Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Furis73

Bottenmålning

Rekommendera Poster

Köpte min första båt i höstas. En liten äldre styrpulpetare.  Tänkte måla på ny botten färg nu i vår då den tidigare legat i insjö och nu ska ligga i östersjön (bråviken).  Hur gör man enklast med den gamla färgen ska man slipa eller hur gör man innan man målar på ny?  Vilken botten färg ska man använda , funkar biltemas ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det behövs bottenfärg, jag målade med biltemas för 2 säsonger sedan, har inte haft minsta lilla påväxt av något slag, INGET. Kommer inte ha ny färg på, när båten behöver kärlek ska den få ett lager epoxi, utan bottenfärg. Ligger ute i sthlms-skärgård. Strunta i färg, se hur den ser ut i höst/kör igenom en tvätt under säsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte det behövs bottenfärg, jag målade med biltemas för 2 säsonger sedan, har inte haft minsta lilla påväxt av något slag, INGET. Kommer inte ha ny färg på, när båten behöver kärlek ska den få ett lager epoxi, utan bottenfärg. Ligger ute i sthlms-skärgård. Strunta i färg, se hur den ser ut i höst/kör igenom en tvätt under säsongen.

Min båt ligger i Stockholms Skärgård, Himmerfjärden. Blir okörbar i augusti om den inte är bottenmålad, alternativt upptagen och bottentvättad under augusti. Så det skiljer mycket mellan olika ställen i Stockholms Skärgård.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt ligger i Stockholms Skärgård, Himmerfjärden. Blir okörbar i augusti om den inte är bottenmålad, alternativt upptagen och bottentvättad under augusti. Så det skiljer mycket mellan olika ställen i Stockholms Skärgård.

Det funkar bra utan bottenfärg i Stockholm (Svinninge marina) om man skrubbar botten 3-4 ggr på en säsong. En av gångerna man skrubbar ska vara när havstulpanerna precis satt sig. Prenumerera på havstulpanvarning via sms så missar du inte de små liven.

Vår segelbåt blev nästan en knop snabbare med endast epoxi jämfört med när vi hade hempel mile racing på botten.

Samma båt blev två knop långsammare när den legat stilla hela september, så lite jobb / pengar måste man lägga ner för att det ska funka utan bottenfärg.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår Mirall 26 toppade bara drygt 22 knop på hemresa till vinterupptagning. Varvet spolade bort tulpanerna och så provkörde vi igen. Då gick den åter 29 knop! Ligger i Stockholms skärgåtd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja,jag körde på Biltemas färg förra sommaren,och ska väl i ärlighetens namn säga att jag var lite skeptisk...

Men det var helt obefogat,har aldrig haft en bättre färg,dessutom mer än hälften så dyr än dom vanliga "proffsfärgerna".

Och jag ligger i Mälaren:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast i en insjö som Mälaren behövs ingen färg...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte för länge sen en ny båt, visste inte att man behövde bottenmåla. (Ostkusten) På hösten var det ett centimetertjockt lager av betonghårda havstulpaner över hela botten. Togs bort med ogräshacka, jobbigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande att höra hur olika det kan vara, har bara legat på norra sidan av vindö och någon månad i Södertälje så att säga att det gäller hela skärgården är ju fel, trodde inte att det var sådan skillnad. Tvättade aldrig min båt, den låg i från slutet april/början maj till slutet av oktober, inte en fläck, förutom några få havstulpaner vid insuget för kylarvatten på drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...