Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Azguz

Byte motorkuddar - Bästa inköpsställe

Rekommendera Poster

Hej!

Behöver byta motorkuddar på min volvo penta 2003 från 1987 med 28 HK.

Vart är bästa ställe(läs lågt pris) för att köpa nya motorkuddar? De är ju helt sinnesjukt dyra. Vansinne.
Enda stället jag hitta är hemsidan "marinepartseurope". Är de tillförlitliga?

Sen, finns det annat ställe där detta kan få tags på till lett lägre pris?

Jag är inte hundra än på vilken motorupphängning jag har så måste ut och titta det först, men risken är ju att de främre kostar 1600 kr + och de bakre 1900 kr +.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är den här motorupphängningen jag har:
http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7726000-21-11600.aspx​

Det vet jag för att artikelnumret på de föröver motorkuddarna är 840845, på de aktre 838262 och backslag MS2B
​Halleluja att jag har de billigare aktre...

I alla f​all så är den föröver på babords sida helt av och den på styrbords sida i aktern har en spricka på ena sidan. De ska helt enkelt bytas.

Men den jag hittar på länken är den enda jag hittar. Någon som har tips på hur man kan komma billigare undan än nästan 1 700 kr...

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med Kuntze.

De kan hjälpa till med dimensionering och priserna var ca. 1/10 av vad VP ska ha för samma sak när jag kollade till min MD11.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Mackey, kolla med någon som säljer gummidetaljer. De brukar vilja veta vikten på din motor för att veta vilka kuddar du skall ha. Kan även kolla med någon som säljer/tillverkar ventilationsaggregat.
Köpte mina motorkuddar hos den lokale gummihandlaren. Till förväxling lika de som man ser på demo-motorerna på båtmässan och som sagt till en bråkdel av priset för "marindelar".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då ska jag höra efter med gummiverkstäder i stan! Ska även gå till vissa firmor och kolla om det finns snarlik motorkuddar som kan vara rätt. Tror ni en verkstad kan laga en gummikudde som inte gått sänder allt för mycket?

post-104460-0-45261900-1454857251_thumb.jpg

Vänster om den blå streckningen finns en spricka ungefär 2/3 av längden, men inte hela vägen bak. Den är alltså inte helt av på ena sidan.

Jag misstänker att formgjuten gummi inte kanske går att laga men jag måste ju undersöka när de kostar som de gör..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har iaf fått tag på en lokal firma som får tag på originalkudden, men det är 1700 kr som gäller...

Har även fått reda på att​ man kanske kan vulka om, men är gummit torrt så är det i alla fall byte som gäller.

Bor man nära firmor som Kuntze så kan man nog få tag på billigare gummi, men man lär nog ta med sig gummit till dem så de får titta och jämföra med annat. Så det beror alltså på om man har en kompetens firma i närheten så kanske man kan få tag på billigare alternativ.​

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...