Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
BSven

Batteriavkännande regulator?

Rekommendera Poster

Min generator behöver bytas och jag har läst och förstått att för segelbåtar är en batteriavkännande regulator bra.
Nu hittar jag ingen sådan. Kan någon tipsa mig om en lämplig generator på ca 45A?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte hitta en generator med spänningsavkänning åt dig men det är inte lätt tydligen.

 

Ingen säljer sånt som är lite överkurs på om inte andra håller den kursen. Det är sällsynt svårt att förklara det fina i den kråksången. Det verkar vara omöjligt att begripa att spänningen ökar på generatorn bara för att man flyttar den gula till ett batteri. Verkar liksom för bra för att vara sant.

 

Hittade själv på egna båten en klen tunn gul ledning som satt på generators B+. Det är ju meningen att den gula ska förlängas och flyttas till batterierna för att få bra laddning även om man har lite klena kablar och kanske dioder för att skilja på startbatteriet och Förbrukningsbatterierna. Jag hade knappt 13,5V på batterierna och usel laddning. Flyttade över den till batterierna och fick 14,1V. Med en diod lurade jag generatorn att prestera ytterligare 0,5V och fick 14,6V som jag väljer med strömbrytare. Hög och normal laddning står det på den.

 

Numera är generatorn utbytt mot extra solceller istället men det är en annan historia.

 

På mässor säljs massor av prylar som inte alls kommer upp till samma nytta som en sån här spänningsavkännande generator. Men jag skulle heller inte kunna sälja en sån generator om jag stod i en monter på mässan. Det går inte att få finessen begripbar helt enkelt.

 

Eftersom ingen begriper finessen så kan det ändå finnas generatorer som har spänningsavkänning men det kanske inte står så tydligt.

 

För att inte göra generatorn svårsåld kanske det utelämnats i den säljande texten och står med finstilt i tekniska texten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett antal år sedan fanns det något som hette TWC-regulator som ersatte laddningsreläet och gav betydligt bättre laddning. Vet inte om dom eller något liknande existerar idag. Googla !

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett antal år sedan fanns det något som hette TWC-regulator som ersatte laddningsreläet och gav betydligt bättre laddning. Vet inte om dom eller något liknande existerar idag. Googla !

/Claes

TWCn var en liten intressant uppfinning, genom att ha örnkoll på batteriets temperatur släppte den på max laddning vad batteriet kunde ta emot.

Vad den däremot missade var att generatorn gick så hårt vid de tillfällen batterierna var nerkörda att det var den som brann i stället.

 

Så TWCn kom nån gång på 80-talet, blomstrade ett par år och försvann sen ut i tystnaden.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om spänningsfallet mellan D+ (på gen) och B+ (på bat) är ett problem är det kablar eller kopplingar som behöver översyn. Lika viktig är självfallet G-  - B-.

Kompensering för temperatur är i regel onödigt i en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För ett antal år sedan fanns det något som hette TWC-regulator som ersatte laddningsreläet och gav betydligt bättre laddning. Vet inte om dom eller något liknande existerar idag. Googla !

/Claes

TWCn var en liten intressant uppfinning, genom att ha örnkoll på batteriets temperatur släppte den på max laddning vad batteriet kunde ta emot.

Vad den däremot missade var att generatorn gick så hårt vid de tillfällen batterierna var nerkörda att det var den som brann i stället.

 

Så TWCn kom nån gång på 80-talet, blomstrade ett par år och försvann sen ut i tystnaden.

 

/B

 

Så dålig kan den väl inte ha varit! Min har funkat jättebra sen 1983-84 med samma generator(35 A) och drygt 5000 gångtimmar enligt timräknaren. Den laddar drygt 30 A till mina batterier när det går som bäst. Vet inte om det betyder nåt men min TWC sitter inte inne i värmen i motorrummet utan i batterifacket.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För ett antal år sedan fanns det något som hette TWC-regulator som ersatte laddningsreläet och gav betydligt bättre laddning. Vet inte om dom eller något liknande existerar idag. Googla !

/Claes

TWCn var en liten intressant uppfinning, genom att ha örnkoll på batteriets temperatur släppte den på max laddning vad batteriet kunde ta emot.

Vad den däremot missade var att generatorn gick så hårt vid de tillfällen batterierna var nerkörda att det var den som brann i stället.

 

Så TWCn kom nån gång på 80-talet, blomstrade ett par år och försvann sen ut i tystnaden.

 

/B

 

 

TWC levde nog betydligt längre, i olika skepnader, än bara ett par år på 80-talet.

http://www.sagdahl.se/eng/twc_eng.htm

Det fanns/finns flera andra externa spänningsregulatorer som gör ungefär samma sak, d v s mäter spänning vid batteriet samt kompenserar för temperatur, exvis Ladac 1204/05, Adverc, Sterling m fl.

Själv har jag haft en Adverc i ca tio år, den gör sitt jobb.

Mitt intryck är att dessa externa spänningsregulatorer med åren blivit allt mindre angelägna, i takt med att generatorernas inbyggda regulatorer blivit bättre, d v s reglerar vid ca 14,4 V. Plus att vissa generatorer, bl a Pentas tror jag, har batteriavkänning som standard (det som trådskaparen letar efter). I så fall är det bara temperaturkompensationen kvar, värdet av den beror på hur båten används.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

För ett antal år sedan fanns det något som hette TWC-regulator som ersatte laddningsreläet och gav betydligt bättre laddning. Vet inte om dom eller något liknande existerar idag. Googla !

/Claes

TWCn var en liten intressant uppfinning, genom att ha örnkoll på batteriets temperatur släppte den på max laddning vad batteriet kunde ta emot.

Vad den däremot missade var att generatorn gick så hårt vid de tillfällen batterierna var nerkörda att det var den som brann i stället.

 

Så TWCn kom nån gång på 80-talet, blomstrade ett par år och försvann sen ut i tystnaden.

 

/B

 

Så dålig kan den väl inte ha varit! Min har funkat jättebra sen 1983-84 med samma generator(35 A) och drygt 5000 gångtimmar enligt timräknaren. Den laddar drygt 30 A till mina batterier när det går som bäst. Vet inte om det betyder nåt men min TWC sitter inte inne i värmen i motorrummet utan i batterifacket.

/Claes

 

Nej, du har rätt, så dålig var den inte.

Många hade jätteproblem men för några andra fungerade det jättebra, du är tydligen en av dom.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!
Det verkar vara svårt att hitta det som förståsigpåarna säger att man bör ha.
Kan någon enkelt förklara för mig vad som skulle kunna vara fördelen med en större generator?
Generalagenten har slut på 45A men har kvar några 65A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stor generator = möjlighet till snabbare laddning under bulkfasen, under förutsättning att batterierna kan ta emot den högre laddströmmen. Så storlek på generator hänger samman med storlek på batteribank (och batterityp).

När väl regulatorn har börjat bromsa spelar det ingen roll hur stor generatorn är – kvarvarande laddtid blir densamma.

För båtar som har en väl tilltagen motor för sin storlek (vanligt vid nyinstallation i gammal båt) kan det vara vettigt att gå upp i generatorstorlek = mer ström tillgängligt vid lägre varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är ute efter en bra lösning så har du den här:

http://sterling-power.com/collections/alternator-to-battery-chargers/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a

300 GBP är inte billigt men då skall man ta i beaktande att den ersätter diodbryggor eller relelösningar samtidigt.

Läs och begrunda. Själv har jag flera vänner som installerat den och är supernöjda...

Snabb laddning vill vi ju ha och det sköter den manicken suveränt. En temperaturgivare kopplas till generatorn för att gardera den mot för höga temperaturer. En annan temperaturgivare kopplad till batteriet ordnar med temperaturkompenserig.

Enkel installation...    :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en segelbåt där man bara använder motorn lite när man går in och ut ur hamnen så tycker jag det är bra med en stor generator så att man trycker i så mycket som möjligt under den korta tiden motorn är igång.

 

Här är ett förslag, men lite dyr, http://www.frejbildelar.se/generatorer/generator-70a-volvo-penta-diesel

Den har spänningsavkänning.

OBS! Endast för dieselmotor, till bensinmotorer är det andra krav på generatorn för att undvika gnistbildning.

 

Tillägg: Om man på ett billigt vis vill få lite bättre anpassning av laddspänningen till aktuell batteritemperatur kan man bygga en spänningsdelare av ett temperaturkänsligt NTC-motstånd (termistor heter det nog) och ett vanligt motstånd. Man kopplar dessa mellan plus och minus. Sedan ansluter man den gula senskabeln mellan de båda motstånden.

Lite överkurs kanske...

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

45A eller 65 eller mer kan vara värt att diskutera.

 

Motorn ska klara av den ökande belastningen självklart. 45A är det sällan man får med 200Ah batteribank men många har eller vill ha större. Med 400Ah batteri blir det med en avkännande generator några minuter full belastning även med en 65A generator.

 

Med en kraftig 230V inverter och vattenkokaren, bogpropeller mm på blir det mer än 65A och då finns risk att generatorn överhettas. I sånt läge är överdimensionerad generator bra.

 

Men det har sällan att göra med att batteriet laddas snabbare med en stor generator.

 

Vår 65A generator gick sönder vid kraftig laddning och kaffekokning. Med 14,6V kunde 240Ah bank suga i sig 40A några minuter.

 

Jag såg att den lämnade drygt 60A och det skulle den ju klara men kanske nån glappande förbindning gav söndrande högspänningsspikar. Det är mycket energi i brytögonblicket i en 60A strömkrets med kopparspolar som kan slå ut dioderna i generatorn och reglerkretsar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket "ork" kräver en 65 eller 70A jämfört med 45A?

Räknar jag rätt om jag säger 0,4 hästkrafter mer?

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket "ork" kräver en 65 eller 70A jämfört med 45A?

Räknar jag rätt om jag säger 0,4 hästkrafter mer?

 

Jag bytte från 35 till 70A på en gammal MD6 (10hk) problemet är att en växelströmsgenerator laddar fullt redan vid låga varvtal, det innebar att vid urladdade batterier orkade inte motorn få upp varven då man la in växeln. Jag löste det med en strömbrytare som kopplade ur laddningslampan (det är via den som generatorn förmagnetiseras och börjar ladda) tills jag fått upp farten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa BSven,

 

Först några frågor. Varför bör din 45A generator bytas?. Hur stor är din batteribank?. Hur gamla är batterierna?. Vilken motor har du?.

 

Den av Mackey föreslagna generatorn ser ut att vara en 70 A Valeo. Försäkra dig dock om att den ger full effekt vid tillräckligt låga varv, annars har du ingen fördel av den.

Dock har den inte någon intelligent regulator. Regulatorn är spänningsregulerande, offtast vid 14.2 - 14.4 V, vilket betyder att om du har en liten batteribank, är nyttan med att byta upp dig från 45 A till 70 A, relativt marginell. Detta pga att det blir batteribanken som bestämmer hur mycket den tar emot vid en given spänning.

Det finns naturligtvis olika sätt att ändra på situationen. Med byte från vanliga bly-batterier till AGM närapå halverar du laddningstiden. Genom att sätta in en diod i serie med den gula snusledningen kan du öka spänningen (hur mycket beror på diodtypen) och därmed laddningen men då skall man veta att kortsluta dioden i tid innan batterien kokar.

Det av Skreipen beskrivna tricket fungerar inte på alla generatorer. Många generatorer bevarar sin reminensmagnetism i timmar - dygn och kommer därav igång utan pluss genom lampan.

Jag vidhåller dock att den bästa lösningen, även om du håller din 45 A generator, är en Sterling Alternator to Battery Carger.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LonelyBird - Tack för länkarna!

Jag har en Lombardini LDW602 diesel på 16hp.

Batteribanken är nya 3x95Ah AGM + 70Ah AGM (Biltema, antagligen felköp men det får bli bättre när dom är slut).

Anledningen till att min generator skall bytas är att den gamla är korroderad och sprucken.
Det jag vill ha är helt enkelt en bra lösning för måttliga pengar när jag nu ändå byter.

 

Det jag har är en Magneti merelli 45A.
En lokal firma, Sjölins elektrodiesel, säger att dom kan skaffa en lika dan för 2600:-

Generalagenten för lombardini, Rodahl marin, säger att den har utgått (varför man kan undra om det verkligen är en "lika dan" som den Sjölins har hittat?)

Rodahl har dock kvar några ex. av en större modell på 60Ah i lager för 3000:-

Den Mackey hittat kostar 2000:- men det är oklart om den passar och funkar?

 

Kanske bäst, med tanke på min nuvarande utbildningsnivå, att köpa den Rodahl erbjuder och som garanterat funkar och sedan komplettera med andra batterier och/eller Sterlings manick när behovet uppstår?

 

100_1209_zpscclowgb9.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev nyfiken, vad har den generatorn blivit utsatt för?

 

Tappad i golvet, för att kunna spricka spricka så.

 

Vilken generator du ska köpa, ja det beror på din kunskap, då det finns lika många betekningar på anslutningarna som det finns tillverkare.

 

Enklast är då Rodahls, då du där kan få hjälp med att få kablarna på rätt ställe, även om det skulle skilja på betekningarna.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev nyfiken, vad har den generatorn blivit utsatt för?

 

Tappad i golvet, för att kunna spricka spricka så.

 

Kalle

Det undrar jag också men den satt på plats sådan.

Vatten runt bulten och sedan frostsprängning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK BSven,

Primärt behöver du ju en ny generator. Den där Valeon som Mackey föreslog ser ju rätt ut och är prisvärdig men kolla vartal/effektkurvan. Se till att fästena möjliggör att du får remmhjulena i linje...

Om det inte ser ut att passa är ju den enklaste lösningen Rodahls.

Med Biltemas AGM batterier skall laddningsspänningen limiteras till 14.4V vid 25 grader. Detta för att ett AGM-batteri "torkar" med överspänning och är därmed förstört.

Ett Skreipen-syndrom behöver du knappast vara rädd för, du har 16 hk att tillgå och för att generatirns effektkrav vid låga varv är marginell.

Om vi ponerar att generatorn omedelbart efter start levererar sin fulla kapasitet (70A), vilket den naturligtvis inte gör då varvtalen är låga, så är belastningen ca 1 hk vid 45A (förluster inräknade och vid 14.4V). Dvs att vid tomgång, efter start skall din motor kunna leverera ca 1,5 hk, vilket den naturligtvis presterar...

Vet inte vad Skreipen har för motor, men gissar att det är den som behöver en översyn, - inte generatorns aktivering.

När det frågas hur mycket en generator belastar så är kalkylen ~746 watt = 1 hk. Om regulatorn vidmakthåller en spänning på tex 14.4V betyder det att 746/14.4 = ~52A, eller för 52A laddning kräver 1 hk (till detta bör tilläggas ca 20% förluster).

Själv har jag också Biltemas AGM (3X95 + 1X95) för närvarande. Detta bara som ett eksperiment. Väl medveten om att eksperimentet kan bli kortvarit om spänningen blir hög, har jag begränsat den till 14.4 med temperaturkompensering!. Sterlings A to B Charger har man inte full nytta av med AGM-batterier. Största nyttan får man med öppna (servicebara) bly-batterier eller LiFePO4. AGM-batterier skall inte laddas snabbare än den temperaturkompenserade 14.4V vid 25 grader resulterar till. Kokar du bort vätskan så kan den inte ersättas...

Så ingen Sterling för dig i det här skedet då nyttan är marginell...

Det positiva enligt min subjektiva mening är att BT:s AGM slurpar i sig förvånadsvärt mycket med ett enkelt spänningsregulerat system (14.4V vid 25grader).

Lägger in två faktablad om BT:s AGM på min DropBox, utifall att du inte kommit över dem tidigare:

http://dl.dropboxusercontent.com/u/7391068/AGM_BiltemaTech.pdf

http://dl.dropboxusercontent.com/u/7391068/Biltema_AGM.pdf

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...