Gå till innehåll
söndag 16 mars 2025
MrGoodbar

Renovera plastad träbåt

Rekommendera Poster

Jag håller på att renovera en av sveriges första plastbåtar, en tidig Fisksätra båt. Jag vill spackla båten ovan vattenlinjen med polyester, funkar det ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att renovera en av sveriges första plastbåtar, en tidig Fisksätra båt. Jag vill spackla båten ovan vattenlinjen med polyester, funkar det ?

Plastad träbåt? "En av Sveriges första plastbåtar".,"Spackla med polyester". Du är lite luddig med din beskrivning av vad som gäller här. En bild på ditt objekt så kanske det klarnar lite mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De gamla Fisksätrabåtarna är väl plywood som plastats med glasfiber och polyester vill jag minnas? Vi hade en sådan konstruktion i klubben som några sköna typer fusklagade och sjösatte. Den sjönk. Sedan låg den till hälften uppdragen på stranden i några månader.

Hursom; spackel är för att jämna till en yta, vill du laga en skada skall du plasta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blir jag lite intresserad och önskar att du lägger in en bild på din båt! Båten i min profilbild lär vara räddad undan ett husbygge på stranden mittemot gamla Fisksätravarvet. Den är gjord helt i glasfiber i mitten av femtiotalet av materialvalet att döma. Kan vara något tidigt fisksätraexperiment den med men det vet man inte säkert.

På glasfiber fungerar polyesterspackel helt ok, kom bara ihåg att det funkar på glasfiber men inte lika bra på gelcoat, topcoat eller annan färg. Då blir det färgens vidhäftningsförmåga som bestämmer vad som lossnar... Slipa alltså fram glasfibern där du lägger spackel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blir jag lite intresserad och önskar att du lägger in en bild på din båt! Båten i min profilbild lär vara räddad undan ett husbygge på stranden mittemot gamla Fisksätravarvet. Den är gjord helt i glasfiber i mitten av femtiotalet av materialvalet att döma. Kan vara något tidigt fisksätraexperiment den med men det vet man inte säkert.

På glasfiber fungerar polyesterspackel helt ok, kom bara ihåg att det funkar på glasfiber men inte lika bra på gelcoat, topcoat eller annan färg. Då blir det färgens vidhäftningsförmåga som bestämmer vad som lossnar... Slipa alltså fram glasfibern där du lägger spackel.

Så här såg den ut innan jag började renovera den. Det är en mahohognyöverdel och infredning. infredningen är kopierad rätt av en solö Ruff, och bild två är hur den ser ut nu

post-95273-0-02055700-1454664647_thumb.jpg

post-95273-0-58695300-1454664698_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De gamla Fisksätrabåtarna är väl plywood som plastats med glasfiber och polyester vill jag minnas? Vi hade en sådan konstruktion i klubben som några sköna typer fusklagade och sjösatte. Den sjönk. Sedan låg den till hälften uppdragen på stranden i några månader.

Hursom; spackel är för att jämna till en yta, vill du laga en skada skall du plasta.

Båten är renslipad nästan ner till väven. Kan jag lägga på väv med polyester och sedan använda gelcoat  som "spackel" för att bli av med dom få ojämnheter som finns på båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan måla med ett lager gelcoat och sedan våt-i-vått ett lager topcoat som du slipar och polerar när det härdat. Bara gelcoat kommer bli klibbigt och aldrig härda ordentligt.

Det ska också fungera att måla med bara gelcoat våt-i-vått så många lager man vill ha och sedan spraya på polyvinylalkohol (släppmedel). Polyvinylalkoholen ska utestänga syret på samma sätt som vaxet i topcoaten men kan till skillnad från vaxet enkelt tvättas bort med vatten efteråt. Sedan kan man slipa och polera för att få en fin yta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade inte kladdat m gelcoat o topcoat. Det är för svårt att få det snyggt för att hålla på med anser jag.

Jag hade valt att spackla ovan vattenlinjen med ett fint spackel av polyester och sedan lackat med tvåkomplack. Under vattenlinjen hade jag spacklat med epoxyspackel och sedan lagt epoxyprimer och en lämplig bottenfärg. Innan det - laminerat där det behövs.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade inte kladdat m gelcoat o topcoat. Det är för svårt att få det snyggt för att hålla på med anser jag.

Jag hade valt att spackla ovan vattenlinjen med ett fint spackel av polyester och sedan lackat med tvåkomplack. Under vattenlinjen hade jag spacklat med epoxyspackel och sedan lagt epoxyprimer och en lämplig bottenfärg. Innan det - laminerat där det behövs.

Varför hålla på att kladda med olika material.

Skall man spackla med epoxyspackel på botten och sen lägga på en epoxyprimer, är det väl bättre att epoxyspackla hela båten.

Lägga påen epoxyprimer över hela båten. Ett par lager ovan vattenlinjen och .enligt tillverkarens rekommendationer under vattenlinjen.

Måla med en 2K-färg på friborden (alt toplack om det är det man vill) och bottenmåla med lämplig bottenfärg.

Själv brukar jag alltid ha en bred vattenlinje som jag alltid målar med en riktigt hård bottenfärg.

post-106994-0-02745700-1454830597_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att epoxyspackel är dyrare än polyesterspackel. Såklart är det bättre att köra epoxy rakt av, men då ökar prislappen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att epoxyspackel är dyrare än polyesterspackel. Såklart är det bättre att köra epoxy rakt av, men då ökar prislappen.

Det där är väl inget argument.

Bara trams.

När man blandar epoxy till spackel får man alltid slattar över

Blandar man både epoxy och polyesterspackel får man dubbelt så mycket spackelslattar över och dessutom måste man hålla på med fyra olika material som skall inhandlas och med olika blandningsförhållande.

Dessutom måste man ju spackla upp epoxyspacklet en bit över vattenlinjen - för det är väl ingen som dra upp vattenlinjen under arbetets gång för att lägga spacklet på rätt nivå.

Redan där har man förlorat ett par kronor av den tjuga som man tjänar på att spackla med två olika spackelsorter, bara för att den ena är en aning dyrare än den andra.

Dessutom behöver polyster mycket längre härdningstid  innan den övermålas. När det gäller epoxygrundfärg säger international 5 veckor, medans BILTEMA säger 15 Veckor.

Hålla på att kladda med en massa jox bara för att spara ett par tior -det är inget jag kan förstå.

Snålheten bedrar i regel visheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste erkänna att jag inte blandar spackel själv (med talk eller microballoner etc), utan arbetar med "färdiga" spackel, dvs köpeprodukter. Har inte upplevt det som problem att det skulle bli mer/fler slattar för att man jobbar med två produkter eftersom jag brukar blanda så mycket som jag hinner arbeta ut på skrovet (eller vad jag nu spacklar...).

Men man kan ju tycka olika som sagt. Epoxy är ju mycket bättre som sagt, men också en dyrare produkt. Epoxy har ju sin arbetstemperatur som nackdel. Om det är snålhet eller nödvändig sparsamhet kan vara olika för olika personer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste erkänna att jag inte blandar spackel själv (med talk eller microballoner etc), utan arbetar med "färdiga" spackel, dvs köpeprodukter. Har inte upplevt det som problem att det skulle bli mer/fler slattar för att man jobbar med två produkter eftersom jag brukar blanda så mycket som jag hinner arbeta ut på skrovet (eller vad jag nu spacklar...).

Men man kan ju tycka olika som sagt. Epoxy är ju mycket bättre som sagt, men också en dyrare produkt. Epoxy har ju sin arbetstemperatur som nackdel. Om det är snålhet eller nödvändig sparsamhet kan vara olika för olika personer.

Å katten.

Använder ni i österled "köpespackel" av polyester och epoxy. 

Har väl hört talas om att det finns, men tror aldrig jag använt. Plastic Padding möjligtvis.

Talk och microbalonger har man väl alltid hemma!? Eller!?

Spackla en hel båt med köpespackel - det är klart att det blir dyrt.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade lite snabbt.

1 kg polyester på Biltema kostar 119 kr, 420 g microglasballonger kostar 69 kr.

1 kg polyesterspackel kostar 119 kr på Biltema.

Det borde ge samma kilopris ungefär..?

Egenblandat är till och med lite dyrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man blandar själv kan man kan justera konsistensen efter behov. Jag brukar alltid börja med att väta ytan / hålet med ren epoxy innan jag blandar till spackel, har fått för mig att det blir bättre då.

Vad gäller gelcoat så blandar jag också själv och får då samma färg på spacklet som resten av båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...