roynem 0 Postad 2 Februari , 2016 Har en stor rostfri tank i fören på ca 130 liter – inpassad mellan spanten i kölsvinet -1,5mm rf plåt - tigsvetsad för ca 25 år sen - vissa porer har nu rostat igenom och orsakat försmädlig läcka/doft. Försökte förra året att täta från insidan genom 40 x 40 manlucka att smörja svetsskarvar med 2komp epoxyfärg - det blev inte tätt - har nu rivit ut tanken och tigsvetsat de porer som nu är öppna - provtryckt med luft - undrar nu om man kan plasta in utifrån med polyester o galasfiber runt hela tanken för att eliminera nästa por som läcker. Kommer inte åt att beta svetsskarvar från insidan utom på en begränsad del. Tvåkomponent poxyfärg först för att få vidhäftning sedan ca 5 mm polyester/glasfiber ??? Kanske först tvätta med aceton och sen rugga upp ytan något med grovt papper på vinkelslip?? Någon som vet???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 2 Februari , 2016 Vad kostar det att tillverka en ny tank i rostfritt..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 2 Februari , 2016 5000:- kr var det väl priset för en 100 l tank i en annan tråd. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 2 Februari , 2016 Finns ju plasttankar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 2 Februari , 2016 Jag är ju sådan där som tycker att man skall göra saker ordentligt. En 25 år gammal läckande bajstank är dags att pensionera i min värld. Att lappa och laga kommer bara att skapa nya, oanda problem tror jag. och då har du lagt ner en massa tid och pengar på material. Tid, ja. Ibland kan det vara bra att tänka; hur mycket tid skulle det gå åt att plasta tanken (köpa material, klia sig i huvudet, plasta, göra snyggt), och hur mycket skulle du tjäna på att jobba över istället samma tid..? Skrämmande ofta lönar det sig att jobba över och betala någon annan att göra saker riktigt. Missförstå mig inte - jag gör väldigt mycket själv på min båt. Mer än de flesta andra vågar jag påstå. Projekt som för det mesta blir bra, och som jag stolt visar upp, och som jag nöjt kikar på och tänker "det där gjorde jag jäkligt bra", men att lägga tid och pengar på att försöka lappa ihop en bajstank, det hade jag inte gett mig på. För jag vet hur missnöjd jag hade känt mig när den började läcka igen, och hur surt det varit att lägga ännu mer pengar på en ny. Men - som svar på frågan ovan. Det du gör i praktiken är att skapa en glasfibertank där det ligger lite rostfritt inuti. Någonstans slutar det rostfria, och glasfibern tar över - i genomföringarna till exempel. Att få det tätt och så det håller över tiden är inte helt enkelt, och du får en riskkonstruktion, och kanske kan någon komma på ett bra sätt att få vidhäftning - men det är INTE genom att prima med epoxy på tanken, eftersom polyester inte fäster på epoxy... så den idén tror jag inte alls på. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roynem 0 Postad 2 Februari , 2016 Jag är ju sådan där som tycker att man skall göra saker ordentligt. En 25 år gammal läckande bajstank är dags att pensionera i min värld. Att lappa och laga kommer bara att skapa nya, oanda problem tror jag. och då har du lagt ner en massa tid och pengar på material. Tid, ja. Ibland kan det vara bra att tänka; hur mycket tid skulle det gå åt att plasta tanken (köpa material, klia sig i huvudet, plasta, göra snyggt), och hur mycket skulle du tjäna på att jobba över istället samma tid..? Skrämmande ofta lönar det sig att jobba över och betala någon annan att göra saker riktigt. Missförstå mig inte - jag gör väldigt mycket själv på min båt. Mer än de flesta andra vågar jag påstå. Projekt som för det mesta blir bra, och som jag stolt visar upp, och som jag nöjt kikar på och tänker "det där gjorde jag jäkligt bra", men att lägga tid och pengar på att försöka lappa ihop en bajstank, det hade jag inte gett mig på. För jag vet hur missnöjd jag hade känt mig när den började läcka igen, och hur surt det varit att lägga ännu mer pengar på en ny. Men - som svar på frågan ovan. Det du gör i praktiken är att skapa en glasfibertank där det ligger lite rostfritt inuti. Någonstans slutar det rostfria, och glasfibern tar över - i genomföringarna till exempel. Att få det tätt och så det håller över tiden är inte helt enkelt, och du får en riskkonstruktion, och kanske kan någon komma på ett bra sätt att få vidhäftning - men det är INTE genom att prima med epoxy på tanken, eftersom polyester inte fäster på epoxy... så den idén tror jag inte alls på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roynem 0 Postad 2 Februari , 2016 Hej min vän och tack för ditt svar. Jag tror nog inte att du är tillräckligt informerad av denna fråga . Att se till att forma ock svetsa upp en likadan tank kommer att innebära att samma problem uppstår igen beroende på vissa saker som du tydligen inte har en aning om. Rostfria tankar som finns att köpa (som inte passar här) kommer att bete sej på samma sätt efter 8 - 15 år beroende på att bland annat på att man inte kommer åt att beta svetsarna på insidan. En lösning på detta problem skulle vara att förse tankarna med manluckor som visar ALLA svetsskarvar inifrån för att kunna beta svetsarna från början. Detta skulle fördyra tankarna betydligt. Men för att eliminera detta problem hade jag ett förslag - det är definitivt inte "lappa o laga" - som du uttrycer- utan en lösning till alla rf-tankar i båt. Att omsluta hela tanken med polyester/glasfiber med ev en ytterligare tätning med tvåkomp epoxyfärg utanpå vilket skulle ge en ganska bra tätning, tror jag, mot läcka o lukt då det förr eller senare kommer att uppstå en försmädlig pora som läcker ut lite illaluktande svartvatten i kölen. Vidhäftningen mot rostfritt är ju ett problem - vissa färgleverantörer har i sin hemsida förslag på hur duktiga de är på vidhäftning mot rostfri plåt (Sigma i detta fallet) kan kanske lösa problemet med nya och rostfria gamla tankar för lång tid framåt för oss båtägare som inte valt plasttankar från början. Har någon en tidigare erfarenhet av ett sådant förfarande?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 2 Februari , 2016 Jag har för några dagar sedan bytt en rostfri tank mot en ny likadan. Den utbytta tanken monterades vintern 1982 och togs i bruk våren 1983. Den sprack i en svets 2015. Den utbytta tanken har ingen manlucka och kan således inte ha från insidan betade svetsskarvar överhuvudtaget. Trots det så fungerade den klanderfritt i 32 år! Att påstå att en rostfri tank, som inte har från insidan betade skarvar, skulle haverera efter 8-15 år visar på vem som inte är "tillräckligt informerad av denna fråga" och vem som "tydligen inte har en aning". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 Februari , 2016 Blästra med kvartssand innan målning. Tror det räcker att måla alla fogar ett par gånger om inte tanken blivit så anfrätt att den börjar läcka var som. Alt lägg, rolka dit glasfiberväv i epoxyn och måla en runda till när det börjat stelna. Lär hålla mycket länge om du blästrat rent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 Februari , 2016 Sen förstår jag inte varför polyester inte skulle fastna i epoxy. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 2 Februari , 2016 Sen förstår jag inte varför polyester inte skulle fastna i epoxy.Prova så får du se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 3 Februari , 2016 Sen förstår jag inte varför polyester inte skulle fastna i epoxy. Du kan lägga epoxy på glasfiber men inte tvärtom, det fäster mycket dåligt eller inte alls. Ungefär som olja och vatten som skiktar sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 3 Februari , 2016 Helt klart glas, även om du skulle kunna ha det i tillräckligt flytande form kallare än koksningstemperatur för epoxy så skulle glaset orka bilda en droppe och därför inte väta epoxyn. Men i praktiken är det inte möjligt att testa. Glas ytspänning 70nM/m orkar vara droppe eftersom epoxyns ytspänning 47nM/m inte rår på glasets (om glaset vore tillräckligt flytande) Polyester ytspänning ca 41nM/m. orkar inte bilda droppe på vare sig epoxy eller framförallt glas. kan det läcka lågenergiämnen som lägger sig på ytan av epoxy? kan dessa ge en bindning mellan polyester/epoxy? Finns nån annan förklaring varför? att många provat och lyckats råder ju inget tvivel om men varför får man det resultatet? (Flytande epoxy mot härdad polyester=lyckat) (Flytande polyester mot härdad epoxy=misslyckat) Det måste finnas ett svar på varför? kan det vara så att dom härdpolyestrar som används i dom här fallen har extremt hög ytspänning i förhållande till polyester generellt. De ytspänningsvärden som anges kanske gäller endast termo-polyestrar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 3 Februari , 2016 Rostfria tankar som finns att köpa (som inte passar här) kommer att bete sej på samma sätt efter 8 - 15 år beroende på att bland annat på att man inte kommer åt att beta svetsarna på insidan. Det där förstod jag inte... Din tank var c:a 25 år, Volvo_Pentas var över 30 år. Det stämmer med min erfarenhet över hur länge de håller. Vill du plasta en tank så är väl det en framkomlig väg, finns de som hävdar att plast är bättre än rostfritt (även om jag är tveksam själv...), men jag hade då valt att göra en helt i plast utan att ha den gamla kvar inuti. Med ny manlucka, med nya anslutningar osv. Tror mer på en sådan lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roynem 0 Postad 6 Februari , 2016 Jag har för några dagar sedan bytt en rostfri tank mot en ny likadan. Den utbytta tanken monterades vintern 1982 och togs i bruk våren 1983. Den sprack i en svets 2015. Den utbytta tanken har ingen manlucka och kan således inte ha från insidan betade svetsskarvar överhuvudtaget. Trots det så fungerade den klanderfritt i 32 år! Att påstå att en rostfri tank, som inte har från insidan betade skarvar, skulle haverera efter 8-15 år visar på vem som inte är "tillräckligt informerad av denna fråga" och vem som "tydligen inte har en aning". Tigsvetsningen är ju ett hantverk som beror på hur noggrann yrkesmannen varit. Det är ju bara att gratulera att din tank höll i 32 år och kanske även i mitt fall där tanken höll i 25 år. Men på 80 talets början hade jag inte samma tur. Jag installerade också en rostfri do – den höll tätt i ” 8 ” år varefter den orsakade massor av jobb för att göra rent och eliminera odören i aktre delen av vår båt eftersom jag inte upptäckte skadan direkt. Tanken lämnades in för rep av porer med tig svets – återmonterades och höll tätt i ca 5 år – varefter en ytterligare begynnande pora började läcka. Jag ersatte då tanken med en ny större – ca 75liters - tillverkad av 300 mm 2 mm tubrör syrafast som jag lät tigsvetsa in gavlar av 1,5 mm syrafast rostfritt stål med insvetsade in och utlopp. Den höll tätt i ca 15 år varefter jag upptäckt en pora i svetsen – tog ur den och lät svetsa igen den och spaclade utsidan med ms-polymermassa på hela gavlarna och ca 10 cm in på tubröret Den är fortfarande tät nu efter ca 10 år. Att upprepa denna lösning käns inte rätt nu på nästa tank. Under tidigare delen av 90talet byggde jag om i förliga delen av båten occh ändrade utrymmet till tvåbäddshytt i fören stickkoj på styrbordssidan penty och dusch/toa på babordssidan. I samband med det installerade jag min förliga tank på ca 130 liter - tillverkad i 1,5 mm syrafast – som tigsvetsades – och passade precis mellan spanten – för att få så stor tank som möjligt. Den höll tätt i nästan 25 år och är nu utriven och tätad av min nuvarande plåtslagare. Han hävdar at om svetsarna varit betade på insidan och tigsvettsade även därifrån hade tanken hållit i ”evighet” Min båtgranne köpte en stor Italiensk bår för en del år sen – som han fick byta rostfria tanken efter ca 12 år till en ny – som senare visade tendens till porläcka efter 8 år – han sålde båten därefter. En god vän till mej hade läcka i sin ca 12 år gamla tank – som tigsvetsades och blev tät resten av tiden han hade båten ca 5 år senare Min nuvarande plåtslagare – som tiggat mina tre-fyra porer – provtryckt och säger att nu ät det tätt tillsvidare. Han har tiggat tätt på ”ett antal”tankar under årens lopp – oftast med ålder mellan 10 och 20 år och tycker att mitt förslag kunde vara ett sätt att lösa problemen. Prova, säger han – det är ju en bråkdel av kostnaden jämfört med att tillverka en ny – oavsett om man väljer rostfritt eller plast. Jag vet inte om du fortfarande tycker att du har erfarenhet nog att såga min undran om mitt förslag om att ”lappa o laga” som du uttrycker, det dvs polyesterplasta in hela tanken för att komma ifrån en längre tid till med porläckage, för en rimlig peng? Alla har ju inte samma tur som du att det hållit tätt 32 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 6 Februari , 2016 (redigerade) Usch, nu blir lite jag orolig. Våra tankar (både bajs och diesel) är vad jag förstår original från 1980. Jag har inte haft en tanke (ha, ha) på att en rostfri tank skulle kunna börja läcka. Mackey Redigerad 6 Februari , 2016 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 7 Februari , 2016 "Tigsvetsningen är ju ett hantverk som beror på hur noggrann yrkesmannen varit." Helt korrekt. Därför vänder man sig till leverantörer som kan sin sak. "Det är ju bara att gratulera att din tank höll i 32 år och kanske även i mitt fall där tanken höll i 25 år." --- "Alla har ju inte samma tur som du att det hållit tätt 32 år." Antingen är det Din första mening som gäller, dvs. att tillverkaren var en yrkesman, eller också Din andra och sista mening, dvs. att jag haft tur. Jag håller en stor slant på den första. Hade det varit så att rf-tankar i gemen faktiskt inte håller längre 8-15 år så hade jag haft en annan åsikt. Som jag tidigare skrivit har jag för någon vecka sedan bytt ut en septiktank i rf tagen i bruk 1983. Den blev 32 år gammal. En annan båt i min/vår armada är tillverkad 1981. Den har två stycken septiktankar i rf där ingen av dem är bytta hittills. Tankarna är alltså 35 år gamla. En tredje båt i min/vår armada är tillverkad 1973. Den har en septiktank i rf monterad 1992 som inte behövt bytas ännu. Tanken är alltså 24 år gammal. I den båtklubb jag sedan mycket länge är medlem i (och dessutom ganska aktiv på bryggorna) hade det nog varit ganska höga tongångar om septiktankar av rf bara hållit i 8-15 år. Så höga tongångar så att till och med jag hade hört klagomålen. Vid bryggorna ligger drygt 500 båtar och jag vet att det det finns både en och annan av dem som har septiktank i rf. Jag har därför alltså ingen som helst erfarenhet av hur länge en septiktank av rf håller. Det enda jag vet är att de utan problem håller i minst 30 år, om de tillverkas på rätt sätt. En yrkesman, enligt min mening, utför sitt arbete på rätt sätt. Jag vill därför påstå att av detta kan jag logiskt dra slutsatsen att Dina exempel på tankar som havererat på 8-15 år är tillverkade på fel sätt och av personer som inte är hantverkare i det aktuella yrket. Jag skulle uppskatta om Du ville meddela vilken/vilka tillverkare det handlar om så att Dina båtkamrater kan undvika de "hantverkarna". De allra flesta av oss älskar våra båtliv skitmycket och därför är skittankar en skitviktig fråga och vi vill absolut inte köpa skitdåliga produkter för skitdyra pengar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 7 Februari , 2016 Gäller havererandet endast septi- inte andra -tankar? har två rostfria. En på ca100 den andra på ca 200 liter. Den lilla för disel den större för vatten. Båda är, fyller, 26 år i sommar. ska jag börja darra? om det bara är porer som läcker, kan man nog täta dessa med anaeroblim.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roynem 0 Postad 7 Februari , 2016 Usch, nu blir lite jag orolig. Våra tankar (både bajs och diesel) är vad jag förstår original från 1980. Jag har inte haft en tanke (ha, ha) på att en rostfri tank skulle kunna börja läcka. Mackey Dieseltanken kan du vara helt lugn för. Speptitanken tycker jag skall du kolla med jämna mellanrum fortsättningsvis - men det är inte alls säkert att något kommer att hända - kolla först med näsan - luktar det inte så kan du glömma det ett tag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roynem 0 Postad 7 Februari , 2016 Gäller havererandet endast septi- inte andra -tankar? har två rostfria. En på ca100 den andra på ca 200 liter. Den lilla för disel den större för vatten. Båda är, fyller, 26 år i sommar. ska jag börja darra? om det bara är porer som läcker, kan man nog täta dessa med anaeroblim.... Gäller nog endast septiktankar - där urin och saltvatten förvärrar korrosionen i svetsar som på insidan inte är betade- svetsarens yrkesskicklighet avgör oxå hur länge svetsarna håller har jag förstått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 8 Februari , 2016 Min tank är...37 år gammal.... i övrigt har jag inte tillräcklig koll för att uttala mig... men jag tycker att TS har lite tråkig ton mot de som skriver, lite konstigt att mer eller mindre idiotförklara någon som kommer med input på ens fråga, input som jag tycker framfördes utan besservisserton... Man behöver ju inte hålla med men... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roynem 0 Postad 8 Februari , 2016 Vad kostar det att tillverka en ny tank i rostfritt..? Fick ett ca pris på 12 - 15 tusen inkl allt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roynem 0 Postad 8 Februari , 2016 "Tigsvetsningen är ju ett hantverk som beror på hur noggrann yrkesmannen varit." Helt korrekt. Därför vänder man sig till leverantörer som kan sin sak. "Det är ju bara att gratulera att din tank höll i 32 år och kanske även i mitt fall där tanken höll i 25 år." --- "Alla har ju inte samma tur som du att det hållit tätt 32 år." Antingen är det Din första mening som gäller, dvs. att tillverkaren var en yrkesman, eller också Din andra och sista mening, dvs. att jag haft tur. Jag håller en stor slant på den första. Hade det varit så att rf-tankar i gemen faktiskt inte håller längre 8-15 år så hade jag haft en annan åsikt. Som jag tidigare skrivit har jag för någon vecka sedan bytt ut en septiktank i rf tagen i bruk 1983. Den blev 32 år gammal. En annan båt i min/vår armada är tillverkad 1981. Den har två stycken septiktankar i rf där ingen av dem är bytta hittills. Tankarna är alltså 35 år gamla. En tredje båt i min/vår armada är tillverkad 1973. Den har en septiktank i rf monterad 1992 som inte behövt bytas ännu. Tanken är alltså 24 år gammal. I den båtklubb jag sedan mycket länge är medlem i (och dessutom ganska aktiv på bryggorna) hade det nog varit ganska höga tongångar om septiktankar av rf bara hållit i 8-15 år. Så höga tongångar så att till och med jag hade hört klagomålen. Vid bryggorna ligger drygt 500 båtar och jag vet att det det finns både en och annan av dem som har septiktank i rf. Jag har därför alltså ingen som helst erfarenhet av hur länge en septiktank av rf håller. Det enda jag vet är att de utan problem håller i minst 30 år, om de tillverkas på rätt sätt. En yrkesman, enligt min mening, utför sitt arbete på rätt sätt. Jag vill därför påstå att av detta kan jag logiskt dra slutsatsen att Dina exempel på tankar som havererat på 8-15 år är tillverkade på fel sätt och av personer som inte är hantverkare i det aktuella yrket. Jag skulle uppskatta om Du ville meddela vilken/vilka tillverkare det handlar om så att Dina båtkamrater kan undvika de "hantverkarna". De allra flesta av oss älskar våra båtliv skitmycket och därför är skittankar en skitviktig fråga och vi vill absolut inte köpa skitdåliga produkter för skitdyra pengar. Jag kan inte bifoga några uppgifter om fabrikat på de tankar som jag nämner, eller namn på tigsvetsarna - som jag nämner. I mina fall där jag letat fram en tigsvetsare så fick jag uppgiften om att de var licenssvetsare och mycket duktiga yrkesmänn. Men en tanke slog mej nu - jag befinner mej på Sveriges västsida i Kattegatt och där finns betydligt mer aggressivt vatten som man spolar med ihop med svartvattnet i jämförelse med Östersjön och dess nästan sötvatten för att inte nämna Mälaren som är rent sötvatten?? - är det någonstans där dina 500 båtägare finns som aldrig stött på problem med svartvattentankar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roynem 0 Postad 8 Februari , 2016 Min tank är...37 år gammal.... i övrigt har jag inte tillräcklig koll för att uttala mig... men jag tycker att TS har lite tråkig ton mot de som skriver, lite konstigt att mer eller mindre idiotförklara någon som kommer med input på ens fråga, input som jag tycker framfördes utan besservisserton... Man behöver ju inte hålla med men... Tack för ditt inlägg och j-ag håller med dej till 100 - Besservissrar är de värsta personer jag stöter på - men jag svarade med en fråga om han fortfarande tycker att mitt förslag var helt att såga av när jag förklarade mina gamla upplevelser - Svaret blev något mer ödmjukt. Det är tydligen fullt möjligt att en rf tank för svartvatten håller i "evighet" om den är rätt tiggad av en yrkesman. Det kan tydligen också var a stor skillnad om tanken finns i västhavet, Östersjön eller i sötvatten typ Mälaren. Min tank har hela tiden funnits i Kattegatt - både sommar och vinter mestadels. Förstärkt av övriga mer ödmjuka uttalanden både här och utanför denna spalt - kommer jag att tillverka en polyestertank utanför bef rf - som nu är helt tätsvetsad - den bef rf tanken som mall som kommer att vara kvar innuti. - Vissa anslutningar kommer jag att förse med tätning på ett säkert sätt av fogmassa typ sikafex mellan rf och polyester/glasfiber på min 10 x 10 mm - en tätning som jag vet av gammal erfarenhet håller i "evighet" även i saltvatten.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 8 Februari , 2016 Den båt vars tank är 35 år har sedan första sjösättning plaskat i Skagerraks vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 15 Februari , 2016 Blir det inte bättre om man svetsar med rotgas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 15 Februari , 2016 Blir det inte bättre om man svetsar med rotgas? Får jag göra skatteavdrag med 30% då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roynem 0 Postad 18 Februari , 2016 Vad kostar det att tillverka en ny tank i rostfritt..? Fått ett ca pris å' 15 till 18 tusen inkl allt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 18 Februari , 2016 En dum fråga kanske, å lite of topic vers rostfritt. Men om mana gör en "ny" tank i tex plyfa å den är plastad med glasfiber å epoxi på insidan? Kan den hålla minst 10 år? Å hur går det med ev luktgenomträngning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 19 Februari , 2016 Vad kostar det att tillverka en ny tank i rostfritt..? Fått ett ca pris å' 15 till 18 tusen inkl allt Det var dyrt. Tror jag gav runt fyra för min 65-liters för fyra-fem år sedan. Har du fått flera offerter på det, en offert - eller uppskattar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser