Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Kapten_snusa

Svag barreriladdare?!

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag köpte en båt 2015 och installera 5 stycken nya batterier för att underhålla kyl + kylboxen + ladda familjens alla prylar.

Det fungerar bra, men det verkar som att den Landströms laddare jag har är för "svag".

Så när jag åker in i hamn och laddar ca 24h, så är inte Ampren så stark så att den hinner ladda alla 5 batterier ca 420 AH.

 

Frågan är om jag ska köpa en ny laddare och räcker det med 20A (antar att den laddar då i 20 Ampere/H.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag köpte en båt 2015 och installera 5 stycken nya batterier för att underhålla kyl + kylboxen + ladda familjens alla prylar.

Det fungerar bra, men det verkar som att den Landströms laddare jag har är för "svag".

Så när jag åker in i hamn och laddar ca 24h, så är inte Ampren så stark så att den hinner ladda alla 5 batterier ca 420 AH.

 

Frågan är om jag ska köpa en ny laddare och räcker det med 20A (antar att den laddar då i 20 Ampere/H.

Tycker att du borde ha ca 40 amp laddare(10%av batteribanken) Själv har jag 35 amp till 345 ah batteribank och det funkar kanon Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är 420 Ah den totala batterikapaciteten eller den energimängd som ska återladdas?

En god regel är att aldrig tömma batterierna mer än 50 procent, det ger 210 Ah att återladda enligt första alternativet.

Ingen laddare ger sin nominella maxström under hela laddningen, en grov tumregel jag har hört säger att det brukar ta sju timmar mellan bulkfasens slut och helt fulladdat. Och att det under denna absorbtionsfas handlar om att trycka in de sista ca 15 procenten.

 

Baserat på ovanstående: en 20 A laddare bör ge dig fulladdat på ca 16 timmar (20 A x 9 tim = 180 Ah + 7 tim = 16 tim).

 

I ditt fall skulle jag nog satsa på en 40 A laddare (40 A x 4,5 h + 7 tim = 11,5 tim) för att ha möjlighet att ladda fullt under natten.

 

Ett tips: Kolla att det inte är säkringen som bromsar. Hände mig. En 25 A laddare gav aldrig mer än 12 - 13 ampere, oavsett batteriernas urladdningsgrad.

Till slut upptäckte jag att säkringen såg ut så här:

 

fusemelt.jpg?raw=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har möjlighet att montera en solpanel på 50 - 100 W så kommer du (nästan) alltid att ha fulladdade batterier. Då behöver du bara stödladda med landström vid dåligt väder och då räcker den laddare du har.

 

Kylbox, vilken typ?

En kylbox med peltierelement (en sådan med fläktar, inte kompressor) är väldigt energikrävande (ca. 4-5 A har jag för mig). Fördelen är att den är förhållandevis billig att köpa, men med en sådan drar du ur din stora batteribank på ett par tre dygn. Det kan löna sig att köpa en kompressorbox istället.

 

Bäst är att "sanera" bland förbrukarna först och sedan bestämma hur stor batteribank, laddare och/eller solcell man behöver.

 

En normal sommar - sol och mulet om vart annat - klarar vi oss utan landström med 2 x 80 Ah batteri och en 50 W solcell som vi riktar mot solen mest hela tiden (blir ungefär som 100 W som ligger platt på däck).

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har möjlighet att montera en solpanel på 50 - 100 W så kommer du (nästan) alltid att ha fulladdade batterier. Då behöver du bara stödladda med landström vid dåligt väder och då räcker den laddare du har.

 

Kylbox, vilken typ?

En kylbox med peltierelement (en sådan med fläktar, inte kompressor) är väldigt energikrävande (ca. 4-5 A har jag för mig). Fördelen är att den är förhållandevis billig att köpa, men med en sådan drar du ur din stora batteribank på ett par tre dygn. Det kan löna sig att köpa en kompressorbox istället.

 

Bäst är att "sanera" bland förbrukarna först och sedan bestämma hur stor batteribank, laddare och/eller solcell man behöver.

 

En normal sommar - sol och mulet om vart annat - klarar vi oss utan landström med 2 x 80 Ah batteri och en 50 W solcell som vi riktar mot solen mest hela tiden (blir ungefär som 100 W som ligger platt på däck).

 

Mackey

Håller med har själv en 50w solcell och den "stöttar" batterierna väldigt bra, har legat i naturhamn i 4-5 dygn utan problem med kylen igång+ lite tv på kvällen, batteribank 345 ah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack låter som en bra lösning.

Måste bara lära mig mer om solceller, tänkte nog en lösning med "mjuka-celler".

Är det sämre eller lika bra som en hård platta med celler.

Läste oxå att man bör ha en regulator, är allt detta i kombination svårt att installera?

Är ju typ Tummen mitt i handen typen......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra uppfinning i sammanhanget är lysdioderna. De vanliga 20W lamporna vi hade förut fick mig att titta under lugg när man lät dem brinna i onödan. 4 såna en kväll kunde suga mer än kylbox i ett dygn. 20W glödlampa ersattes med 5W Led. Jag bytte på 8 ställen och det ger nästan samma lyse till en fjärdedel av förbrukningen. Datorer har ersatts av telefoner. Ytterligare strömbesparing. Så troligtvis ökar inte energiförbrukningen i båten. Snarare är trenden minskande vad gäller elförbrukning ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste oxå att man bör ha en regulator, är allt detta i kombination svårt att installera?

Är ju typ Tummen mitt i handen typen......

Om det är svårt eller lätt beror ju förstås väldigt mycket på.

Jag har monterat solpaneler på flera båtar och ser svårigheterna så här (i svårighetsordning):

1) Var ska jag montera panelerna så jag inte förstör dem om jag eller någon annan trampar på dem eller tex en stötta till presenningsställningen slår hål i panelen när det blåser?

2) Hur ska jag dra kablarna så de inte kommer ner i taket helt synligt?

3) Törs jag borra hål i båten eller finns det existerande genomföringar jag kan återanvända?

97) Vilka kablar ska jag välja?

98) Var montera regulatorn?

99) Hur dra sladdarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som nämnts är det inte primärt laddaren som bestämmer hur mycket som laddas om man har blybatterier - det är batterierna. Laddarens märkström är vad den max kan ge - om batterierna vill sluka så mycket. Vill batterierna ha ännu mer sänks spänningen tills jämvikt uppnås.

 

Att ladda t ex 400Ah blybatterier om man har 20A-laddare tar därför inte 400/20=20h som många tror. Det tar helt enkelt den tid det tar - i början går det snabbt men att ladda i de sista 10-20% tar ofta flera dygn. Även om laddaren markerar "fullt" innebär det ofta bara att strömmen sjunkit under kanske 1/10 av laddarens maximala amperetal. Vilket skulle kunna motsvara att batteriet nått 80% eller så, givetvis beroende på hur stor laddaren och batteribanken är.

 

Till skillnaden från konstantströmsladdade batterityper (NiMH m.fl.) kan man inte "trycka" i ström i ett blybatteri, och därför egentligen inte heller snabbladda det. Nu "fuskar" en del laddare med detta i alla fall för att få till lite snabbare laddning, t ex genom att höja spänningen i en inledningsfas för att få batteriet att sluka mer ström.

 

Tumregeln 10% av batteribanken för laddarens märkström är rätt bra, men man har bara nytta av den extra strömmen säg första timmen eller timmarna så i ditt fall kommer även en 25A fungera utan att ge speciellt mycket längre laddtid.

 

Solpaneler rekommenderar jag starkt. Även en mindre panel kommer ladda dina batterier fullt när båten ligger i hemmahamnen, spelar ju ingen roll om det tar flera dagar. Det är dessutom en mycket hälsosam laddning för blybatteritypen. Och en lite större panel drygar ut hur länge energin i batterierna räcker när du ligger ute.

 

(Edit: Egentligen går det utmärkt att ladda med konstant spänning på c:a 14V (ev. temperaturkompenserad). Allt trixande med bulkmoder och förhöjda spänningar kanske snabbar på laddningen med upp till 25% i bästa fall och ger lite roliga lysdioder att titta på, men ofta på bekostnad av att batterierna far mer illa. Det ÄR helt enkelt svårt att ändra kemins lagar i ett blybatteri och ladda det snabbare än det själv vill).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade tidigare en 30A fläktlös laddare i båten. Tyst och fin med bara ett diskret mätbrum från den jättelika transformatorn.

 

Batterierna var 240Ah batteribank och 70Ah för motorn. Laddade bra över natten de typiskt upp till 50Ah som saknades efter en dag.

 

Tyvärr gick den sönder och jag misslyckades med att laga den då kopplingsschema saknades. Troligen nåt enkelt fel. Köpte då en Biltema 10A med fläkt och den laddade batterierna bra över natten. Tyvärr hade den fläkt som väsnades och fläktens lager började efter nån säsong att skrika. Bytte den och men efter några år gick hela laddaren sönder. Kunde inte laga den då kopplingsschema saknades.

 

Köpte då den enda fläktlösa laddaren jag hittade, en 7A behändig sak som inte gör nåt väsen av sig. Den laddar bra över natten. Det blir 7A ett tag när batterierna är urladdade med de typiska 50Ah men efter några timmar går strömmen ned då batterierna börjar bli laddade.

 

Men ligger man vid elstolpe blir det över natt mer än 10 timmar och det behöver batterierna för de sista 15 procenten.

 

Detta med blybatteriernas långsamhet gör de stora laddarna rätt onödiga. De lämnar snabbt in den stora mängden men sen tar det ändå 6-8 timmar för full laddning.

 

Nu kör vi sällan ur så stor mängd ur batterierna och solcellerna laddar den mesta energin.

 

Skulle gissa att en 20A laddaren räcker väl för ditt behov. Mycket strömförbrukning på kvällarna kan en större behövas.

 

Det är visserligen inte kul att alltid ligga vid elstolpe så en översyn av belysningen, byte till strömsnåla led och några solceller ger möjligheter att ligga ute flera nätter utan behov av el från bryggan.

 

Solceller har precis de egenskaper ett blybatteri kräver. Laddar låg ström under lång tid. Ger troligen lång livslängd för batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...