Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
svante-raptor

Uttern 6200 CC med värmare?

Rekommendera Poster

Hejsan! Äntligen börjar det bli dags att få iordning båten! I år hade jag tänkt att installera värmare i båten, en uttern 6200 CC. Eftersom Uttern själva, när dom sålde denna modell, erbjöd en wallas 1800 monterad som extratillbehör så blir det nog en sådan jag skaffar. Frågorna är nu bara; vart och hur sitter den monterad? Finns här någon uttern 6200 CC ägare, som har en värmare monterad och som kan förklara det för mig??? Vore givetvis tacksam för svar, förr snarare än senare... :lol: Med vårrustningshälsningar //Svante-rrrr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej montera den inte i ruffen bara den för ett tickade djud ifrån sig som kan vara lite störande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, vad jag har förstått så sitter den någonstans i doghouse. Själv trodde jag att den skulle monteras i ena stuvutrymmet bak, men där kanske ventilationen är för dålig? Ingen som har en U6200CC med värmare monterad??? Alternativt, tror sig veta mer...! //Svante-raptor :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Guest

Om jag inte har fel sitter de orginalmonterade under styrbords skarndäck. Ungefär i höjd med mitten på styrbord stuvfack. Med lite trassel går det att montera den på insidan av motorbrunnsväggen med skortenen genom samma vägg. Väggen sluttar lite inåt, så man bör fixa ett tak så att det inte kan regna in i rören. Rören (avgas och tilluft koncentriskt) skall f.ö. skall vara av rostfritt och förläggas med svanhals. Tanken kan du lägga i kölsvinet bakom stuv/batteri utrymmet i aktern. Du måste hur som helst montera värmaren så att det blir tillräckligt fall mellan värmare och tank. Manöverpanelen bör du sätta i ruffen. En termostat från Classe i sjön med växlande kontakt är betydligt billigare än orginal och funkar precis lika bra. Den kopplar bara mellan hel och halv värme. Varmluftsutsläpp i styrbords främre och aktre stuvutrymme. Förlägg värmeslangen så nära skrosidan som möjligt så att den är ur vägen när du stuvar. Isolera med något billigt t.ex. golvskum, i vart fall under skåpet och stuven under förarens fötter. Du kommer ha god nytta av hålsågar av lite olika dimensioner. Kolla in Biltemas, de håller hög kvalitet och är billiga. Du kan komplettera med klingor från byggmarknaden om du inte hittar rätt dimension på Biltema. Fästet är detsamma, klingorna likaså, det skiljer bara i färg och pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Om inte jag är helt ute och cyklar nu så tror jag att Uttern har ett eget diskutionsforum för Uttern-ägare på deras hemsida. Om du provar där är odsen kanske större att du hittar någon som redan har sin Wallas installerad. Eller har det rätta svaret. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Svante!

Jag har en uttern 6200 cc med en standardmonterad wallas 1800. Värmaren sitter monterad under gasreglaget mot skrovsidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...