Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
jojjeblom

Hamnkapell Bella 512 Excel?

Rekommendera Poster

http://heymanholmberg.se/nautimar-pvc-duk

Hej, funderar på att köpa ett hamnkapell till Bellan, det finns inget kapell sedan tidigare.

Materialet som det görs i finns info om i länken överst, har fått kostnadsförslag på 4600:-, är materialet vettigt samt priset?

Originalkapell har jag sett går på runt 10-12000:-

Redigerad av jojjeblom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halva pris mot original? materialet i sig kan ju vara värt att jämföra om du vet vad originalet är?

Jag lät sy upp ett kapell till en scampi, med bågar osv, sprayhood hade jag.

Det gick på 16000 inkl moms.

Svindyrt räknat på motsvarande tält fast värt varenda krona.

HAr i efterhand kommit fram till att det kan vara värt att göra jobbet själv.

Så om jag ska ha kapell till min nuvarande, gör jag det själv. Men till den går det loss på 40-50" minst inklusive bågar å sprayhood.

Då kan man ju lägga många dagar på jobbet eftersom materialkostnaden hamnar på under 10"

men 5000kr för vilket båtkapell som helst, när någon ska göra jobbet åt dej låter billigt/ prisvärt om det blir bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halva pris mot original? materialet i sig kan ju vara värt att jämföra om du vet vad originalet är?

Jag lät sy upp ett kapell till en scampi, med bågar osv, sprayhood hade jag.

Det gick på 16000 inkl moms.

Svindyrt räknat på motsvarande tält fast värt varenda krona.

HAr i efterhand kommit fram till att det kan vara värt att göra jobbet själv.

Så om jag ska ha kapell till min nuvarande, gör jag det själv. Men till den går det loss på 40-50" minst inklusive bågar å sprayhood.

Då kan man ju lägga många dagar på jobbet eftersom materialkostnaden hamnar på under 10"

men 5000kr för vilket båtkapell som helst, när någon ska göra jobbet åt dej låter billigt/ prisvärt om det blir bra.

Ja nu är ju detta bara ett sk hamnkapell och inget som går att ha uppe då båten används.

Originalkapellet är ju ett sk körkapell, med ståhöjd/rutor att se ut igenom mm.

Kan ju vara bra att slippa lite måsskit samt skydda inredningen från solblekning mm tänkte jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

aha OK... med "originalkapell" trodde jag du menade likadant fast inte "kopia".

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min far hade tidigare en Bella 620 DC. Han lät göra ett hamnkapell i något PVC liknande material, ganska glatt material. Lite som en bra presenning. Färgen var marinblått. 

Vi hade båten i ca 7 år med detta hamnkapell. Det var både tryckknappar och "öppna" hål, där tappen satt i skrovet. Hade även en stötta i mitten, för att undvika vattensamling.

När vi sålde båten, såg det fortfarande riktigt bra ut. Inte solblekt, inga trasiga fästen eller revor. Höll tätt. Det ända som var lite negativt, var att det inte såg lika elegant ut, som ett i kapellväv. Men priset gjorde i mitt tycke valet lätt!

Vet inte om ditt material är samma som det. men liknar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min far hade tidigare en Bella 620 DC. Han lät göra ett hamnkapell i något PVC liknande material, ganska glatt material. Lite som en bra presenning. Färgen var marinblått. 

Vi hade båten i ca 7 år med detta hamnkapell. Det var både tryckknappar och "öppna" hål, där tappen satt i skrovet. Hade även en stötta i mitten, för att undvika vattensamling.

När vi sålde båten, såg det fortfarande riktigt bra ut. Inte solblekt, inga trasiga fästen eller revor. Höll tätt. Det ända som var lite negativt, var att det inte såg lika elegant ut, som ett i kapellväv. Men priset gjorde i mitt tycke valet lätt!

Vet inte om ditt material är samma som det. men liknar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...