Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Chha

Snart båtmässa

Rekommendera Poster

I år var det en stor yta med alla dom där grejerna som inte direkt är till båtar, liksom en knallemarknad... Dom där försäljarna är med på nästan alla olika mässor, jag såg några av dem även på "My Dog", massagestolar, läsglasögon, olika mirakelputsmedel, glasögonputsmedel... Och i år en massa korv och oliver....

På Stockholmsmässan brukar det stå en kille och sälja sardiner. Brukar inhandla ett antal burkar sardiner i olja. :) 

Dessvärre brukar de vara i det närmaste slut innan jag åker hem till Kungshamn. :(

Kommer nog att kolla på uppblåsbara flytvästar. Har ju ett antal seglarvästar ombord. De flesta för välväxta personer. Har ju till och från ett antal gäster ombord för kortare turer i hemmafarvatten.De flesta är inte så välväxta som jag.  :ph34r:

Mässan va kass, tyvärr.... Köpte ingenting

Då är du ju bara att gratulera och mässan var ju egentligen ganska bra för din del.  :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att handla på själva mässområdet är inte min grej, att behöva släpa runt på prylarna och sedan ut till en bil någonstans i ett P-hus känns bara jobbigt, men att passa på under perioden och ta en tur till handlarnas fysiska butiker är en annan sak det är ju oftast samma priser där under mässtiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte ett 10kg ankare det sista jag gjorde innan jag gick hem, fast det var för några år sedan, och tog med det på spårvagnen hem, jag fick väl en och annan kommentar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att handla på själva mässområdet är inte min grej, att behöva släpa runt på prylarna och sedan ut till en bil någonstans i ett P-hus känns bara jobbigt, men att passa på under perioden och ta en tur till handlarnas fysiska butiker är en annan sak det är ju oftast samma priser där under mässtiden.

Det där med logistik är inte helt enkelt. Det gäller att lägga upp rutten, så att man inhandlar det man måste köpa - tex sardiner - på väg ut, så man slipper släpa runt allt hela dan.

Liten börda tynger lång väg. (visdomsord från en gammal grovarbetare)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

de var ju inte bara korv och oliver på övervåningen..fanns ju även "Martial arts center" de kan ju vara bra på sjön

Redigerad av Bigfish68

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte vara en sån asdryg jävel å släpa med barn med tillhörande vagn i år :D. Så kan jag tackla mig fram å lassa på hur mye skit som helst. Blire trångt får jag väl köpa fendertar å hänga på vagnen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte vara en sån asdryg jävel å släpa med barn med tillhörande vagn i år :D. Så kan jag tackla mig fram å lassa på hur mye skit som helst. Blire trångt får jag väl köpa fendertar å hänga på vagnen :)

Jag känner igen den typen. Såna brukar man knuffa ut för rulltrappan. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det brukar jag med, men jag måste bara testa ändå :D. Får säkert nån slags familjerabatt för otyget också ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På My Dog kunde man ju mot betalning ta med sig sin hund, tänk om man på båtmässan kunde få ta med sin ..... DÅ hade det blivit trångt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, det är ju klart...

Annat blir det i sommar när den "flytande" båtmässan, Öppna varv drar i gång på flera båtbyggeriorter på Orust!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det brukar jag med, men jag måste bara testa ändå :D. Får säkert nån slags familjerabatt för otyget också ;)

OK, lite mer OT, men ändå.

Varför kan inte de flesta Göteborgare åka rulltrappa? Hur svårt kan vara, man står till Höger och går till vänster. Man står aldrig i bredd och man flyttar sig snabbt när nån vill förbi. Hur svårt är det??

/B

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför åker man rulltrappa eller hiss om man vill gå?

jag går hellre i "vanliga" trappor.

(c;

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig blir det alltid Stockholm eftersom jag bor här. Roligast är renoverade veteranbåtar i plast, som t ex ett par Firally som renoverats för en miljard styck... sedan går jag hem och blänger surt på mitt eget orenoverade 70-talsvrak. Tillbehören är också kul, men roligast där är att tala med uppfinnare och försäljare av roliga och udda saker. I båthallen kollar jag på smarta inredningsdetaljer i kabinbåtar och fantiserar om att bygga in sådana i min gamla båt. Sedan, som någon sa tidigare i tråden, dregla i en Targa. En lycklig eftermiddag med mig själv och mina drömmar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte dregglet i Targorna, det borde vara kriminellt att slarva bort utrymme ombord som man gör i dessa båtar.

Sedan det där med "utedasset" vem vill gå ut på toaletten?

Men helt klart targorna är inga bo-båtar, det är som båttidnigarna kallar dem "advokatjeepar". Gissningsvis är köparen en ägare till större hus i skärgården och med jobb i storstad inne i land, som vill ha en snabb och bekväm pendlarbåt. Sedan är dett ju inte bara en båt, det är en statussymbol och penisförlängare också.

Kolla istället och dregla i en Sargo, före detta Minor, här får man en mer välplanerad båt för litet mindre pengar. I Sargon kan man faktiskt bo många dygn i streck, även en mindre barnfamilj med mellanstor hund kan få plats ombord en hel semester.

NorthStar är ju en annan höjdare, en praktiskt hyttbåt. Den modellen jag kollade på var väl en 31 eller 32a, med skjutdörrar på båda sidor, och en dörr ut på akterdäck, den senare dörren känns onödig då hele hytten blir som en korridor, en massa utrymme som slarvats bort.

Men såväl Sargo som Northstar har ju hyggliga förruffar och en del inredningsmässiga fiffigheter så att man tar ju vara på utrymmet bra, och hytten kan ju bli ett utrymme att umgås i hamn.

Enligt mitt tycke bör nog Targa se över sina planlösningar och kanske dessutom bygga bort den öppna planlösningen i fören och istället satsa på en ordentlig ruff förut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför åker man rulltrappa eller hiss om man vill gå?

jag går hellre i "vanliga" trappor.

(c;

Inga problem, stå gärna still i rulltrappan, men gör det till höger.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag åker inte vare sig hiss eller rulltrappa om det finns alternativ.

Då kan jag ju välja att gå och låta dom som vill åka-åka ifred.

om jag "måste" få gå i rulltrappan måste jag ju isf. utbilda resten av jordens befolkning att stå på viss sida... äh.. bara släpp det eller... om du lyckas!! Stort grattis eller till att börja med. Lycka till.

Som att få alla, eller några, rökare ta hänsyn...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En dag på Stockholms mässa.

Mycket små båtar, mest aluminium. Inga segelbåtar. Ganska få större båtar. Många krämare. Tillbehören var som vanligt dock.

Bästa båten var Saga 365 och kanske någon till.

Ryggsäcken full med broschyrer.

Trötta fötter och trött rygg.

Med andra ord en ganska vanlig dag på båtmässan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lika upphetsande som den var här i Göteborgs alltså?

Krämarna är väl de som är värst tycker jag. Rökt korv i metervara, bästa skoputsmedlet och broderade morgonrockar.

Vart har båtkänslan tagit vägen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad sjutton gör Viasat där är frågan? Mitt på bästa plats i C-hallen vräker de ut sig och försöker sälja på en sportkanaler. Obegripligt att de får syssla med sådant bonnfångeri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad sjutton gör Viasat där är frågan? Mitt på bästa plats i C-hallen vräker de ut sig och försöker sälja på en sportkanaler. Obegripligt att de får syssla med sådant bonnfångeri.

Fast dom var väl inte så aktiva.

Stod vid deras monter en stund och väntade på en kompis som fastnade hos en "inovatör". De tog ingen som helst notis om mig. Hade nästan hoppats på det. Kan va väldigt tyken, näst intill elak mot försäljare, och väldigt "motvalls kärring". Gammal yrkesskada!?

Var på "Stockholmsmässan" igår. Var det inte betydligt tunnare även i C-hallen än det brukar va. Det var ju uppbyggt en stor tillfällig resturangdel, längst bort från Huvudingången. Från utsida - det man såg, såg hela bygget anskrämligt ut. Bart regelverk med baksidan av spånskiva.

Där brukar det ju stå massvis med föreningar som ställer ut. Var det ett sätt att få hallen att inte se så tom ut!?

När jag började gå på Stockholmsmässan för ett 10-tal år sen, var det ju tre fullproppade hallar.

Möjligtvis är A-hallen större än den var för, men den är ju överhuvud taget inte värd att gå in i. Gav upp efter 1/3 av hallen. Gick och koppte tio burkar sardiner i olja och åkte hem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska dit idag. Har varit mycket negativt om årets mässa både här och på Facebook så det ska bli spännande att se.. Trist om det stämmer att det är ännu fler utställare i år som egentligen inte hör hemma på en båtmässa. Har varit mer än tillräckligt av sådana redan tidigare år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla tar tillfället i akt att synas där folk rör sig... Ska dit på lördag... Lär va smockat med folk då.../ Björn (våga vägra fäjsbok!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan meddela att det nog var den tunnaste alltförsjön som jag kommer ihåg. Både på båt och tillbehörssidan. Mycket utfyllnad och döytor.

Man kan ju reflektera över om det antingen är för att många företag känner att affärerna går tillräckligt bra för att inte behöva ta kostnaden för mässan eller om det påstådda uppsvinget i branschen inte riktigt stämmer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mindre yta för båtgrejer senaste åren ja. Men mässan försöker få fram det positiva. "Två mässor till priset av en". När jag var där i helgen fanns exempelvis en hel hall full med gräsklippare, spadar, det senast inom ergonomiska krattor mm.

Nästa helg är det väl sovsäckar, tält och ryggsäckar och annat som erbjuds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådärja ... 1 Tim bilkö till mässan i lördags...! Fick tag i det jag hade siktet inställt på, el motor, Lipo batteri, kikare... Får anse mej nöjd för denna gång.//Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5,5% mindre besökare än förra året. Men som vanligt säger iaf pressreleasen att mängden avslut ökade och att intresset var större än någonsin. Tydligen fler barnfamiljer än tidigare med enl mässan. Visst är det viktigare med seriösa besökare än glassätare men det är svårt att verkligen veta hur det verkligen ligger till i branschen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Sweboats statistik visar en uppåtgående trend för nybåtsförsäljningen de senaste åren.

Av olika anledningar blev det inget mässbesök i år, men det verkar inte som de flesta tycker att jag missade något.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...