jmwa 23 Postad 10 Februari , 2016 Hej Min nya båt har en VP 4.3 gxi från 2007, sparsamt körd och i mkt fint skick. I slutet av sommaren började det droppa olja från trakten av oljetrågets framkant. En båtmek kollade snabbt och bedömde att det kommer från läckande packning till kåpan över kamkedjan ("timing cover" på engelska, kan ej den svenska termen). Han trodde sig kunna fixa för runt 5000 utan att lyfta ur motorn. MEN: På amerikanska båtforum kryllar det av folk som har detta problem. Det verkar röra sig om olika god materialkvalitet på trågen och kåporna, samt om problem med passform. Alla verkar ha fått lyfta ur motorn och några har fått göra om reparationen många gånger. INGEN har en bra lösning, INGEN har fått hjälp av motortillverkaren. Är det någon här på MG som har erfarenhet av oroblemet och ev lösningar? Tacksam för all input! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 10 Februari , 2016 Om det inte är andra problem än att det droppar, skulle jag ha ställt en burk under för uppsamling och hållit koll på oljestickan. Beror naturligtvis på vilka mängder vi talar om. /Claes 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 10 Februari , 2016 Om det inte är andra problem än att det droppar, skulle jag ha ställt en burk under för uppsamling och hållit koll på oljestickan. Beror naturligtvis på vilka mängder vi talar om. /Claes Små mängder än så länge. Jag lutar åt din plan för den här sommaren, Claes. Men jag vill ändå ha en strategi. Därför vore det guld värt att höra om någon här på MG har erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 10 Februari , 2016 Jag hade problem med oljeläckage på en 4,3. Då lyfte jag ur motorn och bytte trågpackning och främre vevaxeltätning, och monterade tillbaks motorn. Det visade sig läcka i alla fall. Ur med motorn igen för närmare koll av bröstkåpan. Den är av plast, och den hade en spricka som man knappt såg. Sprickan öppnade sig, när kåpan drogs fast. Jag monterade en " Piratkåpa" Den höll tätt ett tag, men tålde inte värmen i motorrummet, och blev deformerad så att den glipade mellan två skruvar med läckage som följd. Ur med motorn igen och byte till en originalkåpa för 2000:- Sen dess har det varit tätt. Det här var en Mercruiser, men det är samma motor som VP använder. Kåpan har ingen normal packning, utan en silikonsträng. Därför måste man enligt anvisningarna alltid byta kåpan, om den har blivit demonterad. Det går inte att byta kåpan utan att demontera tråget. Därför måste man lyfta ur motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 10 Februari , 2016 Är du säker på att det kommer från kjedjekåpan? Är motorn torr i överkant av kåpan, finns risk att det läcker i framkant från insug-motorblock och rinner ner via kedjekåpan. Kan även vara vevaxeltätningen som börjat ge sig, sitter visserligen i kedjekåpan. Allt detta går att fixa på plats. Dock måste svängningsdämparen bort för att göra jobb på kedjekåpan. För att få bort den så måste en specialavdragare och ett monteringsverktyg användas. En vanlig kloavdragare får absolut inte användas, svängningsdämparen pajar som ett brev på posten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 10 Februari , 2016 (redigerade) Rollen: det du beskriver liknar det som står i alla amerikanska forum. Låter vidrigt jobbigt och dyrt... Varför köpte jag inte kanot? Gelis: jag är inte säker, men det ser ut att komma längst nerifrån. Ska kolla när jag packar upp båten ur vintervilan. Vore en dröm om det gick att fixa utan lyft, annars låter jag det nog droppa en eller två säsonger till innan åtgärd. Redigerad 10 Februari , 2016 av jmwa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rollehjort 0 Postad 4 Januari , 2018 (redigerade) Hej Hur har det gått för dig ? Tror jag har samma fel men det är väldigt svårt att se vart det kommer i från. Har provat att torka av och filmat runt motorn men kan endast se att det kommer uppifrån. Redigerad 4 Januari , 2018 av rollehjort Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 4 Januari , 2018 36 minuter sedan, Peter_xyz säger: "timing cover" = Kåpan för kamkedjan, underligt på engelska Nä, inte om kedjan heter timing chain. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 4 Januari , 2018 1 timme sedan, Peter_xyz säger: Kane: är du här för att visa din storhet och därmed klanka ner på andra? Onödigt! Du är redan stor Kane! Du behöver inte upprepa det! Det var inte avsikten. Övertolka inte mitt inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 4 Januari , 2018 17 timmar sedan, rollehjort säger: Hej Hur har det gått för dig ? Tror jag har samma fel men det är väldigt svårt att se vart det kommer i från. Har provat att torka av och filmat runt motorn men kan endast se att det kommer uppifrån. Jo tack, det gick bra! Men dyrt, för mitt försäkringsbolag som faktiskt tog kostnaden 12000kr minus en liten självrisk. Packningen mellan bröstkåpan och blocket hade börjat läcka. På grund av den idiotiska skarven mellan oljetråg och bröstkåpa måste tråget lossas = motorlyft... Varvet fixade, motorn slutade läcka och jag kan bara be till högre makter att det inte sker igen. Annars är motorn mycket trevlig, tyst, ren och väldigt pigg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rollehjort 0 Postad 6 Januari , 2018 Ok Misstänker att jag har samma problem. Motorn hade bara gått 50 timmar när jag köpte båten men den hade då tagit in vatten. Den lämnades in och plockades isär , rengjordes och byttes packningar. Efter endast ca 10 timmars körning så upptäckte jag att det droppade under motorn. Misstänker att det är packninge som du bytte men det är ju alltid bökigt när man ligger inträngd på stor marina. Jag trodde inte försäkringsbolagen tog sådana typer av skador. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 7 Januari , 2018 23 timmar sedan, rollehjort säger: Jag trodde inte försäkringsbolagen tog sådana typer av skador. Det förutsätter nog att man har en giltig maskinförsäkring. De flesta har inte det eftersom de flesta motorer är för gamla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser