Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Ljung_Gbg

Rätt pris på en äldre segelbåt

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag hoppas att någon kan ge mig lite vägledning av vad en viss äldre segelbåt kan vara värd då jag och säljaren har olika uppfattningar. Först och främst så kommer detta att bli min första egna segelbåt efter att ha seglat med familj och vänner tidigare och trots att det inte är några större summor det handlar om så vill jag ändå höra vad ni tycker.

 

Båten i fråga är en svenskbyggd plastbåt på 20 fot (6m) med träöverbyggnad från 1969 som utrustats med större segel samt inombordare. Båten värderades 2013 till 32.000 SEK på land och utan segel, medans säljaren nu resonerar att båten är värd minst 40.000 SEK då inombordaren renoverades samma år. Inga andra större förändringar (utöver årligt underhåll) har gjorts samt att bl a mastfoten nu behöver renoveras. Segel mm har några år på nacken och ingen kärra ingår. Båten ansågs dock av värderingsmannen vara i "Bra skick för sin ålder" och det håller jag med om, men prisbilden mot andra jämngamla och jämnstora båtar skiljer sig en del. Dock finns ingen riktigt liknande båt att jämföra med.

 

Vad tycker ni? Är det rimligt att betala 40.000 SEK för en så pass gammal båt med allt underhåll det innebär? Jag tvivlar starkt på att man kan anse att båten skulle vara mer värd tre år senare, speciellt med dagen beg.marknad.

 

Mvh Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har säkert rätt. Bjud 28.000 kr och hänvisa till att det finns gott om objekt att välja mellan. På Blocket bl a finns det massor av bra begagnat att fynda bland...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt vad innebär det att inombordaren renoverades? Här vet jag att begreppet renovering kan betyda väldigt olika saker för olika människor. Allt från endast ommålning till fabriksrenovering med omborrning och byte av alla slitdelar. Det påverkar priset ganska mycket. 40000 verkar dock ändå högt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för era svar,

 

Renoveringen har inneburit att motorn plockats isär,rengjorts och försetts med nya packningar och tätningar, dvs inga nya lager eller kolvringar/honing av cylinder. Förgasaren har fått samma behandling (bensinmotor). Motorn slipades även ren och målades om och fick samtliga skruvar utbytta mot rostfria. Alla slangar samt frostpluggar byttes ut i kylsystemet. Även nya motorfästen och isolering/målning av motorrum gjordes, samt att elsystemet gicks igenom och förbättrades. Jag skulle inte gå så långt som att säga att motorn helrenoverades, men den är helt klart i bättre skick än när båten värderades. Anledningen till att jag har god kännedom om vad som gjorts är att jag har varit delaktig under processen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är inte värd mer nu än 2013, snarare mindre oavsett renoverad motor eller ej, och som Eld- säger, vad innebär renoveringen?

Det är köparens marknad på den storleken av båt, egentligen på alla storlekar, bjud vad du har lust att betala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en båt som jag inte släpper för 40000

Har inte testat men tror inte någon skulle bjuda mer än max 30000

Hur mkt är den värd?

jo när någon bjuder så mkt att jag säljer.

då är båda "nöjda" eller överens. Där har vi värdet på objektet.

anledningen att jag inte har henne till salu är att hon går så bra att hyra ut. Ibland har vi behövt några extra sovplatser vid bryggsegling. Så det har inte blivit av att checka "värdet"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt.

 

Är du beredd att betala 40 så är den värd det. Annars kanske ngn snnan är beredd.

 

Warren Buffet: "Price is what tou pay, value is what you get".

 

Ta reda på vem som är beredd att säga F O till den andre, innan telefonluren läggs på och inte efter. Den personen kommer att vinna prisförhandlingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte angett båtfabrikatet, eller är det oneoff? Jag skulle inte köpa en båt med så gammal inombordare dessutom bensindriven. Med en budget på ca 30000kr skulle jag titta efter IF ( med utombordare) eller Misil 2. Det finns ett stort utbud på beg, marknaden av dessa modeller och man får fantastiskt mycket båt för pengarna när man hittar en båt i rimligt skick.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att även 30.000 låter fantastiskt mycket för sex meter 60-talsbåt med träöverbyggnad år 2016.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för era svar,

 

Renoveringen har inneburit att motorn plockats isär,rengjorts och försetts med nya packningar och tätningar, dvs inga nya lager eller kolvringar/honing av cylinder. Förgasaren har fått samma behandling (bensinmotor). Motorn slipades även ren och målades om och fick samtliga skruvar utbytta mot rostfria. Alla slangar samt frostpluggar byttes ut i kylsystemet. Även nya motorfästen och isolering/målning av motorrum gjordes, samt att elsystemet gicks igenom och förbättrades. Jag skulle inte gå så långt som att säga att motorn helrenoverades, men den är helt klart i bättre skick än när båten värderades. Anledningen till att jag har god kännedom om vad som gjorts är att jag har varit delaktig under processen...

 

Låter som en "penselrenovering", dvs. värdet på den är priset på färgburken!

 

Det finns en uppsjö av båtar i denna storlek tillsalu, många med mindre prislapp.

 

Men gillar du båten så slå till.

 

 

 

Kalle

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte angett båtfabrikatet, eller är det oneoff? Jag skulle inte köpa en båt med så gammal inombordare dessutom bensindriven. Med en budget på ca 30000kr skulle jag titta efter IF ( med utombordare) eller Misil 2. Det finns ett stort utbud på beg, marknaden av dessa modeller och man får fantastiskt mycket båt för pengarna när man hittar en båt i rimligt skick.

 

Hej,

 

Man skulle kunna säga både och. Båten är en Vindö 18 som specialbyggdes varvet och försågs med större överbyggnad och segel. Skrov mm är samma som en vanlig "Julle". Enligt auktoriserad besiktningsman är den dock klassificerad som en Vindö 18. Båten utrustades på 70-talet bl a med bensininombordaren. Helt klart hade jag föredragit en diesel men nu sitter där en bensinare.

 

Jag måste erkänna att jag har en förkärlek till just orustbåtar och de större Vindö-båtarna är helt fantastiska, men i överkant om man bara skall ta sig ut i skärgården över dagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt.

 

Är du beredd att betala 40 så är den värd det. Annars kanske ngn snnan är beredd.

 

Warren Buffet: "Price is what tou pay, value is what you get".

 

Ta reda på vem som är beredd att säga F O till den andre, innan telefonluren läggs på och inte efter. Den personen kommer att vinna prisförhandlingen.

 

Priset är som du säger inte är värt mer än någon är villig att betala med det var inte heller frågan. För att förtydliga så ligger inte båten ute till allmän försäljning och det kommer den heller inte heller att göra, men säljaren kan tänka sig att sälja den till mig av olika anledningar.

 

Då vi just börjat diskutera kring priset så ligger argumentationen i om 40.000 är ett rimligt att betala eller ej. Det är inte en fråga om var jag eller någon annan är villig att betala i första hand. Samtidigt har jag förståelse för att man inte kan göra en sakligt bedömning utan att känna till objektet.

 

Spontant så tänker jag mig då att priset är i överkant. Angående värderingen så kan man fråga sig om den var rimlig eller ej överhuvudtaget. Nedan är en länk till en liknande båt (samma fabrikat och modell) som var till försäljning samma år som värderingen gjordes. Nu skiljer sig denna något mot den jag är intresserad av, men ser betydligt bättre ut i träet. Den låg ute för 17.000 NOK (!).

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=42307600

 

Dock verkar ju alla vara överens om att 40.000 SEK ligger över båtens värde oavsett vad någon är villig att betala eller ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herrejisses!
Låt Vindöägaren tro att han kan få 40k och vänta två månader.
Då kommer det att krylla av fina klassiker Vindö, P28, Sundenkryssare, Iversenkryssare och annat på blocket för halva priset.

Och den där motorn förefaller inte renoverad, snarare "genomgången" så köp en P28 för 20k så har du råd att renovera motorn på den i stället!

Priserna på äldre båtar har rasat kopiöst de senaste fem åren.

Men de låga boräntorna och folks vilja att låna upp på bostaden så är knappt båtar under 32 fot säljbara heller.
Set ska va stort!
Det ska va flott!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt... motorn är uppsnyggad inte renoverad. Den "renoveringen" är inte värd någonting vid försäljning. Ärligt talat förstår jag inte varför man plockar isär en motor och sätter ihop den igen utan att åtminstone hona cylindrar, slipa ventiler och byta slitdelar.

 

Rätt pris är ju som sagts tidigare i tråden vad du eller någon annan är beredd att betala. Jag skulle inte betala 30000 heller för den båten men om det är din drömbåt så kanske den är värd 40000 för dig.

 

Jag har en vän som sålde sin Omega 28, i utmärkt skick, från 76. Med dieselmotor, rullfock, och andra segel i helt ok skick, plotter, etc. För cirka 40000 förra året.

Redigerad av Eld-
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljung_Gbg skrev: Anledningen till att jag har god kännedom om vad som gjorts är att jag har varit delaktig under processen...

Hmm...tycker väl som Peter_K med flera, finns nog bättre båt för den slanten. Åtminstone på pappret.
Men eftersom du skriver att du varit delaktig under renoverandet så har du kanske även följt med i båten eller varit med att vårrusta den? Är rent av vän eller släkt med säljaren, sådant kan också spela roll för då finns ett visst mått av tillit och förhandskunskaper redan från början.
Du skrev också att detta blir din första båt och då kan eventuellt säljarens villighet att hjälpa dig under första säsongen vara guld värd. Vem vet bättre än hen hur båten bör seglas, vilka motorreglage som skall stå si eller så, hur båten manövreras i olika situationer.
Sedan finns ju som sagt detta med kringutrustning, alltså sådant som jag förmodar att värderingsmän inte tar hänsyn till. Typ ankare, ev ekolod eller navigator, rep, fendrar, finns massor av "bra o ha" grejor som du kanske inte tänker på nu innan första säsongens erfarenhet? (Som nybörjare har du nog inget sådant liggande i garaget och att köpa nytt blir nog en kalldusch, tusenlapparna rusar lätt iväg.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt... motorn är uppsnyggad inte renoverad. Den "renoveringen" är inte värd någonting vid försäljning. Ärligt talat förstår jag inte varför man plockar isär en motor och sätter ihop den igen utan att åtminstone hona cylindrar, slipa ventiler och byta slitdelar.

 

Rätt pris är ju som sagts tidigare i tråden vad du eller någon annan är beredd att betala. Jag skulle inte betala 30000 heller för den båten men om det är din drömbåt så kanske den är värd 40000 för dig.

 

Jag har en vän som sålde sin Omega 28, i utmärkt skick, från 76. Med dieselmotor, rullfock, och andra segel i helt ok skick, plotter, etc. För cirka 40000 förra året.

 

Enig med dig, men man får vara lite försiktig när man komenterar folks "renoveringar", det är lätt att bli "idiotförklarad" :D

 

 

 

Kalle :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt pris är som många uttryckt det när båda är nöjda, ja i alla fall någorlunda nöjda, eller inte direkt missnöjda.

 

Nu verkar det ju som att du känner ägaren och då blir det genast lite knivigare. Ni ska ju inte bara vara nöjda utan även vänner framöver.

 

Helt klart har segelbåtar sjunkit i pris - inte stigit - de senaste tre åren.

På Sailguide.com finns det en flik som heter båtfakta där köpare rapporterar in priser. Det finns ingen prisstatistik på Vindö 18, men tittar man på andra båtar i samma storlek ser man vad som hänt under åren.

 

OM jag har rätt ang. er vänskap...

...föreslår jag att ni båda kollar lite priser på liknande båtar på Sailguide, på Blocket eller var ni vill.

Sedan kan ni titta igenom era resultat tillsammans och argumentera för er sak så kommer ni nog att komma överens på en rimlig nivå som håller vänskapen vid liv.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Exakt.

 

Är du beredd att betala 40 så är den värd det. Annars kanske ngn snnan är beredd.

 

Warren Buffet: "Price is what tou pay, value is what you get".

 

Ta reda på vem som är beredd att säga F O till den andre, innan telefonluren läggs på och inte efter. Den personen kommer att vinna prisförhandlingen.

 

Priset är som du säger inte är värt mer än någon är villig att betala med det var inte heller frågan. För att förtydliga så ligger inte båten ute till allmän försäljning och det kommer den heller inte heller att göra, men säljaren kan tänka sig att sälja den till mig av olika anledningar.

 

Då vi just börjat diskutera kring priset så ligger argumentationen i om 40.000 är ett rimligt att betala eller ej. Det är inte en fråga om var jag eller någon annan är villig att betala i första hand. Samtidigt har jag förståelse för att man inte kan göra en sakligt bedömning utan att känna till objektet.

 

Spontant så tänker jag mig då att priset är i överkant. Angående värderingen så kan man fråga sig om den var rimlig eller ej överhuvudtaget. Nedan är en länk till en liknande båt (samma fabrikat och modell) som var till försäljning samma år som värderingen gjordes. Nu skiljer sig denna något mot den jag är intresserad av, men ser betydligt bättre ut i träet. Den låg ute för 17.000 NOK (!).

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=42307600

 

Dock verkar ju alla vara överens om att 40.000 SEK ligger över båtens värde oavsett vad någon är villig att betala eller ej.

 

 

Det är ju omöjligt, som nån annan åxå skriver, eftersom du verkar ha en personlig anledning att köpa just den båten?

Eller är det just en sån båt du vill köpa och det spelar ingen roll för dej av vem?

Dom som säljer den här båten, kan tänka sig att sälja till dej men inte till någon annan?

DU kan köpa vilken båt du vill, även en likadan, utan att säljaren av denna blir grömsen?

 

Om din fråga är:

Kommer den här båten att säljas för 40000kr om den läggs ut på blocket?

och informationen man får är att det är en likadan som den på bilden fast med "renoverad" inombordare.

 

På den frågan skulle jag spontant svara "NEJ"

JAg skulle tippa på bud runt 5000-15000kr

 Min Vega, är  i riktigt bra skick men behöver fräschas upp lite. Hade den ute till försäljning för 4 år sedan och fick ett bud på 35"... den är jättefin invändigt.. vet inte vad jag skulle få för bud på den idag?

 

Jag sålde en gammal bil en gång, för 99 öre/ kg

Idag sa dom på nyheterna att dom tippade på auktionsvärde på en annan gammal bil på 300miljoner..

Så när det gäller gamla möbler, tygbitar med färg på, bilar osv. så är det mycket annat runt omkring än själva råvaruvärdet och annat som spelar in.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänkte det var en Vindö 18.
Som fd ägare till en plast-trähybrid måste jag säga att det är skicket som avgör. Skicket på träet, skicket på seglen, skicket på motorn. Fattade det som att seglen var gamla, motorn penselrenoverad, hur ser träet ut..?

För 30.000 kr kan du hitta en fin Misil 1:a (om du vill ha en båt med träöverbyggnad), den seglar åttor runt en Vindö 18...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller, en Vindö 22 - också bättre än en 18.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sålde min jättefina Misil 1 för sju år sedan. Jättefin, nästan nya segel, inombordare (också Vire), renoverat teakdäck. Foldingprop, alla linor nya (fall, skot etc), värmare, ny spis, nya block. Sprutlackat skrov några år tidigare. Fick då 55 kkr, idag hade jag kanske fått 35 kkr gissar jag. Den var inte lättsåld.

 

Så, även om båten är fin att se på så är seglen gamla, och jag tror du gör en dålig affär om du betalar många kronor över 20 kkr för den. Eller... tja, om du skall sälja den. En Misil 1 är betydligt mer användbar/praktisk än en Vindö 18, och därmed mer lättsåld och har ett högre pris.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sålde min jättefina Misil 1 för sju år sedan. Jättefin, nästan nya segel, inombordare (också Vire), renoverat teakdäck. Foldingprop, alla linor nya (fall, skot etc), värmare, ny spis, nya block. Sprutlackat skrov några år tidigare. Fick då 55 kkr, idag hade jag kanske fått 35 kkr gissar jag. Den var inte lättsåld.

 

Så, även om båten är fin att se på så är seglen gamla, och jag tror du gör en dålig affär om du betalar många kronor över 20 kkr för den. Eller... tja, om du skall sälja den. En Misil 1 är betydligt mer användbar/praktisk än en Vindö 18, och därmed mer lättsåld och har ett högre pris.

Tack för dina kommentarer, det är lätt att se att man måste ha sneglat på Misil 1:ans främre överbyggnad när man modifierade denna Vindö 18 för de är ju faktiskt ganska lika. Tyvärr verkar vettiga exemplar av fina plasthybrider vara sällsynta, men vi får se vad som dyker upp framåt vårkanten. 

 

Säkert är dock att jag har lite bättre på fötterna när det kommer till vad som är rimligt för denna båt och lite att jämföra med. Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värdet är vad någon är villig att betala. Betänk att du framöver kanske kommer att vilja byta till något större/modernare eller bara tröttnar, och då vill kunna bli av med båten någorlunda enkelt. Vlket pris kommer du då att kunna begära för en 50 år gammal design?

Kanske spelar ett fåtal 10.000 kr inte någon större roll jämfört med nöjet att underhålla och segla en båt med mycket trä.

Jag har alltid undvikit att göra affärer med bekanta, både yrkesmässigt och privat, tror inte att man enas om ett pris där båda är nöjda. Tvärtom, köparen tycker att han borde fått ett "kompispris" och säljaren fick inte vad han tyckte varan var värd, så båda blir missnöjda.

Kan bara hålla med tidigare talare, ta det lugnt och håll uppsikt på blocket etc.

Som en kompis sa till mig för länge sedan när det var aktuellt att köpa billig begbil, "titta på 3-4 stycken först, köp inte hur bra det än verkar, så gör du sedan ett bättre köp" 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig betala 40 000 för en så pass liten och gammal båt.

 

Det finns så många andra objekt på marknaden nu till bättre priser. Personligen skulle jag titta på en Albin Vega istället. Den har toalett och inombordare. Du får även pengar över till annat. En bra båt att starta med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt att köpa av en kompis till kompispris är en fråga vem som är kompis med vem. Betalar du 40 kkr så har din kompis definitivt fått ett kompispris.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ni inte göra som bonden som vill sälja en lite mjölk för 50 000 kr. Han bytte den mot två ägg som var värda 25 000 kr styck!

 

Har du inte något som du kan sälja till kompispris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller som bröderna, den ena var ekonomisk, vars mor precis begravts.

Den ene välbeställd, skrytsamt frikostigt.... rev upp en bunt sedlar... hundra tusen pund som han la på kistan.. den skulle med på sista färden lilla älskade mor.

Den andre brodern... jag vill inte vara sämre.. tog bunten skrev check på tvåhundratusen och la dit den istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...