Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Peter_K

Att ro en båt med snurra och alkohol i blodet

Rekommendera Poster

 

"Fåntrattarna" aka Båtfolket #intemittbåtfolk brukar ondgöra sig över att så som sjöfyllerilagen är skriven får du inte ens ro din snurrebåt med uppfälld snurra med en starköl i kroppen. I deras Facebook-grupp hittade jag nu den här länken med en massa kommentarer, http://m.nvp.se/Varmdo/Varmdo/hade-16-promille-i-blodet--frias-fran-sjofylleri/?ent=m

Än så länge har ingen i gruppen sett sambandet mellan dessa två företeelser - ska bli spännande att se om man fortsätter köra med sitt argument enligt ovan.

Peter_K: Jag kan bara inte låta bli att retas. Ta det för vad det är, för det är skrivet med glimten i ögat. Svara gärna med en kul tintin-figur eller liknande. Men har du tänkt på att

1. Vi har en grupp människor som kallas fåntrattar vilka har en egen grupp på fb.

2. Sen har vi en annan grupp människor som uppmärksamt bevakar vad fåntrattarna kläcker ur sig.

 

Vad ska man då kalla gruppen enligt 2 ovan (de som bevakar fåntrattarna)? Überfåntratttarna? Är det inte rätt fånigt att bevaka fåntrattar, liksom?

Vad kallas man om man inte har fb?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad kallas man om man inte har fb?

"Udda" :-P

Det köper jag trots att jag känner mig ganska normal förövrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... "Fåntrattar" var ju liksom inte mitt påhitt, det var väl någon chefredaktör på en båttidning som uttryckte sig så. Det är liksom ett litet ret-epitet...

Men frågan kvarstår. Vi som bevakar dem, är kanske überfåntrattar. Men vad gör det dig, undrande - som bevakar überfåntrattarna..? Är du en ärke-fåntratt..?

(Med samma glimt i ögat tillbaka...) ;-)

Fast det är väl valfritt om man vill använda chefredaktörens uttryck eller ej?

 

Jag måste nog erkänna mig skyldig till att vara minst en ärkeüberfåntratt.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(c:

Ahaaa såklart vad annars.

tveksam anledning att skaffa, börja med fejsbook. Har fullt upp med detta enda forum. Glodde massor på blocket, när jag köpt min första segelbåt, för att forska i vad jag köpt. Våren därpå "blockade" jag igen massor för att kolla upp vad vi egentligen ville ha.... köpte sån.. vintern därpå "blockade" jag igen... eftersom "det vi skulle/ville ha" inte var optimalt. Skaffade annan och sålde tvåan.. inget mer sånt alls, förrutom det här, på fyra år.

Känner att jag får "onda ögat av frun" och hjärtklappning av "integöranågot-känslan"som blocket-hängandet drog med sig... nä.. nåt fjantpellande är en bit från att jag ska starta fejsbook.

tack för infon ändå... fb.. undrar hur förkorta det.

OK.. förkortas ju K.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste gången jag såg nån ro en eka - tror det var 2010 och i Kostersundet.

 

Någon alkohol tror jag inte var inblandad i den färden.

 

post-106994-0-00707500-1458508839_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

von Tratt, vilka är det?

 

Lagens syfte må vara bra, men jag tycker man missar målet eller så brister informatonen om hur lagen ska tolkas.

 

I senaste nummret an tidningen Särgården har någon juridiskt kunnig bemödat sig om att förklara lagen och en hel del frågetecken rätas då ut. Detta kunde man ha gjorts för flera år sedan så kanske inte släkten von Tratt växt till sig.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många avåkningar, hur många dikeskörnongar, hur många frontalkrockar? Tycker vi diskuterar ett ickeproblem, till sjöss finns mer tolerans så är det bara!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många avåkningar, hur många dikeskörnongar, hur många frontalkrockar? Tycker vi diskuterar ett ickeproblem, till sjöss finns mer tolerans så är det bara!

Du måste skilja på känslomässiga argument och sakliga argument. Du TYCKER lagen är onödig, det är känslomässigt argument. Det står dig fritt att tycka, men det är ingen sanning i det och inget kommer ändras i lagen pga det.

 

Sakliga argument är när man påtalar brister, t ex att man inte får ro med uppfälld snurra som Fåntrattarna påstår. Då är det bra om man har saklig grund för påståendet, och det saknar man för vad jag förstår har ingen dömts för det, utan det är en egen fri tolkning av lagen, och inget någon domstol - som ju har tolkningsföreträde av lagen - har påstått. Faktiskt precis tvärt om verkar det som om man läser ursprungsinlägget.

 

På sikt tror jag snarare att man kommer införa 0,2-lagen för alla båtar, oavsett storlek. Problemet som jag ser det blir då hur man tolkar att paddla på en luftmadrass vid en strand efter ett glas rosé... men det blir en senare fråga. Och det kan man ju också TYCKA vad man vill om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Hur många avåkningar, hur många dikeskörnongar, hur många frontalkrockar? Tycker vi diskuterar ett ickeproblem, till sjöss finns mer tolerans så är det bara!

Du måste skilja på känslomässiga argument och sakliga argument. Du TYCKER lagen är onödig, det är känslomässigt argument. Det står dig fritt att tycka, men det är ingen sanning i det och inget kommer ändras i lagen pga det.

 

Sakliga argument är när man påtalar brister, t ex att man inte får ro med uppfälld snurra som Fåntrattarna påstår. Då är det bra om man har saklig grund för påståendet, och det saknar man för vad jag förstår har ingen dömts för det, utan det är en egen fri tolkning av lagen, och inget någon domstol - som ju har tolkningsföreträde av lagen - har påstått. Faktiskt precis tvärt om verkar det som om man läser ursprungsinlägget.

 

På sikt tror jag snarare att man kommer införa 0,2-lagen för alla båtar, oavsett storlek. Problemet som jag ser det blir då hur man tolkar att paddla på en luftmadrass vid en strand efter ett glas rosé... men det blir en senare fråga. Och det kan man ju också TYCKA vad man vill om.

 

Vi får hoppas att domarna har sunt förnuft och kan se lagens mening även om den på sina ställen är oklart skriven. Det vore ju önskvärt att lagen var tydligare så det inte gjordes en massa anmälningar som sedan avskrivs i domstolen med alla onödiga kostnader och besvär för alla parter.  Skulle gärna kunna ro min jolle vid behov även efter ett par öl, fastän den nog gör 20knop med motor. :)

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad ni som bor på östra kusten av Sverige menar med en eka (Peter_K m fl)

 

För mig är en eka en sånt flytetyg som jag visade på bilden ovan.

 

På en sån båt, spelar det ingen roll hur stor motor du hänger på - den går inte fortare ändå. Den bara gräver ner sig. En eka kvalificerar sig inte i den gruppen "stora och/eller snabba båtar", som i första hand den skärpta lagen omfattar. 

 

Sen är det ju bra att "körare" av "stora och/eller snabba båtar" är nyktra när de kör sina båtar. en del klarar ju inte av att köra båtarna på ett vettigt sätt, inte ens i nyktert tillstånd. Men de kör väl båt som de kör bil - "som de hade huvudet under armen och ingen arm hade".

 

Förde som inte begriper de bohuslänska uttrycken, betyder det väl ungefär - "utan förstånd, huvudlöst"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att precis som gemene man kallar en bräda för en planka, kallar också gemene man en roddbåt för en eka - även om det inte är en eka. Det har sannolikt inte så mycket med ost- och västkust att göra, utan mer om man är skärgårdsbo eller en landkrabba som skaffat båt att göra (jag är definitivt det senare).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ord är roliga.

 

Ursprunglig betydelse av eka (öka på vissa dialekter) kommer från det forsvenska ordet ekia och är från början en urholkad ekstam för rodd. Numera är eka enligt svenska akademien ett vedertaget ord för roddbåt. Detta lär kunna skiljas mot de "modernare" fiskebåtarna som t.ex. blekings- eller skötekan.

 

Ibland säger även landkrabbor och gemene man rätt (måhända utan att veta om det). Finns ju andra exempels som t.ex. tamp och angöra där de mest förhärdade sjöbusar faktiskt inte alltid har koll. :) 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med eller utan snurra, så finns det många goda skäl att inte guppa runt i en gummibåt om man har 1,6 promelle under flytvästen. Bara för att något är lagligt är det inte lämpligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur att det finns goda skäl annars... utan gummibåt, att ha 1,6 promille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med eller utan snurra, så finns det många goda skäl att inte guppa runt i en gummibåt om man har 1,6 promelle under flytvästen. Bara för att något är lagligt är det inte lämpligt.

Det kommer Darwin att lösa på ett par generationers sikt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer Darwin att lösa på ett par generationers sikt.

Det ska man inte ge sig den på. Utvecklingen tar underliga vägar ibland.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ord är roliga.

 

Ursprunglig betydelse av eka (öka på vissa dialekter) kommer från det forsvenska ordet ekia och är från början en urholkad ekstam för rodd. Numera är eka enligt svenska akademien ett vedertaget ord för roddbåt. Detta lär kunna skiljas mot de "modernare" fiskebåtarna som t.ex. blekings- eller skötekan.

 

Ibland säger även landkrabbor och gemene man rätt (måhända utan att veta om det). Finns ju andra exempels som t.ex. tamp och angöra där de mest förhärdade sjöbusar faktiskt inte alltid har koll. :) 

 

Det är ju så att om man upprepar en felaktighet tillräckligt många gånger - så blir det sanning.  :ph34r:

 

Tampen kan ju va änden på ett rep.

 

Det kan ju också va själva repet och är också ett kvarter på Bohus Malmön.

 

Fast det där sista var ju fel. Sotenäs kommun har ju besämt att Bohus Malmön bara heter Malmön, till malmöbornas vilda protester. De har aldrig någonsin kallat sig Bohus Malmöborna, men kallas ibland Malmöpyttar.  :wacko:

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ro en båt med snurra OCH alkohol i blodet verkar klart olämpligt.

 

Har man fått in snurran i blodet är det stor risk att bodet rinner ut inom kort.

Ambulanshelikopter rekommenderas!

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahaaa!!!

Får skylla på dyslexin.

trodde det stod "1,6 promille alkohol snurrar runt i blodet"

Ja låter farligt med en snurra. Kan ju bli stopp å propp eller atörre läckage. Nä avhll sej från det rekommenderas från mej åxå isf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missminner mig så har det förekommit friande dom pga att båtägaren hävdade motorproblem och båten i fråga som normalt gjorde långt över 15 knop inte gjorde det vid utandningsprovet. Båten testade aldrig av kustbevakning/polis

 

Har bekanta som har mindre ribbåtar där de har extra elmotor bakpå(huvudmotorn uppfälld). Cruisar sakta runt i hamnarna med en öl i handen och kustbevakning/polis har aldrig påtalat detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sunt förnuft borde gälla med en flytande fender med pluttmotor på, att ta en öl halvliggandes i jollen medans man puttrar runt och njuter borde vara en mänsklig rättighet

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker faktiskt att både lagstiftare och "vinsippare" till sjöss är ute och cyklar istället för att åka båt när det gäller den här frågan. Hur många eller rättare sagt har någon torskat ännu då de haft 0.2 promille i blodet?

 

Hur kan det komma sig att lagstiftare tror att man har eliminerat faran för andra om man har lite alkohol i kroppen då man ror?

 

Ligger det inte i alkoholens natur att den försämrar människors omdöme, kroppsbalans och självinsikt?

 

Hur många nöjer sig med att dricka 0.2?

 

Oftast är det väl nyktra/nyktrare personer som först upptäcker/reagerar när någon börjar bli "för" berusad. Hur ofta händer det då att någon blir tacksam när man påpekar att personen bör nog inte dricka mera nu.?

 

En gång blev jag omkörd av en berusad man i en öppen snurrebåt. Han gjorde en fyllegest mot sitt eget huvud för att skryta/visa hur full han var. Efter en liten stund då han har passerat mig så reser han sig plötsligt upp och kommer åt motorn. Han ramlar i vattnet och båten kör herrelös runt honom i farliga cirklar. Jag var ensam i min segelbåt, så jag kunde inte göra något annat än att ringa 112, men jag stannade kvar. Ett par i en annan segelbåt lyckades komma tillräckligt nära snurrebåten och få loss bränsleslangen till slut med hjälp av en båtshake.

Det blev rättegång senare och han dömdes för båtfylla.

 

Vad vill jag då säga med detta?

 

Jo, alkohol försämrar omdömet hos människor, Den herrelösa snurrebåten som sådan utgjorde nog inte så stor fara för andra än båtfyllot, men en räddnningsinsats är aldrig ofarlig oavsett om du hjälper någon som har ramlat ur sin båt eller om någon har halkat i vattnet från hala klippor.

Det där med hala klippor, bryggor och risken att skada sig när man t ex går iland för att kissa på en ö är en betydligt större risk än att man torskar för att du har 0.2 promille i blodet.

 

Känner du dig själv så bra att du vet exakt vid vilken alkoholmängd som du har fått sämre balans/omdöme?

 

Kommer ni ihåg kampanjen för nyktert båtliv där Lasse Åberg satt i en roddbåt i ett forskningslaboratorium där man skruvade upp promillescenariot mer och mer?

 

Usch usch på mig! Inte får jag väl hylla det gamla tv-inslaget Anslagstavlan inte!

Nä, frihet skall hyllas och låt alla människor skall få göra vad de vill och lita på sitt eget omdöme är tidens tand.

MEN de flesta inklusive jag själv hoppas nog gärna på att få hjälp av medmänniskor/räddningstjänst när omdömet brast och olyckan är ett faktum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har absolut inte dåligt omdömme när jag e full, inget jag märkt av i alla fall.

Efteråt har väl hänt att man funderat lite...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...