Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Sagitario

Färgad båtvax?

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon som vet om det finns "färgad båtvax"? Skulle behöva snygga till aktern på min Uttern D55 (se bild).

post-96534-0-30430000-1455119676_thumb.png

Redigerad av Sagitario

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är det någon som vet om det finns "färgad båtvax"? Skulle behöva snygga till aktern på min Uttern D55 (se bild).

båt.png

Biltema har ju färgad bilvax (polish), kostar ju inte så mycket att prova. Men först gäller ju att få bort det blekta på det blå. Antingen med rubbing eller med Abralon.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Exterior-rengoring/Polish-med-farg-2000028512/

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder Biltemas på min blåa rand och det fungerar bra. Som ovan sägs ta bort blekta fläckar först. Upprepa vaxningen flertalet gånger så håller det sig nästan hela sommaren, inte nöjd så enkelt att lägga på nytt lager under sommaren. Dock bästa är att lacka om listen vilket är målet i mitt fall men legat ganska långt bak i att göra listan! Maskera gärna för hindra spill på övriga ytor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte har provat Abralon kan jag rekommendera dig att göra det. Det är våtslipning det handlar om.

En 5 mm tunn skumgummidyna med slipkorn 2000 och sedan 4000 som man använder ihop med en excenterslipmaskin och en blomspruta med vatten. Sök på Youtube om Abralon så ser du hur man går tillväga för att återfå originallystern i gelcoaten, jag har gjort detta jobbet på flera båtar jag har haft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte har provat Abralon kan jag rekommendera dig att göra det. Det är våtslipning det handlar om.

En 5 mm tunn skumgummidyna med slipkorn 2000 och sedan 4000 som man använder ihop med en excenterslipmaskin och en blomspruta med vatten. Sök på Youtube om Abralon så ser du hur man går tillväga för att återfå originallystern i gelcoaten, jag har gjort detta jobbet på flera båtar jag har haft.

På min SB- sida har jag ett matt parti, beroende på att vanliga fendrar vill hoppa över Y-bomen och båten ligger och gnider mot plasten på denna.

Nu har jag skaffat två kulfendrar som jag hänger en aning lågt, så att de låses fast mellan båten och Y-bommen.

Ligger ju på hamnens sämsta plats. där ju väder och vind förorsakar en del svall. När det är vindstilla skall ju alla motorbåtar ut och de som kör dessa har inte förstått att de drar upp en massa sjö, som nästan är värre än en riktig kuling.

Hur blir det om man kör Abralon på en tredjedel av sidan? Dessvärre har jag en känsla av att gelcoaten är ganska tunn.

Vilken storlek är det på de båtarna du behandlat och hur lång tid tog jobbet på var och en!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

20 ft Triss Magnum segelbåt - halvdag.

26 ft Dominant 78 segelbåt - heldag (matt).

19 ft Albin 57 segelbåt - halvdag.

27 ft Mittskär 27 snipa - heldag.

Har man tunn gelcoat vilket man kan avgöra om man ser skiftningar i fläckar eller eventuellt små porer vilket kan avslöja tunnare skikt gelcoat är Abralon inget alternativ, men annars är det inget måste att slipa ner hela skrovet om det endast är fläckvist slitet eller en matt yta. Jag skulle gissa på att man utan att ljuga kan behandla ett skrov med Abralon säkert 5 gånger under dess livstid utan att ta bort för mycket gelcoat. Se bara på de som använder rubbing eller Autosol nästan varje år, skulle tro att det sliter mer faktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar som om SeaSea bara har Abralon 4000 och att det även fanns på deras affär på Smögen.

Vilken grovlek har du använt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...