Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Mackey

Sjövägsreglerna - Regel 23 – Maskindrivna fartyg på väg

Rekommendera Poster

Sjövägsreglerna - Regel 23 – Maskindrivna fartyg på väg

Sid 26 i Rorgängarens kurs-pdf som du finner i ämnet Sjövägsreglerna - TFSF 2009:44 .

Där finns också annat "kursmaterial" och idén med detta och följande ämnen beskrivs. Grundtanken är att vi ska diskutera sjövägsreglerna på ett strukturerat vis och lära oss en massa.

Ledsen, jag glömde bort att fortsätta efter jul och nyår.

Här blir det nog inga diskussioner heller. Någon som kan komma på något kontroversiellt?

Ta gärna en titt på tidigare trådar igen.

Ni som inte sett detta - eller varit med - tidigare kan börja här.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan om utbildning är viktig. Vi har ju myndigheterna flåsande i nacken (eller längre ned) och om inte vi, som kollektiv, kan påvisa att vår kunskapsnivå är hög så att det inte behövs någon utbildning så är risken stor att det kravet ställs.

Jag är däremot undrande över varför Regel 23, fartygs toppljus, ska diskuteras särskilt. Den är ju rätt klar åtminstone för båtar i frititdsstorlek. Sedan att regeln inte följs alltid kan motivera en utbildningsinsats. Den fråga jag dock ställer mig är om det stipulerade lysvidderna för mindre båtar < 12 m, 2 nm (Regel 22) är tillräckliga för att upptäckas i tid av ett större fartyg, t ex med hög däckslast.

Jag har skummat din inledande referens till exjobbet från sjöbefälsutbildningen. Den statistiska behandlingen är kanske tveksam men brist på utkik, dålig förmåga att tolka sitationen ("situation aweness") och trötthet är väl tydlig. Där diskuteras inte vilka hjälpmedel man haft i radar med t ex CPA larm. AIS nämns inte.

Under det gågna året har det ju skett och rapporterats ett antal kollisioner där små båtar < 12 m har varit inblandade, en del med dödlig utgång och där bristande utkik har varit en direkt orsak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bara tänkt gå igenom alla regler för att gå igenom allt.

Det är, jag vet inte vad jag ska säga, trist? att bristande utkik är orsak till flera olyckor.

Vad kan göras åt detta?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm

Beroende på vilke dator jag använder ser jag bara denna tråd medan på en annan får jag upp en serie trådar för varje regel. Går det att "fösa ihop" de trådarna på något sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...