Bonae 1 Postad 8 Februari , 2016 Efter att ha besökt vår gamla träsnipa för första gången i år tvingades vi konstatera att durkarna nog gjort sitt. Skabbiga, lagade och lappade så många gånger att det inte går längre, m.a.o. dags för nyproduktion. Båten är byggd 1945 och jag gissar att durkarna är från samma tid. De är gjorda efter en enkel princip med brädor lagda på tvären och tillsågade efter skrovets form med reglar undertill som håller samman dem. Planen är att malla av dem och göra de nya durkarna likadana. Frågan är nu bara vad man ska tillverka dem i... Virket som använts är gissningsvis fur/gran av en kvalité som man inte kommer i närheten av om man köper vanligt furuvirke på Byggmax idag. Teak går bort p.g.a. kostnaden. Ek vet jag inte heller om vi vågar kosta på oss, även om jag misstänker att det skulle hålla lite bättre över tid än fur..? Alla typer av skivmaterial/durkplywood går bort... Durkarna måste se tidsenliga ut, inte vara för dyra att tillverka men framför allt vill vi ju att de ska hålla ett stort antal säsonger. Kan gran/fur vara ett alternativ om man behandlar dem med något, typ tjära/roslagsmahogny? Tryckimpregnerat virke? Inte så snyggt och vad jag hört inte så beständigt i dessa dagar (för lite och för klent gift, antar jag). Är mycket tacksam för tankar och idéer kring detta innan vi sätter igång! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 8 Februari , 2016 Lärk är svindyrt men rötbeständigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 8 Februari , 2016 Är det en snipa av robustare typ hade jag köpt furu. Letat lite på en bättre brädgård, klass 1-virke med få kvistar. Sedan linoljat av tusan. Klart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 8 Februari , 2016 Furu är mitt val, dom gamla höll ca 70 år, håller dom nya hälften så är det väl ok. Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 8 Februari , 2016 Till min förra snipa valde jag ut fint furuvirke på brädgården. Tjärade undersidan, mest för den sköna aromen och lade roslagsmahogny på ovansidan. Vill man ha lite rustik yta så kör man över ytan med stålborste i vinkelkapen först Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bonae 1 Postad 9 Februari , 2016 Låter rimligt vad ni säger om furu av bättre sortering samt behandling med linolja/tjära. Blir väl till att leda efter en brädgård i göteborgstrakten med utbud av kvalitetsvirke! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 9 Februari , 2016 Bor du i Götet kan du väl börja med att åka till Claessons trätjära AB för att köpa linolja och säkert få tips och produkter som roslagsmahogny eller vad du vill. Säkert kan de tipsa om en bra brädgård i närheten. Claessons har en helt ok hemsida, kolla där så hittar du dem. Linoljan är grym! Å god Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser