Dava 288 Postad 4 Februari , 2016 Hej. Tänkte beställa ett rullsystem till min maxi 77 men kan inte bestämma mig för om det är vär 4000 kr extra för att få det större systemet. Har fått köpa en triradialskuren laminatgenua för Furlex. Vill kunna segla relativt högt och snabbt men samtidigt kunna komma så billigt undan som möjligt Vad ska jag välja? Jag vet att skillnaden i systemen är att jag kan spänna upp seglet bättre med 105S men är det värt det mycket högre priset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 Februari , 2016 (redigerade) Hej, seglets förlik behöver väl inte spännas upp särskilt hårt för profilen styr ju upp själva liket?Däremot bör staget självt inuti rullen kunna spännas upp rejält med ev häckstagssträckare men det är ju inte riktigt samma sak. Enligt Furlex instruktion bör man spänna upp ev stagsträckare maximalt då seglet hissas och därefter beslå fallet måttligt anspänt, detta för att slippa oönskad extra belastning på rullmekanismen.Detta sagt av en legitimerad slöseglare med triradial dacron genua som enda försegel på en 105S.(Hade säkert valt 50S till Amigo23:an om denna mindre variant funnits då det begav sig, men men.) Redigerad 4 Februari , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 4 Februari , 2016 Tack för ditt svar. Det blir nog ett 50S då till våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 5 Februari , 2016 Satte en 50s på min Sunwind 26 i somras, kör fullstor genua och har inga problem att dra in den i hård vind, får dock använda båda händerna ibland. Sambon klarar det oxå, även om om får ta i (detta gäller alltså när vi testat i hård vind, i normalvind går det mkt lätt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 Februari , 2016 (redigerade) Hej igen!Tydligen saknar 50S frivarvet, jag kan då inte hitta det i pdf-manualen?Hade nog satsat på 105S ändå i ditt läge, frivarvet är en smidig funktion som planar ut seglet vid revning enligt bildtexten nedan. Maxi77:an är ju också en något större båt än Amigon och har dessutom masthead med mer av segelmassan på förstaget.Vet inte om seglet sys på nåt speciellt sätt för frivarvsfunktionen, troligen bara att skum-inlägg inte behövs? Skulle kollat med nån segelmakare angående ditt laminatsegel.Ur manualen för 105S... Redigerad 6 Februari , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Medoch 48 Postad 6 Februari , 2016 Jag är före detta segelmakare jag har sålt många. Rullar harken hodd Nemo furlex du skall köpa en med 5 mm företag enligt teori så borde 50. Vara bäst den har ett spår är lättare så båten borde gå fortare med en lättare rull men i praktiken så kan jag inte se någon skilnaden på någon På rullarna.Frivar har ingen betydelse .Segel sys lika till alla rullar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser