Georg_Ohm 4 831 Postad 5 Februari , 2016 Jag har en äldre mulitdisplay från Northstar M84. Så hittade jag en AIS-mottagare, som kunde vara bra att ha i båten... denna är från NASA. Vi som hade sådana där plocklådor i barndomen med runda klotsar och trekantiga hål vet att man inte kan få ned en fyrkantig klots i ett runt hål, inte ens med milt våld... Så frågan då, kan jag finna någon färdig kabel med kontaktdon som kan para ihop dessa apparater, i värsta fall kan jag löda själv om jag finner rätt kontakter, den niopoliga kan jag ju lätt finna en hane till, har säkert en sådan hemma i nån skrotlåda, men den runda honan som krävs till multidisplayen, var finner jag den? Men helst då en färdig kabel, och så nästa fråga, i vilket ingång på multidisplayen? det finns en ledig plats, "COM" kanske den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Februari , 2016 Sätter istället för COM min peng på kontakt 5 "Fuel/Nav" med en delningskabel enl denna pdf-bulletin!?(AIS:ens niopoliga standardkontakt kallas tydligen DE-9 och stiftplaceringen för olika funktioner följer nog NMEA-standarden för sådana om du googlar?)Bilden f.ö. norpad HÄR på sidan 93 av 113. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 7 Februari , 2016 Tack Thomas! AIS enheten kan man skruva isär, och se vilka stift som är utgående signal, så jag får försöka hitta en DE-9, dessvärre har North Star och Navman ingenåyerdörsäljar ei Sverige längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser