Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
boman68

Nimo 260 Portlights..hur montera

Rekommendera Poster

Hej Alla glada!

Nybliven Nimo 260 ägare och har en lite att göra lista nu till våren, bla så skulle jag vilja fälla in portlights i i förruffen det sitter på nästan alla 260 men inte just på denna fick med rutgearssons ovala luckor samma som grabbarna på Nimoboats monterade dit en gång i tiden.

Någon som gjort detta jobb tidigare som kan ge tips, ser inga problem om ytan där fönstret hade varit plant men nu är det inte det... se bilder. 

någon här med erfarenhet av liknande projekt..

Mvh

Boman

post-108342-0-08746200-1454840597_thumb.jpg

post-108342-0-84338700-1454840741_thumb.png

post-108342-0-71783000-1454841750_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du säger... Sågandet är inte svårt? Jag brukar välja hålsåg som stämmer med radien i hörnen, fyra hål och sticksågen gör resten...

Men som du säger, är det inte plant är det knepigare.

Fast eftersom du kan välja var fönstren ska sitta, kan du välja en så plan plats som möjligt?

Och jag har gjort rätt stora fönsterinfällningar där det skiljt nästan 2cm, där går kanske gränsen vad tätningsmassan kan jämna ut? Men lite ojämt funkar faktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok,tätmassan tar spalten som blir mellan skrov och fönsterram. Och som du säger att hitta det stället med minst spalt. Hmmm kanske bara att såga upp nu då...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips i all välmening när du säger tätmassa?

Använd inte den Sika som de flesta brukar köra med (291 mfl varianter ) för den är inte åldersbeständig. Det finns istället ett flertal moderna tätmassor av MS Polymer-typ. Någon kan säkert rekommendera?

Jag själv kör med en variant som nästan är som lim i sina egenskaper... Tätt och bra. Men nackdel är att det är för bra om du vill lossa någon gång i framtiden (jag var tvungen att skära loss ett beslag...)

Silikon är faktiskt inte så dåligt alternativ ty det är lätt att lossa i framtiden, hyfsat åldersbeständigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det finns mycket att läsa om just sika har jag förstått, har inte kommit dit ännu bara.. men tack för tipset vill ju helst att det blir så bra som möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...