Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
CaptainKongo

Kolfilter vid tankning från slang på bryggan

Rekommendera Poster

Jag tänkte använda mig av ett kolfilter när jag tankar utomlands från en vattenslang på bryggorna. Se bifogad bild. Vet någon här var jag kan få tag på kolfilter inkl hållare till ett bra pris?

post-68788-0-56914700-1454526715_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser lovande ut! Tack! Frågade just Granngården om kopplingarna på filterhållaren. Ska nog gå att få ihop :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att det är för smakens skull du gör detta? För att få bort den ibland kraftiga klor-smaken?

Aktivt kol tar inte bort bakterier och andra skadliga mikroorganismer och gör alltså inte otjänligt vatten tjänligt. Däremot tar det bort dålig smak och i begränsad omfattning vissa kemikalier och tungmetaller. Tror du har koll på detta, men det kan ju aldrig skada att förtydliga för andra som läser detta.

Bilden du hade visar annars ett standard robust filterhus som används i många RO-system och liknande. Här finns en variant som säljs med aktivt kol. http://www.westmarine.com/buy/west-marine--mountable-highflo-kdf-water-filter--13915137?green=87219BC1-8D45-58AB-9680-3B6A7A27CE7E&cm_sp=Onsite-Recs-_-MB-_-PDP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt, ett kolfilter tar inte bort mikroorganismer eller bakterier. Till det använder vi en vattenreningsprodukt som heter Xinix. Tar död på det mesta :)

Kolfiltret vill vi ha för att ta bort klorsmak, sediment i vattnet m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde inte kolfilter sitta mellan Tank å avtappning ( kran )

klor är väl bra att ha I tanken !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte precis tipsa om ovanstående filter. Finns på alla välsorterade byggvaruhus också.

Du kopplar tre st i serie eller lägger kolfiltret före kranen inne i båten, som någon påpekade.

Det finns olika filter, förutom aktivt kol. Det är för att ta bort partiklar med olika storlek, du väljer filter och så kan du få ett visst skydd mot kemiska föroreningar. Smutt tanke du har där, bra tänkt!

Fast de välutrustade långfärdsseglarna tar aldrig vatten i land utan kör sin watermaker, har jag läst.

Personligen skulle jag nog utrusta mig med lite filter, kan aldrig skada att ha med sig….

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var man placerar filtret kan vara lite smaksak, tror jag förstår hur TS tänker. Har man en ren tank från början och kör påfyllning genom kolfilter och därefter tillsätter klordioxid (som är smakneutralt, men iofs har begränsad livslängd) så kan ju det vara trevligare än att fylla tanken med skitvatten som man sedan renar på väg till kranen.

En watermaker skall man aldrig köra i hamn - bara på öppet vatten, så blir man liggande länge (vilket inte är ovanligt) tar man bäst vatten från land. Det bästa sättet att förstöra en watermakers dyra membran på är att pumpa igenom skitigt hamnvatten med t.ex. oljespill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även klor förstör en watermaker så om man tankar kranvatten är det bra att ha ett kolfilter för att få bort kloret eftersom watermakern backspolas med vatten från tanken.

Efter ett kolfilter är det alltid bra att ha ett partikelfilter eftersom kolfiltret ofta släpper lite kol.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smut! Känns lite rejälare än det lilla fjuttfiltret som följer med vattenpumparna.. 

Dock kanske man skall kika på något av lite högre kvalitet, finns i andra butiker, just denna produkt hade ju inte fått speciellt bra betyg. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även klor förstör en watermaker så om man tankar kranvatten är det bra att ha ett kolfilter för att få bort kloret eftersom watermakern backspolas med vatten från tanken.

Efter ett kolfilter är det alltid bra att ha ett partikelfilter eftersom kolfiltret ofta släpper lite kol.

Mackey

Backspolande RO-system skall ha egen tank som inte fylls från land. Långt ifrån alla RO-system backspolas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bara läst om de som långfärdsseglat... och har Watermaker.

De som inte bundit fast sig lång tid utan är i hamn några dagar verkar köra sin Watermaker, på öppet vatten när de är ute ur hamnen. Föroreningar i hamn, som olja, förstör membranen.

Lite större båtar har oljeavskiljare före filtren in i Watermakern.

De som ligger lång tid i hamn har filter mot sötvattenkranen i land.

Observera att en del seglare monterar två fasta filter, förutom de lösa som TS frågar om. Det är då fasta filter från tanken till avtappningen. Ett kolfilter och efter det ett partikelfilter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...