Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Cam72

Orrskär 850 KAD 42

Rekommendera Poster

Hej

 

Ny på forumet och ganska ny inom båtlivet.

 

Sålde ett sommarhus förr året och satsade på båtlivet istället, köpte efter mycket letande en Orrskär 850 som vi (familjen 2 vuxna 2 barn) nyttjade ganska flitigt under den svala sommaren -15. Vi har mest utforskat öar och stränder kring Trosa, Mörkö, Järflotta och Nynäshamn 

 

Hemma hamn i Kagghamra vinterupptagen på Grödinge BK

 

Eftersom jag bara haft mindre båtar typ styrpulpet i 5 m klassen har det självklart uppkommit en del frågor som jag hoppas få svar på.

 

Lite info om båten:

 

Orrskär 850 1984 (ett fint och välvårdat exemplar) vi tittade på 5 st innan vi hittade denna.

 

KAD 42 från 2001

 

DP 290

 

Kabelstyrning (heter det så?)

 

Sedvanlig utrustning som ankarspel, ASU K/F, VVB, Gångvärme, Ardic 432, Garmin 525 osv osv

 

 

Fråga 1 (fyller säkert på med fler frågor framöver)

 

Båten kastar/lägger sig i sidled när man kör den, vad jag fått höra är att skrovet överplanar vid ca 24 knop men detta lite otrevliga syndrom uppkommer tidigare ibland runt 16-20 knop redan, inte alltid, har man fått båten stabil och hamnat i ett trevligt varvtalsområde och ca 20-22 knop då kan man köra väldigt länge utan att det sker.  Den slingrar sig även i lägre farter  runt 3-8 knop och det är ett J***A rattande för att hålla kurs.

 

Min Tanke, kan det vara glapp i styrningen som gör att det finns spelrum för detta?  ratten känns ganska slapp men jag har inget att jämföra med direkt, man kan även rör drevet i sidled någon centimeter eller två.

 

 

Tacksam för svar!

 

MVH johan och Maria

post-107026-0-91299000-1454395629_thumb.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag var spekulant på en sådan båt för en del år sedan, men det blev ingen affär.

Trevlig båt! jag tror denna båt är vanligare i den hammavatten än den är här i väst.

 

Hur är trimmöjligheterna? trimplan? trimning ut/in av drevet?

Om man får en del vind i sidan kan dessa båttyper bete sig ungefär som du beskriver.

 

Glapp i styrningen är ett helsike, kabelstyrning är ju ett budgetalternativ, det blir lätt glapp i dessa efter en del år, man kan renovera eller byta ut, men jag rekommenderar att du byter till en hydraulstyrning, det ger mer precision i styrningen, men ett sådant system kostar en slant.

Glappet i en kabelstyrning skall vara i storleksordningen "millimeter" helst ingen alls.

Det som slits är det stora hjulet som kabeln löper i (innanför ratten), samt då kabeln och inte att förglömma kullänken mellan kabel och drevets styrarm på insidan av drevet/skölden. Nä, sådana kabelstyrningar passar nog bäst i mindre båtar, om ens där.

 

Planande och halvplanande båtar beter sig mindre bra i riktigt låga farter, det blir gärna en slingring gång, även om man har duopropeller är det svårt att köra exakt rakt fram i farter under fem knop, men det beror ju också på att minsta vindpust blåser båten ur kurs. Båtar mer rak axel beter sig i allmänhet bättre, men inte alls exemplariskt. Detta beror ju i stor grad på hur djupt skrovet sticker under vattenlinjen i fören.

 

Jag har haft en Nimbus i många år, med rak axel, och fem knop genom Sotekanalen tenderar ett ständigt rattande, i sex knop blir det genast mycket bättre.

Köpte ny båt i somras, med drev och duopropeller, och den slingrar sig också en hel del i denna fart, men jag har ännu inte provat den båten i nämnda kanal.

 

Så i viss mån får man vänja sig vid båtens mindre bra egenskaper, men en del av det du beskriver borde man ju kunna trimma bort, och så kan det vara så att vissa farter bör man undvika under vissa vindförhållanden.

Trimma, kan även innebära att man tänker på hur man lastar båten, och jag har sett även i betydligt större motorbåtar att dom kan vara känsliga om besättningen inte sitter still utan ständigt flyttar sig under gång.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för långt och utförligt svar!

 

Jag ska plocka isär ratten och kolla glappet i kuggen vid nästa besök i båten! att drevet går att rucka kan det bero på glappet i ratten mån tro?

 

Vet inte hur det brukar vara men båten är trögstyrd vid högre farter man får ta i ordentligt vid lättare svängar, blir detta bättre med hudrualstyrning? 

 

Om man köper en ny styrning hudrual utförande, måste man ha sep. servopump på motorn då eller klarar men sig på dessa system som endast har rattpump, 2 slangar och cylinder?

 

MVH johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om drevet glappar två centimeter, alltså om du tar tag där avgaserna går ut och ruckar i sidled, är det helt normalt, bättre var det knappast när det var nytt.

 

Att den lägger sig mot vinden är väl rätt normalt. Eller menar du att den vinglar fram och tillbaka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimmar du ut drevet när båten kommit upp i planingsfart? Det ska man göra, hur mycket får man prova sig fram till.

 

Båtar med drev är som sagt slingriga i låga farter, det får man lära sig att leva med. Det kan bli lite bättre med fyrbladig propp om du har trebladig nu.

 

För att kompensera för sidvind måste man ha trimplan. Hydrauliska eller elektriska.

 

Styrningen blir mycket bättre om du byter till hydraulstyrning både vad gäller exakthet och tröghet. Om du inte har servo nu så borde du klara dig utan med hydraulstyrning också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera dig att göra en test i 5 knop någonstans med gott om plats. Prova att inte parera med ratten och du kommer troligen märka att båten vinglar lite fram och tillbaka men att riktningen ändå blir rakt fram. Ivrigt parerande brukar sluta med ännu vingligare framfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera dig att göra en test i 5 knop någonstans med gott om plats. Prova att inte parera med ratten och du kommer troligen märka att båten vinglar lite fram och tillbaka men att riktningen ändå blir rakt fram. Ivrigt parerande brukar sluta med ännu vingligare framfart.

Har själv testat med att trycka ner trimplanen i låg fart, det blir betydligt mindre slingrigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om drevet glappar två centimeter, alltså om du tar tag där avgaserna går ut och ruckar i sidled, är det helt normalt, bättre var det knappast när det var nytt.

 

Att den lägger sig mot vinden är väl rätt normalt. Eller menar du att den vinglar fram och tillbaka?

OK, Ja jag skulle tippa att det rör sig om ca 2 cm i sidled. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimmar du ut drevet när båten kommit upp i planingsfart? Det ska man göra, hur mycket får man prova sig fram till.

 

Båtar med drev är som sagt slingriga i låga farter, det får man lära sig att leva med. Det kan bli lite bättre med fyrbladig propp om du har trebladig nu.

 

För att kompensera för sidvind måste man ha trimplan. Hydrauliska eller elektriska.

 

Styrningen blir mycket bättre om du byter till hydraulstyrning både vad gäller exakthet och tröghet. Om du inte har servo nu så borde du klara dig utan med hydraulstyrning också.

Hej

 

Jo det finns ju en del injustering att göra under färd både med trimplan och trim på drevet, och jag har laborerat en del under säsongen och det du skriver stämmer när jag tänker efter, när man lyfter drevet (bakåt) går fören upp en del och nedborrningstendensen blir mindre och båten blir nog därmed lite stadigare. Jag får helt enkelt öva mer och jag antar att när man är mer van blir detta enklare och sitter lite i ryggraden.

 

På tidigare (mindre) båtar har jag haft tilten inbyggd i gasreglaget men nu sitter allt på en panel under ratten och trimplanen uppe brevid ratten så det blir en del rattande, tryckande, gasande när man kör, kanske skulle behöva en CO pilot :)

 

MVH Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Minustrim" på drevet, alltså trim in mot akterspegeln sänker ju fören, men gör att båten blir lynnig att styra i högre fart. Det kan skilja på olika båttyper, men man försöker ju att eftersträva ett så plant gångläge som möjligt, möjligen med fören litet lätt höjd.

Jag brukar göra så att jag kollar loggen och varvräknaren när jag trimmat med trimplan (på förra båten) och drevtrimmet på nuvarande båt, om man vinner nån halv knop eller mer med oförändrat varvtal så är man rätt ute.

 

Glappet i ratten känns ju rätt tydligt, svårt att beskriva, men man förstår att det är en rörelse inuti styrningen som inte fortplantar sig ut i kabeln.

 

Båtar med drev blir trögare att styra när propellern trycker på framåt, det är väl fysikens grundlagar som reglerar detta. Jag känner inte till när man rekommenderar styrservo, men jag provkörde en båt med omkring 200hk på drev, där det saknades servo, och det var tungjobbat, vid planingsfart.

 

Hydraulstyrningar fungerar på sådant sätt att det finns en , eller egentligen flera små kolvpumpar inuti den grejen som ratten är fastskruvad på, den heter "rattpump". Det blir ett ganska bra tryck sedan ut i de båda slangarna till en hydraulcyliner som innehåller en kolv och pistång som sedan påverkar roder eller i ditt fall drevets styrarm.

Denna hydraulcylinder är ju dubbelverkande, så att man kan svänga åt båda hållen...

 

Min förra Nimbus hade kabelstyrning, visserligen har den båten rak axel och roder, men det blev mycket lättare att styra, jag kan veva ratten med enbart pekfingret mellan ekrarna, det gick inte med den glappa kabelstyrningen, där det var en massa mekanisk tröghet litet överallt.

 

Men innan du börjar riva i din nuvarande styrning för mycket, skall du först och främst kontrollera eventuellt glapp mellan kabeln och länkaget till styrarmen, här kan det sitta en kullänk, eller nån form av gaffel, både dessa slits rätt så hårt, särskilt om de kommer in fukt här, eller att man glömmer att smörja dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

som redan sagts brukar de flesta planande båtar slingra sig i låg fart. Det gäller tyvärr även båtar med duoprop-drev. På vissa båtar kan det hjälpa med att trimma in drevet.

 

Ditt andra problem låter ovanligt för att vara en Orrskär 850. Som du kanske vet hade Orrskär 27 och Orrskär 850 med det gamla skrovet detta problem. Särskilt i medsjö eller "snett med sjön" så kan de båtarna plötsligt tvärsvänga åt ena sidan med ett tvärstopp som följd. Obehagligt, men också rätt stökigt inne i båten eftersom allehanda prylar från skåpen liksom besättningen brukar slängas omkring på durken. Om din båt är från 1984 så bör den ha det nya skrovet med "hajtänder" längs långsidan och borde inte ha detta problem under 20 knop.

 

Jag har själv aldrig haft någon Orrskär, men har varit på många turer med kompisar som haft olika Orrskär-modeller. Det har blivit mycket bättre för dem efter byte till hydraulstyrning. Det är dels lättare att parera dessa kast, dels mycket lättare att styra båten. Jag har själv kört en Orrskär 760 både med kabelstyrning och efter byte till hydraul. Med kabel orkade jag nästan inte vrida på ratten i planande fart, utan fick dra av på gasen inför varje sväng. Med hydraul blev det en helt annan upplevelse. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lilla Monark 670 som jag inledde familjebåtslivet med, kunde också hamna på tvären, om man fick sjön akter om tvärs, det var ju en kort båt och allt hände snabbt, ungefär som att få sladd på en Vw typ 1 (bubbla). Jag tror detta fenomen uppkommer då fören trycks ned och skrovet liksom sugs fast i vattnet, med lyft förskepp får man in en kil av luft mellan skrov och vattenytan, och får då dessutom ett behagligare gångläge. Jag har upplevt detta också i en 26" RIB men den började att wobbla litet först. Riktigt otrevligt och skrämmande, särskilt som jag slungades halvägs överbord, men flytvästen fastnade i ett ryggstöd så jag kom undan torrskodd men med en massa blåmärken och en fläskläpp. Jag klev aldrig ombord i den båten nån mer gång...

 

Sedan är nog de flesta planande eller halvplanande båtar känsliga för sidvind och sjön från sidan eller snett akterifrån, möjligen kan farten ge stabilitet.

En väldigt fin sommardag med litet västlig bris gick vi från Skagen mot Vinga, men det var gammal sjö, som vi fick snett akter från sb, det var ett himla rattande för att räta upp båten hela tiden. Den plottade kursen beskrev en illa ritad våglinje.

 

Sedan kan man ju tycka att det är underligt att olika motorbåtar lutar mot eller från vinden, Nimbusen lutade gärna mot vinden, emedan Triton inte lutar alls. En annan senare Nimbus 350 som jag känner till lutar mest från vinden. Troligtvis har det att göra med skrovets form, viktfördelning och ytan, vindfånget i fribord och överbyggnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enorm stort tack för input!!!

 

Verkar som en ny styrning kunde hotta  upp tillvaron på sjön och göra den mindre arbetsam.

 

Något speciellt mäsrke/modell man ska titta på? jag har flotec marine på södermalm  rakt över kanalen där jag bor, bra eller dåligt?

 

 

Annat man bör tänka på ang, detta med byte av styrning?

 

MVH johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt med drev lutar ju mot vinden vid sidvind för att man hela tiden "svänger" mot vinden för att få båten att gå rakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen personlig erfarenhet av Flotec men vad jag har hört så är de bra. Själv har jag Seastar och är nöjd med resultatet men blev irriterad på Comstedt som sätter ihop "kit" där det saknas nödvändiga monteringsdetaljer. De skickade med rattpump, styrcylinder och slangar men de tyckte inte att de fyra klämringskopplingarna man måste ha för att skruva ihop det hela skulle ingå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu är båten lyft ( tidigt, jag vet) men nu börjar tankarna gå kring vinterns alla möjliga uppdateringar, funderar på ny styrning, ny mekanism till gas/växel samt ev. En ACS RP automatik samt leja bort bytet av drevdamasken. Ja jag kommer inte kunna göra alla dessa uppdateringar denna vinter utan väljer väl några av dom .

 

Börjar med styrningen, båten är ju väldigt tungstyrd i högre farter, skulle detta bli bättre med en hydrualstyrning? Eller ska man satsa på en med elektrisk styrservo? Har väldigt lite plats i motorkassetten så jag tvivlar på att installationen blir trevlig med en remdriven servo.

 

Vad tycker ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det blir alltid bättre med hydraulstyrning, även utan servo. Du får mer kraft och mindre glapp.

Se bara till att ett system du eventuellt köper är anpassat till AQ-drev och till din båt. Jag gillar Sleipner och Vetus styrningar, men dessa är också dyrast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta. Kabelstyrning? Har inte Din KAD42 servostyrning? 

Hej

Angående glappet i styrningen, det kan vara ett normalt litet glapp i drevet ( kring styrhjälmen)och då inte påverkas av vilken typ av styrning du har , alltså styrstången på insidan är orörlig men drevet går att vicka lite fram och tillbaka.

Men säkert blir båten lättare att styra med en hydraulstyrning i alla fall.

 

Att båten slingrar beror på att aktern glider lite fram och tillbaka i låg fart, det är inte fören som viker av, men det gör ju att båten tar en annan kurs och hittar inte själv tillbaka till utgångsläget utan man är tvungen att ratta.

 

Överplaningen kommer av att sista metern på skrovet har en liten nedvinkling för att hjälpa till med att båten ska plana, motorena var inte så starka 1984, tex aqad 165 hk, 

 

Hälsningar Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbelpost

Redigerad av Cam72

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när du har båten på land, kontrollera att du inte av vana kört korskopplade trimplan som vanligt kopplade eller tvärtom.

 

Grundläget för alla former av drevtrimstester i planingsfart är helt lyfta trimplan. Annars kan du få allehanda märkliga beteenden, särskilt att båten sladdar obehagligt med aktern/går på näsan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan!

 

Tips!

Passa på att byta bussningarna vid styrtappen när du åndå håller på kring styrstaget. Detta för att minimera glappet och även hindra vatteninträngning kring styrhjälmen. Men som sagts tidigare, det blir aldrig helt glappfritt. Arbetet kring styrstaget brukar vara trångt o vedervärdigt men det går.

 

Tänk även på att en servopump (servostyrning) driven av motorn gör står skillnad komfortmässigt kontra hydraulstyrning. Men har man vajerstyrning på en så pass stor båt är man kanske bara tacksam att det går lättare.

 

Hälsningar

Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte till hydraulstyrning, Sleipner, för några år sedan. Blev helt klart lättare att styra och en annan fördel är att all forceback försvinner. Dvs ratten står kvar där du ställer den. Man behöver alltså inte sitta och mordhålla ratten vid en skarp sväng. Nackdelen är att det blir flera rattvarv mellan fulla roderutslag, men det är en vanesak att hantera.

 

Däremot så ska man nog inte förvänta sig att det blir glappfritt, för då blir man besviken. Rattpumpens ventiler måste få några mm av rattrörelsen på sig för att öppna och stänga, det ihop med glapp i leder vid drev/sköld gör att det blir runt 1-2 cm glapp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...