Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
firefish

Strömlös AD41 – trolig orsak?

Rekommendera Poster

Idag var jag nere vid båten och servade drevet med ny olja. När jag skulle tilta upp det en aning vred jag som vanligt på nyckeln till "tändning" men allt var stendött. Hmmm...

 

Jag har inte hunnit med någon felsökning men alla batterier var på och när jag kopplade på en laddare indikerade den nästan fullt. Alla andra system verkar fungera förutom att plottern inte går igång. De andra förbrukarna som ligger på samma brytare, radar och GPS nummer två, startar som vanligt.

 

Att motorn är strömlös behöver naturligtvis inte ha något med plottern att göra, men då plottern är nyinstallerad har jag en teori om att den skulle kunna dela jordpunkt med tändningslåset (som nu har försvunnit).

 

Om jag nu inte hittar något jordfel, vad kan vara orsaken till att motorn är strömlös? Jag har tryckt in säkringen på motorn men den var inte problemet. 

 

I morgon ska jag mäta om jag har spänning fram till startmotorn samt påbörja allmän felsökning. Om någon av er haft liknande fel eller har någon smart teori tas den emot tacksamt.

 

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att mäta är att veta...

 

Så att mäta dig framåt stegvis via alla ev anslutningar/kopplingar mellan batteri och motor är ju bra taktik.

 

Det jag själv varit med om är att minuskabeln vibrerat loss något från motorn och därmed orkade den svagare förbindelsen inte bära startströmmen. En annan båt hade en huvudbrytare på vägen och den hade lagt ner... Sista tipset är väl kabelstammen. Dvs du har något som gör att startnyckeln inte påverkar startrelät?

 

Det där med plottern gör att jag undrar om plotterns matning är via instrumentbrädan, dvs via kabeln från motorn?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, allt annat som går från brytaren till plottern fungerar, det är bara plottern som inte går.

 

Och det är inte bara startmotorn som inte går. Hela systemet är dött, dvs "tändningen" går inte på så varken voltmeter, temp, oljetryck, varningslampor, timräknare, varv vaknar. Som om huvudströmbrytaren vore avstängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm.... På de båtar jag haft har hela instrumenteringen strömförsörjts via kabelstammen, från motorn.

 

Teoretisk kan ju plottern valt just detta ögonblick att lägga av, men... Ofta är det ju ändå ett samband?

Du är ju hemma på el så det är ju bara att mäta dig fram. Tips: dra åt alla ev bultar som håller el!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag får börja i ena änden och jobba mig framåt. Mitt första spår är att kolla upp jordningen av tändningslåset eftersom ett fel där skulle kunna drabba plottern också. Återkommer med rapport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med att dra huvudbrytaren av och på några gånger- hade samma problem själv, berodde på oxiderade/brända kontakter i brytaren. Ganska stora strömmar som går i den vid start.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det finns en säkring på din motor som sitter mellan den svarta boxen och laddluftkylaren, den ser ut som en vit plastbit med kablar anslutna i bägge ändarna, kanske långskott men värt att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Du ka inte ansluta jord på tändningslåset. Plintarna där är matade eller inte matade med ström beroende av vilket läge nyckels står i.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, ok det visste jag inte. Såg iofs inte någon jordanslutning på elschemat.

 

På väg ner till båten nu, återkommer med rapport under dagen.

 

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag löst problemet med strömlösheten.

 

Plottern. Där startade inte idag heller så jag ryckte ur den och mätte på matningen. Och jodå, där fanns det strömming. Då satte jag tillbaka kablarna och vips så startade eländet. Alltså lite glapp, jag ska ta och sprätta upp en tejpad del av kablaget som går till plottern, inte helt osannolikt att felet sitter där.

 

När det gäller motorn visade det sig att jag bara hade drygt fyra volt i startbatteriet. Jag trodde, i min enfald, att alla batterier laddades om alla brytare var påslagna och jag bara laddade på ett batteri. Så verkar dock inte vara fallet, jag gissar att det har med det automatiska skiljereläet att göra. Nu rekonditionerar jag mitt startbatteri (med en 25 amps CTEK), återstår att se om det går att rädda, annars blir det till att köpa nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ett blybatteri går ner till 4 volt är risken stor att den tappar effekt. Ett 2 månader Bosch batteri gick ner till 4 volt ( kund orsaka ) och jag försökte att ladda upp med en CTEK laddare men nej fick inta upp kapaciteten mer än till 80% hur jag än gjorde. Mätte med en batteri analysator.

 

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

båtelektriker.se

Redigerad av batelektriker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ett blybatteri går ner till 4 volt är risken stor att den tappar effekt. Ett 2 månader Bosch batteri gick ner till 4 volt ( kund orsaka ) och jag försökte att ladda upp med en CTEK laddare men nej fick inta upp kapaciteten mer än till 80% hur jag än gjorde. Mätte med en batteri analysator.

 

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

båtelektriker.se

Jag har laddat batteriet och låtit det vila i 48 timmar. Ska ner och mäta idag och se vad jag har för vilospänning – vore fint att slippa köpa ett nytt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När ett blybatteri går ner till 4 volt är risken stor att den tappar effekt. Ett 2 månader Bosch batteri gick ner till 4 volt ( kund orsaka ) och jag försökte att ladda upp med en CTEK laddare men nej fick inta upp kapaciteten mer än till 80% hur jag än gjorde. Mätte med en batteri analysator.

 

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

båtelektriker.se

Jag har laddat batteriet och låtit det vila i 48 timmar. Ska ner och mäta idag och se vad jag har för vilospänning – vore fint att slippa köpa ett nytt...

 

Vilospänningen är inte hela sanningen. En batterianalysator tala om sanningen i batteriet.

 

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

båtelektriker.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det säkert. Men nu hade jag 11,4 volt efter att batteriet vilat 48 timmars efter en rekond-laddning med en CTEK MXS 25 så jag kan nog räkna med att batteriet gjort sitt tyvärr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt batteri införskaffat, det blev ett Bosch AGM (95 Ah, 880 CCA) med samma mått som det gamla våta Varta (silver någonting) som gjort sitt. Det är tydligen anpassat för fordon med start- och stoppteknik varför det bör klara av att veva igång min diesel utan problem.

 

12,82 volt i vilospänning mätte jag för övrigt det nya batteriet till.

 

Värt att notera är att priset "bara" var drygt 500 kronor högre än Biltemas motsvarande AGM som jag hade som startbatteri i förra båten (det visade aldrig mer än 12,74 volt i vilospänning). Jag handlade det på Batteriexpressen i Upplands Väsby och jag upplevde såväl kunnandet som engagemanget hos säljaren som A+.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...