Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Barmeister

Skorsten via fribord?

Rekommendera Poster

Ska ominstallera en värmare (flyttad från motorrummet), men vill inte ha en skorsten på däck. Så, skorsten på fribord, är det "samma samma" eller finns nackdelar?

 

Med vänlig hälsning,

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ominstallera en värmare (flyttad från motorrummet), men vill inte ha en skorsten på däck. Så, skorsten på fribord, är det "samma samma" eller finns nackdelar?

 

Med vänlig hälsning,

Martin

Nackdelen är att fendrar tar stryk om de hänger för, även gelcoaten kan då bli missfärgad om fendrarna är annat än vita. Har sett blå fläckar på vita fribord runt skorstenar. Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ska ominstallera en värmare (flyttad från motorrummet), men vill inte ha en skorsten på däck. Så, skorsten på fribord, är det "samma samma" eller finns nackdelar?

 

Med vänlig hälsning,

Martin

Nackdelen är att fendrar tar stryk om de hänger för, även gelcoaten kan då bli missfärgad om fendrarna är annat än vita. Har sett blå fläckar på vita fribord runt skorstenar.

 

 

Två som jag upplevt, det går inte att köra värmare om man ligger och skaver fender med en annan båt pga både värme och buller.

Det andra är lite knepigare, en svårstartad värmare och eldsvåda i skorsten strax efter den startat. Orsak: fågelbo inne i skorsten. Har sedan dess hittat såna vid två tillfällen efter vinterupplägg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vid tillfälle kör värmaren när båten är vinteruppställd med presenning.

Om du missar att flytta bort pressen.. ryker det ev in.. sen blir det hål på presenningen.

:)

Lite hur avgasröret/skorstenen är böjd mellan värmare fribord, kan ev vatten bli kvar i röret. Hittade en gänga på utloppet... förstod då att en gammal gängad plugg, som jag trott varit till en fd vattenpåfyllning, är lock till skorstenen.

kan va bra att använda vid segling, frågan är om jag kommer ihåg att ta bort....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som oftast ligger vi bredvid andra i hamnar med landström så värmaren är mest för tidig/sen säsong i naturhamn. Att ha värmaren på när båten står på land kommer aldrig att ske!

Fördelarna med skorsten via fribord väger över så så får det bli.

 

Tack alla för era svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som oftast ligger vi bredvid andra i hamnar med landström så värmaren är mest för tidig/sen säsong i naturhamn. Att ha värmaren på när båten står på land kommer aldrig att ske!

Fördelarna med skorsten via fribord väger över så så får det bli.

 

Tack alla för era svar!

Värmaren mår bra av att gå en stund varje månad, året om.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste är väl att sätta avgasröret på akterspegeln. Har fortfarande risken att fender, gummibåt mm bränns sönder men lite mindre risk ändå.

 

Fick ett fult brännsår på gummijollen på en tjockare plastlist som väl ska funka som avbärare så det gick inte hål.

 

Efter den fadäsen är jag noga med hur jollen hänger och att fendrar inte hänger för lågt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt rör sitter långt bak på ena sidan. Har aldrig skadat något men teoretiskt sett skulle ev en slack förtöjningslina, då jag vid bryggor nästan alltid ligger med akter mot, kunna hänga över... vet inte hur det skulle gå till men... det eller om nån hänger handduk eller dyl över mantåg där. En flik av presenning som blåst tillbaka över röret har hål.

Skulle nog inte byta plats. Eftersom aktern är såpass mkt smalare än mitten på båten så har jag aldrig fendrar i närheten. Inte ev grannbåtar heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgusen är bred i baken och bra med plats att hänga upp sex fendrar och gummijollen mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har utblåset på sidan efter att jag bytt värmare. Den gamla skorstenen på skarndäck var alltid i vägen och allt för ofta luktade det avgaser i båten eftersom den satt vid kapellet.

 

Jag valde att bygga en egen avgasgenomföring av två rostfria vattengenomföringar.

 

Den mindre där avgaserna går igenom sitter i en större och bildar luftspalt mellan som värmeskydd.

Fungerat klanderfritt i 3 år.

 

Jag brukar oftast köra värmaren även i gästhamn, värmestrålningen är enbart i direkt anslutning till avgasutsläppet, ganska ljummet 2 dm ifrån.

Har alltid en dialog med grannbåtarna och brukar sätta två stora runda fendrar för att få tillräckligt  mellan båtarna.

 

Monterat utblåset långt ner och gjort svanhals på avgasröret så inget vatten kan komma ner i värmaren.

 

Man får helt enkelt tänka sig för vid varje tillfälle när värmaren ska startas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era svar!

Kommer att välja skorsten för fribord, vill inte ha en som man snubblar på på däck plus att man ev. slipper avgas in i båten. Dessutom blir värmaren placerad midskepps så utsläpp i aktern blir för långt avstånd.

Fågelbon och presseningar i vägen får jag helt enkelt hålla koll på....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...