vad som gäller egentligen när det är en installation i en äldre båt, om du har en diesel- eller bensinmotor...? Men jag kan misstänka att man vill ha "gastäta" genomföringar mellan motorrum och övriga utrymmen, i alla fall om man har en bensinare ombord. Och då får man ju inte ha batterierna i samma utrymme som motorn (därför är det lätt att tro att du har en diesel...).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

4629.jpg?width=120

8871556415518.jpg

Ja dom där finns i några olika storlekar.

Jag vet att också  Hornbach har sådana i sina ändlösa gångar med el-grejer, men de finns väl i de flesta elbutiker, IRL eller på nätet.

Nu vet jag inte vad som gäller egentligen när det är en installation i en äldre båt, om du har en diesel- eller bensinmotor...? Men jag kan misstänka att man vill ha "gastäta" genomföringar mellan motorrum och övriga utrymmen, i alla fall om man har en bensinare ombord. Och då får man ju inte ha batterierna i samma utrymme som motorn (därför är det lätt att tro att du har en diesel...).

Njo, jag söker ju egentligen en färdig produkt som är CE-märkt för ändamålet, men det verkar ju inte finnas. Förutom de med genomgående bult då för 4-500 kr st.. som skapar 4 nya källor till korrosion och dålig kontakt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har även hittat den här modellen som är snarlik den petter_b länka bortsett från att jag har hittat ett ställa att handla den ifrån :P

icotek_KEL16_Ex.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Berätta mer!

Har även hittat den här modellen som är snarlik den petter_b länka bortsett från att jag har hittat ett ställa att handla den ifrån :P

icotek_KEL16_Ex.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Berätta mer!

icotek_KEL16_Ex.jpg

Jag hitta den på e​lfa! IP 65 iaf och den finns i flera olika modeller, sen adderar man gummiplupparna med lämplig genomföring.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Nu när jag hitta vad jag söker ska jag dra om lite kablage också så det blir professionellare. När jag tittar på kablar finns det två varianter och jag vet inte vilken jag ska välja.
1. Elkabel rund 16 mm2 för 69 kr/m. PVC / Mångtrådig blank koppar. Driftspänning: 60 V
2. Startkabel förtennad 16 mm2 för 49 kr/m. Extra mång- och fintrådig förtent koppar. Neoprengummikabel. Driftspänning 100 volt. Provspänning 1000 volt.

Jag vet inte vilken jag ska välja? Det handlar om dragningar mellan huvudbrytare, d250s/smartpass, generator upp till kopplingsplintar för förburkare. Varför ska jag inte välja den för 49 kr/m?

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstigt, det låter ju då som om alternativ 2 var både bättre och billigare.

Gummiisolerad och förtent är ju bättre ombord, den modellen brukar ju vara dyrare än vanlig PVC-isolerad... :huh: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstigt, det låter ju då som om alternativ 2 var både bättre och billigare.

Gummiisolerad och förtent är ju bättre ombord, den modellen brukar ju vara dyrare än vanlig PVC-isolerad... :huh: 

Ja, jag blev helt ställd så måste fråga. Ska dra kablarna lite bättre, ta till kablarnas dimension i systemets "stam", samt löda i crimpskorna, samt ta hem olika crimpskor med rätt diameter på hålen eftersom de olika "bultarna"(anslutningspunkterna) har olika diameter så det blir "snugg fit".

Då vill jag också köpa rätt kabel..........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...