Gå till innehåll
tisdag 22 april 2025
chriz

Byta bälgar avgasrör och drivknut på DP290

Rekommendera Poster

Hej,

 

Hur gör ni när ni byter ut bälgar på era DP290 för drivknut och avgasrör - lämnar ni in det eller gör ni det själva? 

 

Knepigt? (taskig fråga då det spelar roll hur duktig mekaniker jag är :)

 

Förslag på lösning för min del innan våren är här i rekordfart tas tacksamt emot!

 

Mvh

Christopher

 

Redigerad av chriz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver lossa styrhjälmen och trim-kolvarna så att du kan lyfta och vrida drevet åt båda hållen.

Sen är det bara (nåja ) att lossa slangklämmorna som håller fast bälgarna, byta bälgarna och var noga med att montera slangklämmorna rätt (som dom satt innan, annars finns det skisser på hur dom ska sitta på nätet).

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2016-02-07 vid 14:04 skrev PCP-Roger:

Du behöver lossa styrhjälmen och trim-kolvarna så att du kan lyfta och vrida drevet åt båda hållen.

Sen är det bara (nåja ) att lossa slangklämmorna som håller fast bälgarna, byta bälgarna och var noga med att montera slangklämmorna rätt (som dom satt innan, annars finns det skisser på hur dom ska sitta på nätet).

 

//Roger

 

Hej Roger,

 

Tack!

 

En fråga om jag ska kunna byta bälgen runt drivaxeln så måste drivaxeln separereras ifrån drevet för att kunna få på en ny bälg?

 

/Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2016-02-07 vid 14:23 skrev chriz:

 

  2016-02-07 vid 14:04 skrev PCP-Roger:

Du behöver lossa styrhjälmen och trim-kolvarna så att du kan lyfta och vrida drevet åt båda hållen.

Sen är det bara (nåja ) att lossa slangklämmorna som håller fast bälgarna, byta bälgarna och var noga med att montera slangklämmorna rätt (som dom satt innan, annars finns det skisser på hur dom ska sitta på nätet).

 

//Roger

 

Hej Roger,

 

Tack!

 

En fråga om jag ska kunna byta bälgen runt drivaxeln så måste drivaxeln separereras ifrån drevet för att kunna få på en ny bälg?

 

/Christopher

Jodå du måste ta loss drevet för att kunna byta knutbälg. Det går visserligen om man demonterar övre växeln från mellanhuset, men det är knappast lättare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en ganska bra beskrivning hur man går till väga.

Gör dig en liknande bock att palla under drevet, det är lögn att få dit det igen annars med den splinesade knuten.

 

 

//Snurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Chriz!

 

Börja med att ta fram en burk eller liknande för att förvara skruvar och saxsprintar. Se till att drevet står rakt samt att drevet står i noll grader.

I den så kallade "hjälmen" sitter 2 st. insexbultar. Lossa dem. Det är mm. eller tumskallar. Var noggrann med det. Lossa sedan de 2 mindre bultar som sitter i skölden på var sin sida om drevet. Även här kan det vara både mm. eller tumskallar. Dessa bultar håller pinnbultarna på plats. Pinnbultarna håller fast hela drevet. Skruva i dessa 2 bultar i de 2 mindre hålen i plunchen. De fungerar som avdragare. Den kan sitta fast ordentligt. Tag gärna fotografier på hur allt sitter. När du fått ur plunchen så kan du trycka upp hjälmen. Ovanför hjälmen finns en kugge som visar hur många grader drevet är tiltat. Det får man justera senare. Lossa pinnbultarna i hydralerna. De är låsta med en saxsprint. Palla under drevet med korta brädbitar, garagedomkraft eller varför inte en drevlyft. Lossa nu slangklämmorna till knutbälgen, kylslangen och avgasbälgen på drevet. Tryck dem mot skölden.Kylslangen brukar sitta lite. Lossa kåpan på drevets framsida. Innanför sitter backslagsvajern, lossa den lilla muttern ock skruva av fästet från vajern.På baksidan på drevet sitter ett fäste som håller vajern på plats. Bultskallestorleken är 11 mm. eller 7/16. lossa fästet.

Nu är det dags för pinnbultarna som håller drevet. I pinnbultarna finns gängor, bultarna du använt förut passar. Skruva i dem och dra. Eventuellt får du röra drevet upp och ner och dra samtidigt. Nu lossar drevet. Dra rakt bakåt. Kontrollera att det är torrt i knutbälgen och känn på knutkorsen i den utgående axeln. I avgasbälgen kan det sitta en klaff. I de fall det sitter en klaff så skall du givetvis ha en sådan. Klaffen hindrar att vatten går bakvägen in i cylindrarna. Vissa behöver båtar behöver ingen klaff. Demontera knutbälg och avgsbälg. Följ beskrivning som brukar medfölja Volvo Pentas originalkartong.

Montera enligt anvisning . Du börjar montera på skölden. På knutbälgen brukar det stå "Top" och på avgasbälgen engine side. Är det en klaffbälg skall klaffen sitta närmast drevet. Var uppmärksam om var slangklämmans åtdragning hamnar.

 

Nu har du säker gjort rent allt och använt Jotuns drevfärg.Den bästa drevfärgen på marknaden.

Res drevet och stick in vajern. Se till att komma i rätt höjd. Hydralerna kan fastna ibland med det är bara att lyfta dem lite. Styr in drevaxel med knutkorsen in i knutbälgen. Kan vara lite knepigt ibland. Nu gäller det att återmontera pinnbultarna. Spåret skall ligga nedåt så att du sedan kan låsa dem med bultarna. När drevet sitter fast så drar du på kylslang, knutbälg och avgasbälg. Kontrollera slangklämmans låsläge så att de hamnar rätt.

Återmontera vajerfästet på baksidan. Lägg gasreglaget i neutral och vrid drevets backslagsmekanism i mitten läge. Skruva på och justera fästet Lås med muttern. Sätt tillbaka saxsprinten med bricka. Testa att det fungerar. Sätt tillbaka drevlocket eller vänta till sjösättning. Locken är dyra och stöldbegärliga.

Fetta in plunchen och skruva åt den hårt. Ibland blir det glapp där. Rucka drevet till höger och vänster för glapp kontroll.

Lossa den halvmåneformade kuggen på hjälmen. Den sitter med en plastskruv och är lite ömtålig. Sätt på tändningen och trimma in drevet maximalt mot akterspegeln. Rätt justerad bör gradantalet visa -5 eller -4 grader. Det är lite pilligt och känsligt att få det rätt. Tag hjärna hjälp av en person i båten som kör drevet upp och ner tills det blir rätt. När halmånekuggen ligger rätt så lås den med plastskruven.

 

Mvh

 

Kristian Hasselblad 

Marinmekaniker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2016-02-08 vid 18:44 skrev Hasselblad:

Hej Chriz!

 

Börja med att ta fram en burk eller liknande för att förvara skruvar och saxsprintar. Se till att drevet står rakt samt att drevet står i noll grader.

I den så kallade "hjälmen" sitter 2 st. insexbultar. Lossa dem. Det är mm. eller tumskallar. Var noggrann med det. Lossa sedan de 2 mindre bultar som sitter i skölden på var sin sida om drevet. Även här kan det vara både mm. eller tumskallar. Dessa bultar håller pinnbultarna på plats. Pinnbultarna håller fast hela drevet. Skruva i dessa 2 bultar i de 2 mindre hålen i plunchen. De fungerar som avdragare. Den kan sitta fast ordentligt. Tag gärna fotografier på hur allt sitter. När du fått ur plunchen så kan du trycka upp hjälmen. Ovanför hjälmen finns en kugge som visar hur många grader drevet är tiltat. Det får man justera senare. Lossa pinnbultarna i hydralerna. De är låsta med en saxsprint. Palla under drevet med korta brädbitar, garagedomkraft eller varför inte en drevlyft. Lossa nu slangklämmorna till knutbälgen, kylslangen och avgasbälgen på drevet. Tryck dem mot skölden.Kylslangen brukar sitta lite. Lossa kåpan på drevets framsida. Innanför sitter backslagsvajern, lossa den lilla muttern ock skruva av fästet från vajern.På baksidan på drevet sitter ett fäste som håller vajern på plats. Bultskallestorleken är 11 mm. eller 7/16. lossa fästet.

Nu är det dags för pinnbultarna som håller drevet. I pinnbultarna finns gängor, bultarna du använt förut passar. Skruva i dem och dra. Eventuellt får du röra drevet upp och ner och dra samtidigt. Nu lossar drevet. Dra rakt bakåt. Kontrollera att det är torrt i knutbälgen och känn på knutkorsen i den utgående axeln. I avgasbälgen kan det sitta en klaff. I de fall det sitter en klaff så skall du givetvis ha en sådan. Klaffen hindrar att vatten går bakvägen in i cylindrarna. Vissa behöver båtar behöver ingen klaff. Demontera knutbälg och avgsbälg. Följ beskrivning som brukar medfölja Volvo Pentas originalkartong.

Montera enligt anvisning . Du börjar montera på skölden. På knutbälgen brukar det stå "Top" och på avgasbälgen engine side. Är det en klaffbälg skall klaffen sitta närmast drevet. Var uppmärksam om var slangklämmans åtdragning hamnar.

 

Nu har du säker gjort rent allt och använt Jotuns drevfärg.Den bästa drevfärgen på marknaden.

Res drevet och stick in vajern. Se till att komma i rätt höjd. Hydralerna kan fastna ibland med det är bara att lyfta dem lite. Styr in drevaxel med knutkorsen in i knutbälgen. Kan vara lite knepigt ibland. Nu gäller det att återmontera pinnbultarna. Spåret skall ligga nedåt så att du sedan kan låsa dem med bultarna. När drevet sitter fast så drar du på kylslang, knutbälg och avgasbälg. Kontrollera slangklämmans låsläge så att de hamnar rätt.

Återmontera vajerfästet på baksidan. Lägg gasreglaget i neutral och vrid drevets backslagsmekanism i mitten läge. Skruva på och justera fästet Lås med muttern. Sätt tillbaka saxsprinten med bricka. Testa att det fungerar. Sätt tillbaka drevlocket eller vänta till sjösättning. Locken är dyra och stöldbegärliga.

Fetta in plunchen och skruva åt den hårt. Ibland blir det glapp där. Rucka drevet till höger och vänster för glapp kontroll.

Lossa den halvmåneformade kuggen på hjälmen. Den sitter med en plastskruv och är lite ömtålig. Sätt på tändningen och trimma in drevet maximalt mot akterspegeln. Rätt justerad bör gradantalet visa -5 eller -4 grader. Det är lite pilligt och känsligt att få det rätt. Tag hjärna hjälp av en person i båten som kör drevet upp och ner tills det blir rätt. När halmånekuggen ligger rätt så lås den med plastskruven.

 

Mvh

 

Kristian Hasselblad 

Marinmekaniker.

 

Hej Kristian,

 

Ja här var det jävlar i mig svar på tal :) för en som aldrig gjort detta förut så var detta en överkörning kan man säga. Motorer och arbete med händerna är inget som skrämmer mig. Måste säga att det hade varit skönt med hjälp första gången därför som jag är ute i god tid om jag nu river det och inte får ihop den igen :) så har jag tid på mig så att säga.

 

Du vet ingen Marinmekaniker eller annan i Uppsala / Herrängstrakten som skulle kunna gå att hyra in för hjälp under en dag för detta jobb?

 

Tror din text kommer att uppskattas av många som söker samma svar - Tack!

 

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tur var anlitade jag hjälp för detta moment... annars hade jag stått kvar där än I dag och slitit...

 

Men det hade varit bra och tittat på när expertisen jobbar så man hade lärt sig till nästa gång

 

Betalade  drygt 7000:- för drevservice samt konservering av motorn. Ny bälg och anoder samt olja mm.

 

//Bjorn S

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du försöker dra ur plunschen med skruvarna till upphängningstapparna, kommer du att misslyckas. De har M8-gänga, och hålen i plunschen är 1/4 UNC. Däremot kan man använda skruven till täckkåpan. Den har rätt gänga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2016-02-07 vid 12:37 skrev chriz:

Hej,

 

Hur gör ni när ni byter ut bälgar på era DP290 för drivknut och avgasrör - lämnar ni in det eller gör ni det själva? 

 

Knepigt? (taskig fråga då det spelar roll hur duktig mekaniker jag är :)

 

Förslag på lösning för min del innan våren är här i rekordfart tas tacksamt emot!

 

Mvh

Christopher

Köp repboken 290 drev på drevia, följ anvisningarna där till punkt och pricka, det är inte svårt, De jävliga är att få dit det sen trångt som fn. Tog ett par sj pallar sågade ur för drevet, lånade en pallgroda och pumpade upp drevet till rätt höjd gick galant. Men kan rekommendera service boken drevia säljer står precis hur du går till väga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2016-02-08 vid 21:10 skrev Rollen:

Om du försöker dra ur plunschen med skruvarna till upphängningstapparna, kommer du att misslyckas. De har M8-gänga, och hålen i plunschen är 1/4 UNC. Däremot kan man använda skruven till täckkåpan. Den har rätt gänga. 

Hej Rollen! Visst har du rätt vad beträffar skruven i täckkåpan. Jag ber alla om ursäkt!

Mvh

Kristian Hasselblad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2016-02-08 vid 19:04 skrev chriz:

Hej Kristian,

 

Ja här var det jävlar i mig svar på tal :) för en som aldrig gjort detta förut så var detta en överkörning kan man säga. Motorer och arbete med händerna är inget som skrämmer mig. Måste säga att det hade varit skönt med hjälp första gången därför som jag är ute i god tid om jag nu river det och inte får ihop den igen :) så har jag tid på mig så att säga.

 

Du vet ingen Marinmekaniker eller annan i Uppsala / Herrängstrakten som skulle kunna gå att hyra in för hjälp under en dag för detta jobb?

 

Tror din text kommer att uppskattas av många som söker samma svar - Tack!

 

Mvh

Christopher

 

Hej Christoffer!

 

Som du såg sade jag fel beträffande skruven att dra ut plunschen. Jag ber om ursäkt!

Nåväl fel kan vi alla göra. Vissa saker vad beträffar "glapp" har jag utelämnat.

Jag tycker ändå att du skall ge dig på detta arbete. Är man lite händig så löser man detta.

Sitter i Maringuidens monter G08:09 på båtmässan i Göteborg hela veckan.

Skickar ett PM till dig med mina kontaktuppgifter. Ledsagar dig gärna om hur du skall gå till väga.

 

Mvh

 

 

Kristian Hasselblad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan så ska det tillägas att avgasbälgen är ett helvete att få tillbaka på drevet. Är trångt som faan och då anslutningen på drevet inte är rund utan lite ovalformad så smiter inte bälgen på speciellt smidigt eftersom den är rund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2016-02-08 vid 20:38 skrev Alicia1:

Som tur var anlitade jag hjälp för detta moment... annars hade jag stått kvar där än I dag och slitit...

 

Men det hade varit bra och tittat på när expertisen jobbar så man hade lärt sig till nästa gång

 

Betalade  drygt 7000:- för drevservice samt konservering av motorn. Ny bälg och anoder samt olja mm.

 

//Bjorn S

 

Hej,

 

Som referens vem var det du anlitade som hjälpte dig med byte av bälgar?

 

/Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...