Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Svartviken

Mindre läckage, efterdra topplock(?)

Rekommendera Poster

Hej!

 

Under 2014 var min motor helt tät, inte en droppe läckage någonstans. Motorn är en Yanmar 4JH2 DTE.

Under premiärturen 2015 noterade jag efter att ha varvat upp lite att avgaserna blev vita. Jag tittade ner på tempmätaren och ser att den dragit iväg mot 95-100 grader. I samma sekund som jag stänger av motorn hinner summern pipa till en sekund. Kände runt om på motorn med fuktat finger, ingen stans fräste det till.

 

Jag undersöker saken, impellern är nybytt och fortfarande ok. Toppmuttern på sjövattenfiltret saknar packning, jag kopplar förbi filtret. Tänker att jag drar tjuvluft den vägen. Körde sedan hela säsongen (150 timmar) utan sjövattenfilter och utan överhettning.

 

Däremot uppstod ett mindre läckage. Nu hittar jag knappt en halv dl glykol och lika mycket olja i kölsvinet efter kanske 20-40 timmars körning. Det är så pass lite att nivåerna inte påverkas märkbart, men det känns inte bra. Och det blir kladdigt.

 

Jag har sett att det hänger en oljedroppe vid lågpunkten mellan motor och backslag, rinner sannolikt dit från annat håll. Men läckaget är så litet och svårupptäckt att jag inte kan lokalisera det, har letat som en galning.

 

Jag funderar på att köra motorn ljummen på land och prova efterdra topplocket och hoppas på det bästa. Tänkte då först släppa ett kvarts varv på varje bult och sedan momentdra allt igen (i rekommenderat åtdragningsmönster). Antar att jag inte behöver dränera motorn om jag släpper så lite på bultarna.

 

Har ni några ideér ang. läckagets ursprung? Kan det hjälpa att efterdra toppen? Vad borde jag göra?

 

Hemskt tacksam för ideér och tips!

 

Stefan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Under 2014 var min motor helt tät, inte en droppe läckage någonstans. Motorn är en Yanmar 4JH2 DTE.

Under premiärturen 2015 noterade jag efter att ha varvat upp lite att avgaserna blev vita. Jag tittade ner på tempmätaren och ser att den dragit iväg mot 95-100 grader. I samma sekund som jag stänger av motorn hinner summern pipa till en sekund. Kände runt om på motorn med fuktat finger, ingen stans fräste det till.

 

Jag undersöker saken, impellern är nybytt och fortfarande ok. Toppmuttern på sjövattenfiltret saknar packning, jag kopplar förbi filtret. Tänker att jag drar tjuvluft den vägen. Körde sedan hela säsongen (150 timmar) utan sjövattenfilter och utan överhettning.

 

Däremot uppstod ett mindre läckage. Nu hittar jag knappt en halv dl glykol och lika mycket olja i kölsvinet efter kanske 20-40 timmars körning. Det är så pass lite att nivåerna inte påverkas märkbart, men det känns inte bra. Och det blir kladdigt.

 

Jag har sett att det hänger en oljedroppe vid lågpunkten mellan motor och backslag, rinner sannolikt dit från annat håll. Men läckaget är så litet och svårupptäckt att jag inte kan lokalisera det, har letat som en galning.

 

Jag funderar på att köra motorn ljummen på land och prova efterdra topplocket och hoppas på det bästa. Tänkte då först släppa ett kvarts varv på varje bult och sedan momentdra allt igen (i rekommenderat åtdragningsmönster). Antar att jag inte behöver dränera motorn om jag släpper så lite på bultarna.

 

Har ni några ideér ang. läckagets ursprung? Kan det hjälpa att efterdra toppen? Vad borde jag göra?

 

Hemskt tacksam för ideér och tips!

 

Stefan

 

Med så små läckage efter 40 timmar så låter det inte som det är någon ko på isen. Snarast normalt med sådana läckage. Det är inte värt att göra några större ingrepp för så lite.

 

 Att tappa kylning och överhetta är aldrig bra och brukar resultera i att packningar ger efter, ibland med stora konsekvenser.

 

Att dra toppen efter en överhettning kan dock vara en god ide i alla fall för att öka livslängd på den och baka ut toppen om det har blivit spänningar i den. Märk upp läget på alla bultar och lossa ett kvarts varv. Dra med moment tills rätt moment eller att du kommer tillbaks till märkningen om du redan uppnått momentet (vanligt att några toppbultar kärvar när man efterdrar på äldre motorer). Glöm inte att ställa ventilerna efteråt. Men jag tvivlar på att det gör någon nytta för läckagen.

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla först med Yanmar om du kan använda samma bultar.

Vissa bultar kan man bara dra en gång och man måste därför sätta i nya när man lossat dom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för responsen! Läckaget är som sagt ganska litet. Det som oroar mig lite är att det börjat läcka både glykol och olja. Borde finnas en risk att blanda dessa inne i motorn också.

 

Tror att Yanmar själva föreskriver periodisk efterdragning, i sådana fall måste det vara ok med bultarna. Men jag ska kolla upp saken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...