Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Mackey

Din mest onödiga och/eller värdelösa båtgrej - berätta!

Rekommendera Poster

Helt klart. Den mest nödiga eller mest frekvent nödiga är väl just den som används för att fylla det tömningen är till för... så onödvändig är den väl inte..

Jo förvisso men ändå inte, äta bör man annars dör man.(skiter gör man ändå dör man) Just själva grejen känns O nödig, att sila mygg men svälja kameler liksom, eller varför inte speca lagen......

Innanför fjordar ingen tömning, i (Östersjön, ingen tömning innanhav , dålig syresättning) utanför fjordar i Bohuslän, ok med tömning(ständiga stormar och bra syresättning)

Som det är nu är det ju lika tramsigt som all annan politik:-))

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid kul med lite urspårningar hit och dit, men som trådskapare önskar jag att vi skiter i att diskutera toatömning ytterligare eftersom det finns massor av andra trådar i det ämnet.

Dessutom, om man är onödig ombord så slipper man ju tömma någon tank.  ;)

Åter till onödiga och/eller värdelösa båtgrejor.

Vi släpade länge med oss flera försegel som vi aldrig använde sedan vi köpt en ny genua som funkar överraskande bra att segla delvis inrullad. Nu ligger dessa segel i förrådet istället, utan att vara till någon nytta där heller...

Någon som har några förslag på vad vi kan/bör göra med våra onödiga segel?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, vi släpade med oss en full tank med olika sorters kroppsvätskor en hel semester,100 liter, för garantin på däckstömningen hade gått ut visade det sig sen(höst/vinter)

Känns rätt O nödigt!.....:-))

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

O nödiga segel är ju perfekta att sy kläder av, jackor, byxor som är regntäta, ell varför inte ha som "tak" över altanen hemma vid.....!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Javisst, ombord, de där gästflaggorna salt och pepparkaren samt gondolen var avsedda att ha ombord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under mina många   seglarår har jag träffat massor med folk som gladeligen visar upp/berättar om att de har varit "omtänksamma" å säkerhetstänket står högt i kurs. De talar om  påsen med träpluggar i olika storlekar.

Ärligt sagt, finns det någon här som någonsin har haft nytta av de pluggarna i en skarp situation ombord under seglats, å förhindrat att båten sjönk?

Räck upp handen så jag får räkna, tror jag klarar mig med ena handens ena halva tumme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. En polare fick båten lyft så dom krökte proppaxel. Det förde med sig, precis när dom skulle lägga ut med båten full av seglarlägerdeltagare, att när dom backade ut ramlade propelleraxeln loss och in sprutade vatten. Polarn dök ner lyckades klubba dit en plugg. Flera kubik vatten var det.

2. Några midsomrar sedan hade dom sett en båt ligga väldigt lågt. Dom fick snorkla in i båten kapa läckande slang och stoppa plugg i... eller om det var nån genomföring.. minns ej 100%

3. Första sommaren, min andra, när jag seglade långt... till västervik för att få sittbrunnskapell uppsytt, blev det panik folk dök och sopade i plugg utifrån.. en genomföring hade gått av på insidan när nån skulle öppna en kran..

fast jag har aldrig... om man kan säga så efter fem somrar... råkat ut fört..

(C:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var intressant, får revidera min uppfattning. Men jag har synpunkter å frågor med.

1) Om lyftslingen krökte proppaxeln, hur kunde hela axeln komma loss? Då måste den knäckas, helt otroligt. Å sedan att få in flera m3 vatten på den korta tiden, en överdrift.

2) Båten låg lågt med vatten i? Sjunkit å stod på botten? Läckande slang? Aha.... :rolleyes:

3) Genomföring går av när man vride kranen...Aha........ :rolleyes:

Tur i de här fallen att det fanns pluggar då. Men allihop är slarv av oförlåtlig art anser jag, men nåja, fast jag tänkte mer att man är ute å seglar å det händer då.

Andra som haft nytta av pluggarna?

Annars så har jag  ett jättestort behov av en kardansk upphängd mugghållare för grogg-glaset ute i sittbrunnen. Håller ni med? Verkligen nödvändig sak. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får väl tillägga en av sommarens bravader: Efter att ha tankat fastnade badbryggan i en presenning när jag skulle ut igen. Det ville sig inte bättre än att en av skruvarna som bryggan satt fast med drogs ur. Det var inget som syntes då stöttan satt kvar och naturligtvis var skruvhålet under vattenlinjen. Framåt kvällen började båten få slagsida och när jag sedan lyfte på lite durkar så var där fullt med vatten.

Hålet var väl inte större än kanske 5mm och helt runt. Guldläge för en träplugg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Annars så har jagett jättestort behov av en kardansk upphängd mugghållare för grogg-glaset ute i sittbrunnen. Håller ni med? Verkligen nödvändig sak."

Ja särskilt som det börjar att luta mer i proportion till promille alkohol i blodet...

Det fanns med två sådana kardanska hållare i båten jag senast köpte, den ena bara medskickad, och den andra monterad i pentryt... för att förvara diskmedelsflaskan i... Jag kanske var dum som skruvade bort den?

I dessa skruvhål monterade jag istället en sådan där billig digital termometer, givaren till denna sattes fast med buntband runt en skrovgenomföring av bronslegering, den till diskhons utlopp, bra, då får man ju temperaturen på vattnet utanför båten, badtemperaturen strax under vattenytan i alla fall.

Men detta var väl inte överintelligent, eller jättegenomtänkt. Märkte det efter ett uppkok av potäter, eller om det var pasta, när kokvattnet hälldes ut blev ju genast badtemperaturen ytterst gynnsam...

Nästan som i de varma källorna på Island.

Jag har också träpluggar ombord, samt någon kemisk geggamoja som skall funka på samma sätt, men den har jag aldrig provat, ännu, och hoppas att slippa det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jahapp, tur i oturen Toger. Att du hade en plugg.

Men jag fattar inte, hur kunde en presenning dra loss en badplattform från båten? Har du knutit en lina i den? Men sedan att skruven drogs ut....aha..... :rolleyes:

Det skall vara genomgående skruvar för sånt. Törs man kliva på en sådan fastsättning?

Mina är genomgående å för säkerhets skull ovan om vattenlinjen.

En annan nödvändig onödig pryl är den den krängningsmätaren,  en gradskiva med ett lod mitt på. När familjen tyckte det lutade för mycket så fick skepparen "åtgärda" det. Efter MBL kom man överens om att 15-max 20 grader fick det luta. Skepparn fick en sån där "mätare " i present å det skruvades fast genast.

Det var en bra pryl å inte onödigt. För nu när det lutade 15 grader å folket på spinnsidan skrek så var det bara att säga: Kolla mätaren, det var knappt 15 grader.

Kanske ingen önödig sak trots allt. Fast det här var länge sedan. Idag reagerar de inte när det lutar 25-30 å det är mycket det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag reagerar de inte när det lutar 25-30 å det är mycket det.

För mycket - om man inte uppskattar att båten hasar sidled över havet...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var intressant, får revidera min uppfattning. Men jag har synpunkter å frågor med.

1) Om lyftslingen krökte proppaxeln, hur kunde hela axeln komma loss? Då måste den knäckas, helt otroligt. Å sedan att få in flera m3 vatten på den korta tiden, en överdrift.

2) Båten låg lågt med vatten i? Sjunkit å stod på botten? Läckande slang? Aha.... :rolleyes:

3) Genomföring går av när man vride kranen...Aha........ :rolleyes:

Tur i de här fallen att det fanns pluggar då. Men allihop är slarv av oförlåtlig art anser jag, men nåja, fast jag tänkte mer att man är ute å seglar å det händer då.

Andra som haft nytta av pluggarna?

Annars så har jag  ett jättestort behov av en kardansk upphängd mugghållare för grogg-glaset ute i sittbrunnen. Håller ni med? Verkligen nödvändig sak. :)

Båten som var lyft i propelleraxeln känner jag till eftersom det är båtgranne.

När han köpte båten lyftes den upp på varvet i oxelösund. Båten en 50 fot segelbåt som väger några ton.

han filmade och tog foton på lyftet, hade väl inte så många synpunkter och granskade inte så mycket, han var ju intresserad av att se hur båten ser ut undertill, inte så mkt erfarenhet mm. Han hade tidigare en 31fotare. Den här båten flyttade han in i och bor fortfarande i sedan några år.

När dom körde hem båten tyckte han att det vibrerade lite, mest vid back.. fat en såpass stor båt.. ja det klart det kan skaka lite.

När propelleraxeln lossade, var dom i stockholms skärgård, båten fullproppade med "gäster".

Eftersom propelleraxeln varit något krök så har den med tiden vibrerat loss. VEt inte exakt från vad, om den är delad mm men den hängde, när dom lyfte båtetn, kvar i stödlagret för om rodret.

Ja minns inte exakt om det var 3,5 eller 7 kubik.. men flera tusen liter vatten fick dom pumpa, släppa ut. DOm hade flera ton i viktskillnad vid lyft när båten var tömd.

Självklart hävdade varvet att dom absolut inte gjort något fel men... bilder och film säger ibland mer än 1000...

så dom fick rätt varvet fick stå för kalaset/ självrisk/ ta det på sin försäkring eller hur det var.

Kompisen fick inte, vad jag vet, ersättning för intäckterna för lägret.

Händelsen i Klubbhamnen med den spräckta slangen... kan ha varit trasig genomföring... har jag bara hört, fast lika berättad från olika från varandra oberoende, berättad.

Västervik... Ja, någon kran, genomföring av något slag ploppade dom plugg i utifrån lyfte båten... jDet var min andra sommar någonsin i segelbåtvärlden... termer och namn på allt kommer jag nog aldrig lära mej fullt ut fast vissa saker som, Skot, tamp, fall, å björnfitta (trots att jag inte har nån) sitter som smäcken... så exakt vad dom sa det var.. något hål som släppte in vatten pga. att någonting inne i båten gått sönder/ lossat slog dom in plugg i. FAst jag har själv inte vairit inne inågon av dessa objekt eller sett just det trasiga eller läckaget IRL som det heter, så rent teoretiskt, även i praktiken är det ju BARA hörsägen.

JePP!!!

Kardansk upphängning av whiskey eller whisky- glas.. JA det låter viktigare eller i alla fall något jag hellre får nytta av än plugg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jahapp, tur i oturen Toger. Att du hade en plugg.

Men jag fattar inte, hur kunde en presenning dra loss en badplattform från båten? Har du knutit en lina i den? Men sedan att skruven drogs ut....aha..... :rolleyes:

Det skall vara genomgående skruvar för sånt. Törs man kliva på en sådan fastsättning?

Mina är genomgående å för säkerhets skull ovan om vattenlinjen.

En annan nödvändig onödig pryl är den den krängningsmätaren,  en gradskiva med ett lod mitt på. När familjen tyckte det lutade för mycket så fick skepparen "åtgärda" det. Efter MBL kom man överens om att 15-max 20 grader fick det luta. Skepparn fick en sån där "mätare " i present å det skruvades fast genast.

Det var en bra pryl å inte onödigt. För nu när det lutade 15 grader å folket på spinnsidan skrek så var det bara att säga: Kolla mätaren, det var knappt 15 grader.

Kanske ingen önödig sak trots allt. Fast det här var länge sedan. Idag reagerar de inte när det lutar 25-30 å det är mycket det.

På min badbrygga sticker själva brädorna man står på ut tvärskepps och en av dessa hade lyckats hitta in under en flik av pressenningen. De flesta andra badbryggor jag sett har ett stålrör som följer utsidan av bryggan alt. är hela bryggan byggd i glasfiber med teakinlägg, dock inte på min. Ärligt talat borde jag byta ut den då den har en fantastisk förmåga att fastna i bojlinor och annat krafs.

Angående din fråga om skruvarna så var den naturligtvis genomgående, annars hade det inte kunnat komma in vatten.

Det du menar är nog att den ska vara säkrad på insidan med bricka och mutter, dock sitter hålet så olyckligt att åtkomst på insidan är omöjligt med mindre än att man får borra upp ett servicehål i en stringer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi släpade under de första åren runt på grejor som den/de tidigare ägarna haft ombord med någon sorts förhoppning att vi också skulle få nytta och glädje av dessa saker.

En 12 V dammsugare som lät som en jetmotor och sög, ja den sög verkligen i modernt språkbruk.

En 12 V liten kompressor för att fylla däck med. Vi har inte kommit på något användningsområde.

En 5 eller 6 mm aluminiumstång, eller om det är ett rör. Varje år hoppas och tror man att man ska komma på vad den ska användas till, men icke...

Nu ligger dessa saker i förrådet, undrar hur länge de blir kvar där???

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak till som jag tycker är helt onödig, ingen båtpryl direkt men det konsumeras väldiga mängdet ombord har jag sett.

Vatten på flaska!

Vissa flaskor har åkt lastbil från södra europa, hur bra är det miljökämpar?

Speciellt i ett land där allt vatten är fullt drickbart direkt från kranen.

Kalle

KRANEN??? Vi i Vänern lutar oss över relingen och tar oss en kopp :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi släpade under de första åren runt på grejor som den/de tidigare ägarna haft ombord med någon sorts förhoppning att vi också skulle få nytta och glädje av dessa saker.

En 12 V dammsugare som lät som en jetmotor och sög, ja den sög verkligen i modernt språkbruk.

En 12 V liten kompressor för att fylla däck med. Vi har inte kommit på något användningsområde.

En 5 eller 6 mm aluminiumstång, eller om det är ett rör. Varje år hoppas och tror man att man ska komma på vad den ska användas till, men icke...

Nu ligger dessa saker i förrådet, undrar hur länge de blir kvar där???

Mackey

håller med! 12 volts dammsugare är det dummaste jag någonsin skaffat  ombord. Jag köpte en som blev utsedd till bäst-i-test, men jag vill inte tänka på hur usla de som kom två trea eller sist är.

Den jag köpt sög väldigt lite men lät desto mer, till städning var den obrukbar, men kanske kunde man monterat den på doghouse och använt den som mistlur... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där kompressorn kan ju ha används till att fylla stora badleksaker med.

När barnen var små hade dom en dinosaurie och en krokodil, dom innehåll ganska mycket luft, och då funkade den där lilla kompressorn bra.

Dessutom kunde man fylla fendertar med den. Men nu ligger både den och badleksakerna i förrådet....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag har också tänkt på det där med fendrarna, men hittills -rätt många år - har vi inte behövt fylla några fendrar. Vi har köpt en annan riktigt snabb och bra pump för att fylla vår uppblåsbara kajak och ev. andra leksaker. Den pumpen blir kvar ombord och kommer inte att omnämnas mera här.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, nästan som ett elverk så man bör visa hänsyn om man har båtgrannar.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har även haft en kompressor som egentligen var avsedd för kompressorhorn, den blåste på bra den också, men var inte avsedd för kontinuerligt bruk, bara för kortare "tutningar" så den blev väldigt varm.

Jo dom för ett himla oväsen, ett rätt så jobbigt ljud, och drar en massa ström, det är ju en encylindrig kolvkompressor.

Kompressorn till kompressorhornet har en annan konstruktion, en roterande centrifugalkompressor, inte helt olik funktionen i sjövattenpumpen, men ingen impeller utan en rotor med skivor i spår, som roterar u ett epiliptiskt rum. Den har ett mer vinande ljud.

Måhända ett i-landsproblem, men man känner sig rätt matt och lätt illamående då man satt balansen mellan syre och koldioxid, syra-basbalansen, ur spel i kroppen... Det är ju många liter luft man skall ha i de där riktigt stora badleksakerna....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom glömde skriva att man kan även se film å TV med den. Man kopplar på lite Blåtand å en dekoder så kan man även se Boxers filmer å för C-more finns ett extra tillägg så man inte misar matchen mm.

Med den lilla knappen vid babords öra kan man även spela in och se alla High-Lights efteråt.

Den röda knappen aktiverar barnspärr så "pappas" filmer inte kan ses av ungarna. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stridspiloter har ju något liknande med presentarion i "vindrutan" och det anses ju vara effektivt och bra.

Personligen håller jag med Peter_K, ganska onödig pryl. Då är det ju bättre att satsa på VR-glasögon så slipper man hålla på och krångla med en dyr båt som kräver en massa arbete. :)

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stridspiloter har ju något liknande med presentarion i "vindrutan" och det anses ju vara effektivt och bra.

Stridspiloter har säkert ett annat fokus och en annan nivå vad gäller simultankapacitet än den genomsnittlige Svensson på semester i solgasset kan jag då tänka...

B)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min mest värdelösa båtgrej är båtshaken/förtöjningskroken Handy duck. Dom står alltid på båtmässorna och demonstrerar hur enkelt och bra den fungerar och för 4-5 år sedan så föll jag för frestelsen och köpte en. Har provat den 1 gång och insåg att den var värdelös. Den är lätt att hantera då man står på ett stabilt golv på båtmässan och angör en lotsas-boj på ett fixt avstånd men försöka göra samma sak i en gungande båt med en gungande boj som rör sig i sidled är inte samma sak. Båtshaken kan man möjligen ha glädje av men förtöjningskroken får ligga kvar hemma. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk vad olika man kan se på saken.

När jag hade blivit segelbåtgubbe, besökte jag i ivern båtmässan, för den råkade vara på samma ställe samtidigt dit kompisar bjudit in oss på mat/hälso mm. mässa, (som kiviks marknad det åxå)

Där stötte jag åxå på den här "ankan" (hade ju hört uttrycket bojkrok  flera gånger (trodde det var en sån där av alla båttermer, som syftade på Boy.. nån slags krokpojke eller annan typ av matros)

Fick lära mej att bojkrok just är en krok att kroka i bojar.

Köpte en sån där anka som var sådär smidig och tycker att den är precis så smidig även i vekligheten, riktigt praktisk faktiskt. HAr en annan variant av den gjord i metall med en pinne som man vrider om för att låsa, som följde med båten. Den har jag aldrig använt.

Nä du ska nog testa ankan några gånger till. Du måste haft otur. Skitsmidigt att man bara rycker loss den lilla låsningsanordningen.

Använder den alltid när det finns boj, nästan så man blir bojanktringssugen så till den milda grad att man uppsöker boj-ankringstillfällen vid bunkring av båt. Blir inte så ofta men några ggr/ sommar iaf.

Dom som varit med och sett den tycker åxå det är världens bästa uppfinning efter Wrap-master... som åxå många ogillar (dom som vill riva och trassla in sig i "glad pack" och andra typer av plastfolie ut original-pappkartongen)

Samtidigt på samma mässa köpte vi två uppsättningar med plast"porslin"... som fortfarande ligger helt ouppackade, numera på vinden..... vem f.... vill äta kungligt eftersom varje måltid på och i anslutning till båt blir kunglig.. vem vill äta på plast då???

PS. det här är ingen annons men om någon är sugen på okungligt porslin så har vi två ouppackade uppsättningar DS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag kanske får ge den rackarns bojkroksankan en andra chans. Men det är inte så att jag undviker bojankring, vi seglar mycket i Åländska/finska vatten och där är det oftast boj. Vi har faktiskt härmat dom och köpt samma typ av bojkrok som dom använder, där ser man väldigt sällan den gula ankan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...