Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Linkin603

Polyeten bit?

Rekommendera Poster

Filma det där med vattnet i hålen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med mitt exempel, avsåg jag inte framhålla in egna situation utan bara påvisa komplexiteten.
Notera att den infästning som orsakat otätheten inte gav någon som helst visuell antydan om att tätningen inte fungerade. På de urskruvade skruvarna ansluter sikaflexen snyggt och prydligt.

Jag har dokumenterat med såväl bilder som film, även om jag inte hann få fram kameran när huvuddelen av vattnet rann ut har jag åtminstone dokumenterat att det rinner och bubblar ur det ena hålet när jag blåser tryckluft i det andra.

Min personliga åsikt är att det borde vara branschstandard att mätta hålen för motorbultarna med epoxy. Avvikelser från detta borde regelmässigt anses vara en brist/avvikelse i ett besiktningsprotokoll. Jag är inte sysselsatt i båtbranchen, men känner spontant att den typ av akterspegelsuppbyggnader jag trodde att man utvecklat, men som synbarligen hänger kvar oförändrad sedan plastbåtarnas födelse, inte borde komma igenom en isocertifiering då det är en konstruktion som klart förhöjer risken för skador.

En enkel och lämplig åtgärd skulle vara att ordna homogent laminat, åtminstone på tre ytor:

- Infästningsområde för trimplan

- Infästningsområde för ekolodsgivare 

- Infästningsområde för dyvika

I den bästa av värdar skulle naturligtvis hela akterspegeln vara oorganisk, men det är möjligt att detta skulle vara omotiverat kostsamt.

I mellantiden uppskattar jag initiativ så som produkten som initialt nämns i denna tråd. Ett bra initiativ tycker jag! Varför säljer inte Garmin, Lowrance etc dylika tro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag skulle vilja ha en sådan produkt som efterfrågas i trådstarten så hade jag letat reda på någon bekant med en 3D-skrivare och gjort min egen.

Alternativet är att köpa den efterfrågade produkten på ebay.de för 400:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vit polyeten är inte UV-beständig, så om någon ska köpa en bit att limma på akterspegeln är det bättre med en svart (som är UV-beständig).

Polykarbonat (Lexn, Macrolon) är inte heller UV-beständig, så varför inte använda detta material.

Det är genomskinligt (som plexiglas) och lättare att limma än polyeten. Det bör funka att limma med MS-polymer och utan gängade hål för att få fäste, bara sandpappra av ytan lite grovt.

Det går att gänga i plasten eller skruva med träskruv eller liknande om man förborrar.

Plasten är slagtålig och splittras inte som plexiglas. Används som ett av skikten i skottsäkert glas.

Jag kanske har en bit som ligger (1 cm tjock tror jag). Den bjuder jag på om någon är intresserad.

Är det något som TS eller någon annan är intresserad av så kan jag leta i gömmorna...

Mackey

PS

Tycker fortfarande det är en dum grej...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...