Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Sjoingenjoren

Bavaria 32 Sport - erfarenhet

Rekommendera Poster

Hej,

Mycket bra! Har varit ute 4 vuxna i några dagar och det fungerade utmärkt. Gott om plats ute och inne går det faktiskt att sitta 4 i den ganska underligt designade soffan utan större problem. 

Rent maskinellt är det absolut nog med 2x D4-225 och båten går upp i plan direkt och utan något behov av trim av varken drev eller trimplan. Det är nästan så att jag undrat om jag gör något fel då jag upplever att båten går som bäst med dreven ställda på 0 eller så har Bavaria lyckats väldigt bra med designen. På min förra båt fick jag trimma ut lite för att få bäst gång, nu ligger den som en smäck utan någon justering alls i marschfart. (Det går ju att trimma 6 grader negativt, så dom står ju iofs inte fullt in i 0 vilket ju kan vara förklaringen...)

Marschar ca 27 knop och med full tank (500l) och 4 pers var drygt 32 knop max. Går som en komet.

Otroligt skönt med dubbla drev jämfört med enkelinstallation tidigare - har knappt rört bogpropellern och med den tillsammans med dreven är det inga problem att förflytta båten rakt i sidled.

En nackdel som väl är ganska välkänd likt Windy 32 - är att den är rätt tung i häcken med 2 st D4. Monterade bordsfästet med en kil under skivan för att undvika att köttbullarna rullar iväg när man sitter 4 pers där ;)

Det andra felet som uppenbarade sig under en skumpig färd från Käringön är att vindrutetorkaren är ett skämt. Den ger fri sikt på en yta av ungefär 40x40 cm som är offset babord från förarplatsen vilket inte precis är en hit, i övrigt är det en toppenbåt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...