Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
TorskFiskaren

Knepig Johansson 60 Hh 2Takt

Rekommendera Poster

Hej,

 

 

Jag har en 60hk 3 cyl Johnsson 2 takt ca -1987. Mororn funkar hyggligt, men kan vara en aning svårstartad. När motorn väl startat kan jag vara ute och fiska med många stopp och allt funkar bra. Mitt problem är dock att varannan gång jag är ute är motorn helt hopplös att få igång efter ett fiskestopp. Har inte sett något något mönster i när motorn bestämmer sig för att strula.

 

Vid motorstrul brukar jag få använda en liten hjälpmotor för att ta båten i hamn. När båten är uppdragen och hemma i trädgården startar den direkt !!!! Någon som har en ide vad jag bör titta på nu när säsongen börjar närna sig.

 

/Torsfiskaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara när den är varm som den vägrar, eller är det även när du ska ut ifrån hamnen?

Har du tittat på tändstiften om de är sura eller torra när den vägrar starta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eksosläckage inuti motorkåpan? Som gör att efter längre tid så finns det mycket lite syre igen. Så länge motorn går drar den inn nytt syre. Men det finns inte tillräckligt till att starta? Efter tid så har ekos vädrats ur och den startar...

 

Har haft detta på Johannnsssson 40hk från samma period. Den stannade vid mycket gas/hastighet och vägrade att starta. Gick alltid fint utan kåpan på...Det var inte så tydligt med eksosgaser att det var enkelt att hitta felet.

 

Enkelt att lyfta av blocket och byta pakning mellom block och undervattenshuset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som annars är förbrukningsvara på gamla bensinmotorer är ju tändspolar och brytarspetsar, men jag vet inte om denna motor är tillräckligt modern för att ha brytarlös tändning.

Det verkar ju vara ett temperaturberoende fel, då motorn blir mer svårstartad då den är varm.

Varm elektronik kan ju ge en massa sådana här symptom.

Motorer som lider av syrebrist kan komma igång om man tar av kåpan, javisst jag hade en Evinrude som hade både KOL och astma en gång... men den hade fler fel än så... Här var det även en elektrisk choke som krånglade, och ville choka en redan varm motor.

Och tankens avluftning har du förstås redan kontrollerat!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara 3 förgasare utan chokespjäll.
Istället manuellt(?) reglerad primer som via en elektrisk solenoid direktinsprutar bensin in i cylindern.
Har även CDI brytarlöst tändsystem.

Har tittat på reservdelslistor på boats.net, primer-solenoiden är f.ö. nr 51 här.
Boatinfo.no har en beskrivning av primerns funktion på vänsteruppslaget här.

AlfaAlfa:s tips om att testa utan kåpa är ju föredömligt lätt utfört. :-)
Möjligen kan du beväpna dig med en tändningsprovare, går då lätt att testa ifall det gnistrar när motorn bråkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ett komp prov på cylindrarna för att utesluta fel där, finns billiga instrument för detta på ex. biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...