Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
mats15

Plast eller epoxy ?

Rekommendera Poster

Ska montera en bogpropeller .

Plast eller Epoxy till tunneln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmm. Epoxy är plast.

Vad menar du?

du kan blanda epyxy med fast material, görs oftast vid laminering, med någon typ av väv.. glas, kol, kevlar eller annan typ av fiber. Kallas då komposit men det flytande materialer är plast. Det fasta materialet kan åxå blandas i som små fibersnuttar eller i partikelform i plasten. Båda typerna kallas populärt kompositer, just för att du kombinerat fast och flytande.

menar du. Ska jag göra röret av bara plast eller "komposit"?

isf är det bättre att laminera.

tänkte du använda någon annan ex, termoplast i röret?

då kommer du få problem med vidhäftningen, med epoxy mot den plasten. Dessa går att corona- alt flam-behandla för att få vidhäftning ändå.

fast det är rätt bökigt plus vissa material klarar extremt kort öppentid, kan röra sig om delar av minut, mellan behandling och limning.

hmmm. Borde nog ställt ett gäng frågor inser jag. Har jag tur kan det finnas svar eller del av här..

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om vad man ska använda till att sätta fast tunneln med epoxy +väv eller polyester med väv.

Vad är bäst känns som det kan vara epoxy efter har läst en del på nätet eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen epoxy. Kolla vidhäftning mot "tunneln".

Är den armerad, kommer du säkert få vidhäftning i allafall mot armeringen oavsett "lim"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste att polyestern ska härda flera veckor innan man kan lägga på epoxigrunden på utsidan stämmer det?

Isåfall är det kanske bäst med epoxi eller?

Blir ju inte varmt på tag så det kan ta ett tag med polyestern.

Någon med erfarenheter om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Röret" är det speciellt framtaget för ändamålet?

om det är så, skulle jag bli förvånad om det inte är anpassat att limma ihop med båt-plast.

jag skulle välja epoxy+fiber 7av7 möjliga ggr.

epoxyn härdar åxå långsammare när det är kallt. Härdntemp vid rätt bln-förhållande är baserat på ca 20°c.

vid 30grader ca halva tiden. vid 10grader kan det ta 5-10 ggr längre. Vid ca 4grader nästan dör härdnförlopp fast härdningen i sig utvecklar viss värme.

Jag skulle, om jag inte var säker på vad "röret" är gjort av, testa med ett par droppar epoxy på lätt slipad yta någonstans på röret för att kolla så jag får fullständig vidhäftning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röret är gjort av plast köpt hos seasea till en vetus vad jag förstår så ska det väl funkka med epoxi.

Polyester tar lång tid på sig att härda så att styrenet försvinner så att det går att måla över.

Det har man ju inte med epoxi eller har jag fel.? Men det kanske gäller bara om man ska epoxi grund på utsidan skrovet.

Redigerad av mats15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både i polyester och vinylester används styren både som monomer och lösningsmedel.

vid härdning krymper esterplaster, pga bla. styrenavdunstning väldigt mycket. Obunden styren kan bli kvar rätt länge, i alla fall om du inte kan värmehärda, och därför avges, avdunsta lång tid.

En av epixyns fördelar är att det, med få undantag bla. vissa golvfärger, är llsningsmedelsfria och krymper extremt lite vid härdning och avger inte nästan något efter härdning. Var noggrann med blandningsförhållande och blandning.

blanda inte med något roterande maskinellt. Små mängder kletar du ut på plan yta, tar upp, gör om.. många ggr. I behållare rör i åttor, vänd upp från hela botten, åttor osv många ggr.

 

"Plast" det finns 150miljoner olika unika. Så om jag inte vet, om leverantören inte vet, vilken plast det är skulle jag lägga ett par droppar för att utesluta dålig vidhäftning.

epoxy har dålig eller ingen vidhäftning mot de flesta av alla plaster. Fantastisk vidhäftning mot allt annat. Även mot de flesta härdplaster och mot epoxy (såklart)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då känns det lite sådär med epoxi om man inte vet vilken sorts plast det är i tunneln.

Kanske polyester på insidan och epoxi på utsidan skrovet är ett alternativ.

det här med härdningstiden innan man kan måla över polyestern kanske bara gäller när man ska använda epoxigrund på skrovet?

såg en på marinan förra året inte väntade dom 10-15 veckor innan man målade .

Det kanske inte gäller om man använder gealcoat .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte vara säkrare, gällande vidhäftning, med estern..!!!

Fråga vad röret är gjort av. "Plast" är ett lika bra svar som om du skulle ställa frågan:

"-25000:- för vadå?" Även om du är på en resebyrå kan det vara jorden runt eller till nästa by.

är röret komposit? Härd eller termoplast?

är röret ett som är till för ändamålet? Då kan man misstänka att det bör funka.

Sannolikt är såklart att dom säljer sånt som funkar, om dom vet vad du ska ha det till. Jag skulle iaf åka till biltema. Köpa minsta förp epoxi-lim å testa vidhäftning. Om inte leverantören vet, inte tror...

min senaste erfarenhet, gällande vidhäftning och 2-komp epoxi kommer från en stor svensk biltillverkare.

I deras senaste modell har man börjat tillverka inredningspaneler av pp-plast. Det framkom efter att limmet för givare inför krocktester inte funkade. När vi provade mot "samma" från prototyp, fungerade det (tillräckligt bra inte fullständigt) som vanligt. Alltså limmet var inte "kasst" dessa och tidigare tillverkades bla. Av ABS-plast.

Lite efterforskning och... jo "den nya är ju en annan plast"...

Inom produktion, där det behöver limmas, har man järnkoll, man har testat osv så att det funkar. Inom andra delar av en produkts utveckling mm. är det inte alls lika självlart.

Om det är ett glasfiberarmerat "rör" är det stor sannolikhet att det är producerat av härdplast (99% säkert att epoxy/polyester fastnar bra) väldigt sällsynt att det skulle vara termoplastkomposit.

om det inte är armerat.. är det större risk att du inte får vidhäftning.

den korta versionen:

Fråga leverantör om plasten.

fråga om han tror eller vet.

Fråga leverantören vad som funkar.

fråga om han tror eller vet.

skrapa lite i plasten i änden på röret med ex kniv, lukta. Både epoxy och polyester pulvriserar. Få, nästan inga, termoplaster gör det.

båda e och p ger från sig karaktäristisk lukt. Du kanske ksn skönja ev glasfiber eller annan väv.

ännu kortare version.

skaffa lite epoxilim.

slipa lite på en yta, ksnske en del som senare kommer kapas bort.

lägg några klickar blandad epoxy.

låt härda

kolla om det bundit riktigt. Förmodligen har det fastnat bra. Då är du 110% säker plus livrem plus hängslen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick till svar att den var i glasfiber

Då spelar det kanske ingen roll vad jag använder polyester eller epoxi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt... precis allt.. fastnar i/ på glas.

frågan är vad resten består av?

jag skulle göra lilla säkerhetstestet och köra på med epoxy.

skulle jag chansa skulle jag välja epoxy.

skulle jag tvingas vara säker utan att få göra test skulle jag köra med metyl meta akryllat, fast det skulle kosta mer än resten inklusive motor mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polyester ska röret vara av .

Får väl testa med en klick epoxi . NM båtepoxi påstår att det har mycket bra vidhäftning mot polyester men dom vill ju sälja epoxin.

Dom borde ju även veta detta eller har jag fel och är för godtrogen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt många trådar här ska det fungera väl. Slipa av ytan lite med fin slipduk alt slipnylon, så "tvättar"du bort eventuella lågenergiämnen som läckt ut på ytan.

Jag skulle testa vidhäftning.

Epoxy är ur materialsynpunkt det bästa alternativet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir epoxy.

Vad ska man ta upp hålet med sticksåg eller hyra det dyra verktyget på Hjertmans( 3000:- plus frässtålet 690;-

Får tillbaka 2500:- vid återlämmnadet.)

Sticksåg kanske funkar bra?

Redigerad av mats15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej mats 15

Min kommentar kommer kanske lite sent, jag har själv för ett år sen monterat in en bogpropeller.

Jag annvände mig av epoxi av den annledningen att den är starkare, enligt flera jag talat med så fäster den på all annan plast som finns i gamla båtar min är från 1976,  man slipper att annvända andningskydd när man håller på att armera måste givetvis ha andningsskydd när man slipar det dammar så in i ....... vete, om du inte redan har börjat och kanske redan är färdig, använd dig av en fräs för håltagningen, som finns att hyra eller låna där du köpte bogen det man får betala är frässtålet ca:500kr kostar den det är det värt hålet blir perfekt.

Använder du epoxi när det är kallt ute mellan säg 2-3 grader till ca 10 grader använd snabb härdare och framförallt ha epoxin i ett varmt ställe helst ca 15-20 grader och blanda den i ett värmt utrymme.

Om du gör det så kommer det att gå kanon bra Lycka till..

Anders P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej mats 15

Min kommentar kommer kanske lite sent, jag har själv för ett år sen monterat in en bogpropeller.

Jag annvände mig av epoxi av den annledningen att den är starkare, enligt flera jag talat med så fäster den på all annan plast som finns i gamla båtar min är från 1976,  man slipper att annvända andningskydd när man håller på att armera måste givetvis ha andningsskydd när man slipar det dammar så in i ....... vete, om du inte redan har börjat och kanske redan är färdig, använd dig av en fräs för håltagningen, som finns att hyra eller låna där du köpte bogen det man får betala är frässtålet ca:500kr kostar den det är det värt hålet blir perfekt.

Använder du epoxi när det är kallt ute mellan säg 2-3 grader till ca 10 grader använd snabb härdare och framförallt ha epoxin i ett varmt ställe helst ca 15-20 grader och blanda den i ett värmt utrymme.

Om du gör det så kommer det att gå kanon bra Lycka till..

Anders P

Tack för tipsen. Körde med fräsen som jag lånade, frässtålet kostade 730:- men det var det värt.

Epoxy blir det var köpte du ditt och vad använde du för fyllnadsmedel?

Angående tempen ute så börjar det bli lite varmare på dagarna men under nollan på nätterna ,eftersom jag har båten utomhus får jag vänta ett tag till.

Vad hade du för temp ? Hur många lager glasfiberväv lade du ? hur många åtgången (våt i våt som dom kallar det ).

 

Mats

Redigerad av mats15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fantastiskt vad det går att röra till en enkel fråga. Ibland är det inte bra att va väldigt kunning inom ett smalt ämnesområde.

 

Skillnaden på en specialist och en expert är att

 

Specialisten kan väldigt mycket om väldigt lite 

medan

Experten - en sån som jag - TROR att han kan allt om allt.  ;)

 

Följ Anders P´s råd

 

Sen lär det finnas vissa finesser med utskjutande kanter som förbättrar strömningen runt tunnelöppningen, men för att ge ett uttömmande svar på den frågan krävs det en specialist.

 

Mitt val hade varit att laminera med epoxy under vattenlinjen.

 

Rent hållfastighetsmässigt duger det med polyester

 

MEN

 

Precis som du var inne på, så måste polyester härda minst 5 veckor - enligt International - och 15 veckor - enligt BILTEMA, innan man målar över med en epoxygrundfärg.

 

Enligt ett samtal jag hörde hos min båttillbehörsaffär är jag benägen att tro att BILTEMA ligger närmare sanningen.

 

Laminerar du med epoxy, är ju i princip epoxybehandlingen klar när du laminerat klart.

 

Sen får ju epoxylamineringen på uthärdat polyesterlaminat starkare vidhäftning än om du laminerar med polysester. 

 

Slipa bara ut ordentligt så att du inte laminerar upp på bottenfärgen.

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/slipfusk.html

 

Brukar köpa min lamineringsepoxy på BILTEMA, väven och mickrobalonger till spackel med.

 

Eftersom väven bara är 300 gram/m2 blir det ju fler lager för att få samma tjocklek.

 

Hur många, vet jag inte riktigt. Man det beror ju på hur mycket du slipar ur. Det skall va starkt och du laminerar väl på insidan också.

 

Innan temperaturen ute kommer upp i lämplig temperatur så går ju tiden en hel del frammåt sommaren.

 

Har man tillgång till el kan man ju hjälpa våren ganska mycket. Isolering på utsidan skrovet och värme på insidan. Begränsar man det rum man värmer upp inne i båten är det ju en fördel ur energisynpunkt.

 

På utsidan kan det ju va bra att bygga upp nåt så att isoleringen inte ligger direkt ann mot lamineringen. Det gäller att ta till den konstruktiva fantasin.

 

För ett antal år sen, när jag skulle börja limma isolering och inredningsmatta mot skrov och under däck var det 15 minusgrader ute. Isolerade med betongtäckningsmatta och satte på lite värme i förpiken. Ett dygn senare hade skrovet lämplig limningstemperatur, trotts att det fortfarande var 15 minusgrader ute.

 

Inte vackert men effektivt.

 

post-106994-0-09741700-1457939258_thumb.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT kanske men...

Såg att någon skrev att "man inte behöver andningsskydd när man jobbar med epoxi eftersom det inte luktar". Bara för att något är luktfritt så betyder det inte att det är ofarligt. Epoxi är ingen hälsoprodukt det heller så använd gasmask om du inte jobbar utomhus...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det måste väl inte vara varmt dygnet runt när man jobbar med epoxi? Härdningen stannar ju om det är under fem grader på natten men den hoppar ju igång igen när temperaturen stiger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats. jag använde mig av westsystem då med pumpar för att få exakt blandningsmäng det är viktigt inte för mycket inte för lite, efter jag satt röret på plats så blandade jag epoxi med Micro kulor för stark fog jag började på insidan såg till att jag fick in massan i mellanrummet ordentligt avslutade med ett fint hålkärl för en mjuk övergång till skrovet, efter detta har härdat så armerade jag med fyra lager matta ca:15cm ut på skrovet och en bit på röret utan att anläggningsytan för bogen inte blir förstörd, efter detta kapade jag till röret på utsidan och formade upp en liten spoiler i framkant, ca 4 lager där med..

ha det gött

Anders P  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det måste väl inte vara varmt dygnet runt när man jobbar med epoxi? Härdningen stannar ju om det är under fem grader på natten men den hoppar ju igång igen när temperaturen stiger.

Kan berätta att den inte alls hoppar igång om man har otur... vet av egen erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att den måste starta så att det måste vara varmt när man lägger den och ett antal timmar efteråt så att härdningen kommer i gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man vara 100 % säker på att inte f***a upp med epoxi så skall det vara minst +20 grader under hela processen! Har fått göra om mindre jobb när temperaturen sjönk för lågt under härdningen, i det fallet hjälpte det inte med mera värme senare. Luftfuktigheten har ju också en inverkan. Skall man göra ett så pass stort och strukturellt jobb som att laminera in en bogpropeller-tunnel så skulle inte jag chansa...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas epoxy verkar ju lätt att blanda 2:1 delar, deras fyllnadasmedel är det av rätt slag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas epoxy verkar ju lätt att blanda 2:1 delar, deras fyllnadasmedel är det av rätt slag?

 

Jag kör alltid med BILTEMAS epoxy nu för tiden. Betydligt lägre pris och jag har inte märkt några nackdelar.

 

Som blandningsmetod kör jag med "tumstocksmetoden" även om nestorn Seawolf avråder av det kraftigaste.

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/80522-epoxybehandling-av-botten

 

När jag blandar BILTEMAS epoxy ställer jag en plastbunke relativt plan. Slår i en slatt bas. Mäter i mitten med en "tumstock" som jag placerar i mitten. Om det är 20 mm, slår jag i härdare så att jag får 30 mm på tumstocken. Blandar ytterst noggrant och slår över blandningen i en ny bunke. Skrapar ur ytterst noggrant så att jag i princip får ur allt som går. Sen blandar jag ytterst noggrant ytterligare en gång.

 

När jag började med epoxy 2006 använde jag alla de av mig kända metoderna. Väga, mäta och pump. Det var när pumpen pajade och det rann epoxy till "lo och lä" som jag började med "tumstocksmetoden". Hade inget annat.

 

Nu för tiden köper jag alltid BILTEMAS 4,5 kg förpackningar och jag har gjort av med ett antal under åren. Med min blandningsmetod blir det aldrig större skillnad kvar mellan bas och härdare än vad det blev med de andra mätmetoderna.Detta tolkar jag som att jag får ett ganska bra blandningsförhållande. Men man måste naturligtvis va noggrann som alltid.

 

Det jag använder för att blanda spackel är microbalonger som ju finns att köpa på BILTEMA i enlitersförpackningar. Har märkt att det går förhållandevis mycket microbalonger för att få ett lagom fast spackel, så jag slår inte i så mycket blandad epoxy till att börja med. Du blandar epoxybas och härdare först och blandar i mickrobalonger sedan.

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Mikroglasballonger-2000020410/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör nog på Biltemas ha lite glasfiber klipp i för lite extra armering är väl kanske inte fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...