tobbo166 10 Postad 3 Februari , 2016 Hej! V.g. se: https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8YWNnQ2VySGs4azQ/view?usp=docslist_api Vad är 3G/4G routern i bilden för något? Jag har följande kravspecifikation: Behålla fungerande instrument som kör Seatalk (är det kompatibelt med Nmea 0183/2000?). Vissa instrument har separat display, vissa inte och i stort sett alla går att se i Raymarine plottern av äldre modell. Plottern kan ej ta emot AIS data. Den kan ev ta emot radar data från äldre Radar men tänker inte köpa en gammal radar för det. Istället inne på att skaffa AIS transponder och ev Radar, båda med wifi modul. Slipper en del kabeldragning och jag kan ev se data från gamla instrument (ekolod, vindmätare, autopilot mm) i valfri platta? Kunna ta emot wifi i masttoppen så man slipper ställa sig bredvid hamnkontoret för att kunna surfa på gästhamnens wifi som man har betalat för. Ta emot 3G/4G i masttoppen så man har internet längre ut i skärgården. Ingen aning vad man ska skaffa då? Tänker att man borde kunna koppla ihop allt i en router och ha ett trådlöst nätverk ombord som routar både internet, 3G/4G, instrumentdata, AIS- och radardata? Sätta RAM mount till plattorna nere i ruffen (behöver inte i sittbrunnen). På iOS och Android enheter vill jag köra en professionell sjökortsapp, tex Seapilot eller Navionics. I dessa vill jag få in AIS och radar data och ställa in cirkel för båda så det piper om föremål/fartyg kommer innanför cirkeln. Vet att det finns appar för det med, men hellre se allt i sjökortsapp så det blir som en plotter. Vill även kunna köra endast tillverkarnas appar som måste ha cirklar där det piper om något kommer innanför, om man är nånstans där jag inte har sjökort i Seapilot eller Navionics vill man ändå kunna bli varnad för fartyg som kommer nära, man kanske i det läget navigerar med Raymarine plottern eller papperssjökort. Möjligt? Idéer och tips emottages tacksamt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 923 Postad 3 Februari , 2016 Det var många frågor o funderingar i samma inlägg. **Jag inflikar därför mina funderingar inklippt i ditt inlägg: Hej!V.g. se:https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8YWNnQ2VySGs4azQ/view?usp=docslist_apiVad är 3G/4G routern i bilden för något? ** Valfri 12V-router med mobilnätsinternet. Om det ska fungea med "MiniPlex-2E" så verkar det behövas att routern är bestyckad med trådbunden ingång för datanätet (vanlig RJ45-kontakt).Jag har följande kravspecifikation:Behålla fungerande instrument som kör Seatalk (är det kompatibelt med Nmea 0183/2000?). ** Raymarine har en "burk" som omvandlar mellan Seatalk och SeatalkNG. SeatalkNG är Raymarins variant av NMEA200. SeatalkNG skiljer sig inte från NMEA2000 i annat avseende än att Raymarine har en egen variant av kontakt. Raymarines kontakt skiljer sig inte elektriskt/signalmässigt från standard NMEA200 men det fysiska utseendet skiljer. Det finns konverterkontakter och med en sådan är det bara att koppla samman SeatalkNG med NMEA2000. Jag har själv en sådan övergång i min båt och det fungerar utan krångel. Vissa instrument har separat display, vissa inte och i stort sett alla går att se i Raymarine plottern av äldre modell. Plottern kan ej ta emot AIS data. Den kan ev ta emot radar data från äldre Radar men tänker inte köpa en gammal radar för det.Istället inne på att skaffa AIS transponder och ev Radar, båda med wifi modul. Slipper en del kabeldragning och jag kan ev se data från gamla instrument (ekolod, vindmätare, autopilot mm) i valfri platta?Kunna ta emot wifi i masttoppen så man slipper ställa sig bredvid hamnkontoret för att kunna surfa på gästhamnens wifi som man har betalat för. ** Det finns WIFI-antenner som har bättre mottagning (inbyggd förstärkning) än de som sitter på vanliga router. För att vara användbar i masttoppen så bör det vara en rundmottagande (det finns riktantenner som är bättre men de kräver att vara riktade mot sändarantennen och det fungerar ju inte så bra). Rundmottagande WIFI-antenner har trots sin bättre mottagning begränsningar på avståndet till sändarantennen. Det är alltså inte säkert att du lyckas få tillräckligt stark signal för bra mottagning. Det finns tidigare trådar om WIFI-antenner i masten på forumet om du letar lite. Ta emot 3G/4G i masttoppen så man har internet längre ut i skärgården. Ingen aning vad man ska skaffa då? ** 3G/4G-mottagare i masttopp: Med antenn och kabel så fungerar det dåligt med högre frekvenser pga större dämpning i den långa kabeln och du vinner inte mycket på att ha antennen högt upp. Med lägre frekvens så blir dämpningen mindre och det fungerar med masttoppsantenn. Den enda mobiloperatör som använder lägre frekvenser är Net1. Deras lägre frekvenser medför även att de har längre räckvidd från sina mobilmaster vilket är intressant framförallt i glesbefolkade områden som skärgården och i urskogen där mobilmasterna vanligtvis inte står så tätt (det blir för dyrt för mobiloperatören). Net1 uppgraderade sitt nät hösten 2015 så numera har de högre datahastighet vilket tidigare varit den största kritiken mot deras nät. Telia/Tre/Telenor har ju byggt ut näten en del i skärgårdarna men de når inte lika långt ut till havs som Net1. Ett alternativ för att få högt placerad mottagare med Telia/Tre/Telenor är att montera en router med simkort uppe i masten och köra WIFI ner till prylarna ombord (kräver elmatning upp till routern). Men då blir det krångligt att få till datakabelanslutningen från MiniPlex-2E upp till routern i masten.Tänker att man borde kunna koppla ihop allt i en router och ha ett trådlöst nätverk ombord som routar både internet, 3G/4G, instrumentdata, AIS- och radardata? ** Till Net1-abonnemanget så ingår en 12V-router med både kabelingångar och WIFI. En sådan skulle lösa många av dina behov.Sätta RAM mount till plattorna nere i ruffen (behöver inte i sittbrunnen). ** Varför inte i sittbrunnen? För största nyttan så bör väl navigeringsinformationen finnas tillgänglig för rorsman. Det finns vattentäta plattor t.ex. Sony Xperia-modellerna (tål t.o.m. att doppa i vatten). Till Ipad så finns vattentäta fodral.På iOS och Android enheter vill jag köra en professionell sjökortsapp, tex Seapilot eller Navionics. I dessa vill jag få in AIS och radar data och ställa in cirkel för båda så det piper om föremål/fartyg kommer innanför cirkeln. ** Jag har ingen erfarenhet av dessa appar så här får någon annan svara....Vet att det finns appar för det med, men hellre se allt i sjökortsapp så det blir som en plotter. Vill även kunna köra endast tillverkarnas appar som måste ha cirklar där det piper om något kommer innanför, om man är nånstans där jag inte har sjökort i Seapilot eller Navionics vill man ändå kunna bli varnad för fartyg som kommer nära, man kanske i det läget navigerar med Raymarine plottern eller papperssjökort.Möjligt? ** Med största sannolikhet: Ja! Men det kommer inte att bli gratis. Idéer och tips emottages tacksamt! ** Fundera på om du inte ska uppgradera plottern till en med inbyggt WIFI och skaffa en konverterare mellan Seatalk - SeatalkNG istället för att få in dina befintliga instrument i systemet. Sedan är du fri att skaffa valfri 3G/4G-lösning separat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser