Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Peter_K

Att ro en båt med snurra och alkohol i blodet

Rekommendera Poster

"Fåntrattarna" aka Båtfolket #intemittbåtfolk brukar ondgöra sig över att så som sjöfyllerilagen är skriven får du inte ens ro din snurrebåt med uppfälld snurra med en starköl i kroppen. I deras Facebook-grupp hittade jag nu den här länken med en massa kommentarer, http://m.nvp.se/Varmdo/Varmdo/hade-16-promille-i-blodet--frias-fran-sjofylleri/?ent=m

Än så länge har ingen i gruppen sett sambandet mellan dessa två företeelser - ska bli spännande att se om man fortsätter köra med sitt argument enligt ovan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lekmannagissning är att denna dom kommer att prövas i högre instans.

Kan det vara så enkelt att det bara är att lägga i friläge för att klara sig undan lagens långa arm?

Sedan tycker jag det är väldigt bra om rättskipningen gör det tydligt att det är ok att använda en båt som har fartresurserna om fartresurserna inte används. Det är ju inte själva möjligheten som är farlig, i alla fall tycker inte jag det.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde ju vara ok att ha över 0,2 om man skruvar ur tändstiftet och kastar i sjön eller om man skruvar bort motorn och lägger i båten. Då fraktar man ju bara en motor med roddbåt.   ;)

I fallet ovan hoppas jag att lite sunt förnuft får råda när domen fälls.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är sannolikt OK att tilta upp snurran och ro båten. Svårt att göra över 15 knop med propellern ovan vattnet. Fåntrattarna hävdar annat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är sannolikt OK att tilta upp snurran och ro båten. Svårt att göra över 15 knop med propellern ovan vattnet. Fåntrattarna hävdar annat.

Är inte övertygad om att så är fallet, även om jag tycker det borde vara det.

Lagen är väl skriven så att är båten kapabel att gör 15knop får den inte framföras med 0,2 även om den framförs saktare. Tror inte det gör någon skillnad om man ror eller seglar. Kan båten göra 15knop med den motor som är monterad får den inte framföras. Vore det annorlunda så skulle man ju även få köra för motor, bara man låg under 15knop. Har en liten reservmotor på min motorbåt som främst används vid trolling. Får jag framföra båten om jag bara använder lilla motorn? Då gör båten inte mer än 5knop till skillnad mot 25-30knop med stora motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I bilsammanhang åker man ju inte dit för fortkörning bara för att bilen "går"att köra i 300 km/tim

Kanske borde vara så att om du kör fortare än 15 knop "och" har mer än 0,2 promille då åker du dit men kör du hem med båten i låt säga 5-7 knop så är det ok om du har högre promille(givetvis under gällande maxgräns för sjöfylleri)

Frihet under ansvar kan man kalla det kanske:-))

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riro, läste du artikeln jag länkade till..?

Ivan65, då borde man få köra EU-moppar utan körkort också om man inte kör fortare än 30 km/h..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ivan65, då borde man få köra EU-moppar utan körkort också om man inte kör fortare än 30 km/h..?

Ja varför inte?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja varför inte?!
Tja... det ger ju helt nytt tänk i många lagstiftningar. Finns säkert en anledning till att man valt att göra så här om man ser det i större sammanhang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja varför inte?!
Tja... det ger ju helt nytt tänk i många lagstiftningar. Finns säkert en anledning till att man valt att göra så här om man ser det i större sammanhang.
Håller med till viss del, men varför inte sluta sälja knivar på Ikea varuhus isåfall oxå?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har väldigt svårt att se kopplingen med knivar på IKEA och sjöfyllerilagen måste jag erkänna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En av anledningarna att man inte får köra onykter är ju att man får försämrat omdöme. Så kan ditt fordon framföras i en farlig hastighet så får du inte köra det onyter för du saknar omdöme.

Du får säkert köra trampbil när du är stupfull. Det gör ju inte att du får köra riktig bil bara för att du kör den lika långsamt som en trampbil.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du gör så att din bil funkar som en trampbil.

då blir det ju "samma sak" eller?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är just detta som gör denna lag så tramsig, en bil är en bil, ett motoriserat fordon är ett motoriserat fordon. Får ej framföras onykter. Så ledes en båt är en båt va de än månde vara. Och skall då framföras nykter, enda sättet om lagen ska vara trovärdig och fylla en funktion. Man kan inte ha en lag som skiljer på olika storlekar av båtar samt olika hastighteter, samt motorstyrkor. Sitter du i en båt med åror eller med någon form av motor, storlek oväsentlig, så ska det vara båtfylla, om man ska ha denna lag. Annars ska den bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl dags att ge upp om denna lag snart.. Lagen kommer inte att ändras/tas bort som det politiska läget ser ut. De medlemmar här som är för resp emot kommer inte ändra sig baserat på någon annans motargument. Det är i praktiken frivilligt att följa lagen. Med någotsånär koll så är risken att åka dit nära 0.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1,6 promille är ganska mycket. Uppenbarligen kunde han ju inte hantera jollen utan drev bort från båten och fick bogserhjälp in av polis.

Han borde i min värld kunna dömas för grovt sjöfylleri även innan 2010.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De va bättre förr... fast på den tiden åkte man inte båt för nöjes skull... lika lite som att springa eller lyfta tunga saker, det var extremt slitsamma måsten. Att klättra 40 meter upp i en mast, i storm, tiometersvågor och "hantera" djävlamassakvadratmeters presenningar.. inget man ens med dagens säkerhetsutrustningar skulle våga sig på helt nykter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, läste du mitt inlägg?

Att han blev frikänd berodde ju på att båten inte var i rörelse, vilket den är om man ror, seglar, använder mindre motor eller kör under 15knop med motor som klarar av att driva båten över 15knop.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl dags att ge upp om denna lag snart.. Lagen kommer inte att ändras/tas bort som det politiska läget ser ut. De medlemmar här som är för resp emot kommer inte ändra sig baserat på någon annans motargument. Det är i praktiken frivilligt att följa lagen. Med någotsånär koll så är risken att åka dit nära 0.

Den här tråden handlar väl inte om lagens vara eller icke var, utan om hur den ska tolkas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

A... eller hur. Epatraktor, varför ska endast dom ungar som har tillgång till garage, kunnande, verktyg... kunna åka 30-bil. Alla ungar borde ha rätt att sätta traktorskylt å köra 30km/h..... med vilken "vanlig" bil som helst.

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är just detta som gör denna lag så tramsig, en bil är en bil, ett motoriserat fordon är ett motoriserat fordon. Får ej framföras onykter. Så ledes en båt är en båt va de än månde vara. Och skall då framföras nykter, enda sättet om lagen ska vara trovärdig och fylla en funktion. Man kan inte ha en lag som skiljer på olika storlekar av båtar samt olika hastighteter, samt motorstyrkor. Sitter du i en båt med åror eller med någon form av motor, storlek oväsentlig, så ska det vara båtfylla, om man ska ha denna lag. Annars ska den bort.

Håller med till viss del, men tycker inte lagen ska omfatta båtar som drivs med handkraft (rodd, paddling) eller fotkraft (trampbåt). Lagen är ju till för att stoppa olyckor p.g.a. framförandet av båten, inte för att hindra fyllskallar att trilla i sjön. Det regleras redan av andra lagar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I bilsammanhang åker man ju inte dit för fortkörning bara för att bilen "går"att köra i 300 km/tim

Kanske borde vara så att om du kör fortare än 15 knop "och" har mer än 0,2 promille då åker du dit men kör du hem med båten i låt säga 5-7 knop så är det ok om du har högre promille(givetvis under gällande maxgräns för sjöfylleri)

Frihet under ansvar kan man kalla det kanske:-))

Nja, nu tycker jag du blandar ihop äpplen och päron. Att överträda fartgränsen är straffbart både på land och till sjöss. Att framföra fordon med över tillåten promillegräns är också straffbart både på land och till sjöss, oavsett hur fort bilen/båten framförs. Det är två helt olika saker, som regleras av två av varandra oberoende lagar.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att han blev frikänd berodde ju på att båten inte var i rörelse, vilket den är om man ror, seglar, använder mindre motor eller kör under 15knop med motor som klarar av att driva båten över 15knop.

Fast den var i rörelse då den drev...

Men! Frågan gällde ifall båten omfattades av 0,2-gränsen när motorn var nedfäld och igång, men inte drev båten framåt. Det gjorde den alltså inte enligt tingsrätten. Om du ror en båt med motor uppfälld och avstängd har jag jättesvårt att se hur den båten skall kunna falla under 0,2-lagen med samma resonemang?

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast den var i rörelse då den drev...

Men! Frågan gällde ifall båten omfattades av 0,2-gränsen när motorn var nedfäld och igång, men inte drev båten framåt. Det gjorde den alltså inte enligt tingsrätten. Om du ror en båt med motor uppfälld och avstängd har jag jättesvårt att se hur den båten skall kunna falla under 0,2-lagen med samma resonemang?

Citat från din länk: "Trots att motorn var igång betraktas båten inte ha varit i rörelse, eftersom att ingen växel låg i. 23-åringen frikänns". Det som gjorde att han frikändes var att båten inte var i rörelse.

Tycker naturligtvis att det borde vara tillåtet att ro en båt oavsett om den har motor med vilken den kan göra 15knop eller inte. Har dock för mig att lagtexten säger att det är förbjudet att framföra båt som kan göra 15knop med 0,2 och att det inte står något undantag på vilket sätt den framförs. Det kanske var tur att 23-åringen lät sig bli bogserad av polis och inte försökte framföra båten själv genom att paddla eller ro iland.  ;) 

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag läste det - samtidigt som att det stod att båten drev birt från bryggan och bogserades tillbaka av polisen. Det finns ju såklart en chans/risk att bryggan drev ifrån båten..?

Hela grejen känns konstig, och jag tror också på ett överklagande av domen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Fåntrattarna" aka Båtfolket #intemittbåtfolk brukar ondgöra sig över att så som sjöfyllerilagen är skriven får du inte ens ro din snurrebåt med uppfälld snurra med en starköl i kroppen. I deras Facebook-grupp hittade jag nu den här länken med en massa kommentarer, http://m.nvp.se/Varmdo/Varmdo/hade-16-promille-i-blodet--frias-fran-sjofylleri/?ent=m

Än så länge har ingen i gruppen sett sambandet mellan dessa två företeelser - ska bli spännande att se om man fortsätter köra med sitt argument enligt ovan.

Peter_K: Jag kan bara inte låta bli att retas. Ta det för vad det är, för det är skrivet med glimten i ögat. Svara gärna med en kul tintin-figur eller liknande. Men har du tänkt på att

1. Vi har en grupp människor som kallas fåntrattar vilka har en egen grupp på fb.

2. Sen har vi en annan grupp människor som uppmärksamt bevakar vad fåntrattarna kläcker ur sig.

Vad ska man då kalla gruppen enligt 2 ovan (de som bevakar fåntrattarna)? Überfåntratttarna? Är det inte rätt fånigt att bevaka fåntrattar, liksom?

Och givetvis är även jag en fåntratt som läser och kommenterar denna fåntrattstråd ;-)

Håller med om att domen nästan bara måste komma att överklagas. Den känns oerhört ogenomtänkt.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja... "Fåntrattar" var ju liksom inte mitt påhitt, det var väl någon chefredaktör på en båttidning som uttryckte sig så. Det är liksom ett litet ret-epitet...

Men frågan kvarstår. Vi som bevakar dem, är kanske überfåntrattar. Men vad gör det dig, undrande - som bevakar überfåntrattarna..? Är du en ärke-fåntratt..?

(Med samma glimt i ögat tillbaka...) ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...