Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Quvipp

Billig segelbåt köpes

Rekommendera Poster

Hej! Söker en billig segelbåt i Göteborgs området, budget 5-10.000. Allt är av intresse, gärna lättare renoveringsprojekt.

Ha de bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte får några svar här så kan du kolla med båtklubbar och varv om de vet vilka båtar som är långliggare på land. Dessa brukar ligga långt bortom all ära och redlighet på varvsplanen längst bort från vattnet så du kan ju också själv se vad du kan hitta.

Vilken storlek pratar vi om, en jolle eller en båt du kan övernatta i?

I dagsläget tror jag faktiskt du kan få en båt att övernatta i för din budget, men...

Tänk på att vissa saker är dyrt om det är allt för dåligt;

Segel

Motor

Dynor

Det mesta andra kan du fixa själv.

Dynor kan man fixa själv om man är lite mer än normalhändig, men materialet är ändå förhållandevis dyrt.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kölbåt man kan övernatta i kortare tider i är det jag letar efter. Har sett endel förhållandevis fina för de priserna men de rycker förbannat snabbt. Tack för tipset med att kolla på varvsplanerna, det ska jag göra!

Redigerad av Quvipp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu finns en Maxi 68 på blocket för 4000:- kr utan motor (8000:- med motor), men den ligger i Stockholm och dessutom saknas masten...

Det borde absolut gå att hitta något.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänta ett par-tre månader till så är Blocket fullt med billiga instegsbåtar i rätt prisklass.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det bör nog gå bra att hitta en användbar och övernattningsbar båt inom din budget.

Men sen då? Har du båtplats och vinteruppläggningsplats?

Detta tillsammans med medlemskap i båtklubb kostar väl annars i Göteborgsområdet i storleksordningen lika mycket som hela din båtbudget?

Skall du dessutom underhålla och renovera något, så rinner det lätt ytterligare pengar.

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bump. Vid rätt objekt kanske jag kan spotta upp 15000. Gärna så racing inriktad som det går, tex en 606 eller 707. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bump. Vid rätt objekt kanske jag kan spotta upp 15000. Gärna så racing inriktad som det går, tex en 606 eller 707.

Detta är ett båtforum och ingen köpochsälj sajt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Qvippp. Du ställde visst fråga "vet någon var jag kan köpa..." fel!!!!

Sånt kan irritera. Fast det finns ju en separat tråd för det åxå pseudo... där kan vem som helst "påpeka"sånt som bör/ska... påpekas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en radar att sälja vad skall jag annonsera den :-)

http://lasselundell.se/radar.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Stortriss bör du nog kunna få för den lilla summan. Kolla extra noga  motor, segel, dynor, rigginfästningar o stag samt om rodret sitter stadigt och är helt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nähe, men som gebortsajt fungerade den uppbarligen utmärkt.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en radar att sälja vad skall jag annonsera den :-)

http://lasselundell.se/radar.html

Skall du inte ha dubbla radomer på doghousetaket längre?

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man formulerar sig rätt så...

Först ett exempel på en köp/sälj annons, i alla fall väldigt nära en sådan.

Med lite omformulering blir det inte längre en annons.

Bump. Var kan jag hitta en så racing inriktad båt som det går, tex en 606 eller 707, för max 15 000:- kr tror ni?

Vips så var det inte alls en annons längre!

Resultatet är nog det samma, den som har en sådan kommer att kontakta TS.

Eftersom Maringuidens annonsmarknad inte funkar så bra tycker jag att vi ska acceptera annonser av den här personliga typen i forumet.

Borde det kanske finnas ett annonsforum?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/B

Enligt forumets regler som talar om "kommersiella mål" tolkar jag som i vinstsyfte, det är ingen vinst i att skänka bort en båt om du trodde det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/B

Enligt forumets regler som talar om "kommersiella mål" tolkar jag som i vinstsyfte, det är ingen vinst i att skänka bort en båt om du trodde det.

Klart det är en vinst, dels för han som fick den såklart men även för dig som blev av med något som kostade dig pengar.

Du kan hålla på tjöta hur länge du vill, men du har fel.

Nu skiter vi i det och koncentrerar oss på att hjälpa TS att hitta en bra billig båt.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stortriss kan du få i bra skick för de pengarna.

Sålde själv en i fjol för 8000 i hyggligt skick med motor, diverse tillbehör och trailer anpassad för sjösättning från ramp.

Det brukar drälla av stortriss på blocket så de är lätta att hitta. 

Finns ett forum för de med. http://www.stortriss.org/forum/index.php

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En snabb koll på blocket visar att bla Viggen går att få till de pengarna. Utgifter ökar ju dock i takt med storleken, ex storsegel från rolly tasker kostar till en stortriss 3600kr och till Karlskrona viggen 4700kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trådskaparen själv änskar 606 eller 707 eller motsvarande. En Stortriss eller en Karlskronavigg erbjuder inte riktigt samma typ av segling, även om de motsvarar på prislappen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag vet två privatägda båthamnar där det finns några segelbåtar upplagda sedan flera år, några kan vara väl renoveringsbara. Andra färdiga för båtskroten. Kolla Nästes Båthamn och Bjöla Marina, dessa båda ligger intill varandra. På Näsets båthamn finns de övergivna båtarna alldeles vid infarten, och på Bjöla nedanför berget bortom vaktstugan. Här finns ett "nybygge" som aldrig blivit sjösatt, men tycks vara övergiven. Sedan har ju jag ingen aning om ägandeförhållandena och om det går att köpa loss dessa objekt, du får kolla och sedan prata med hamnarnas ägare, och om det gäller övergivna båtar även rent juridiskt ta reda på vad som gäller.

I Göteborgsområdet har vi väl inga båtklubbar egentligen, eller i så fall fall väldigt få. De flesta småbåtshamnarna är kommunala, drivs av ett företag som heter GREFAB, elaka tungor säger att denna firma har noll-koll, men du kan ju alltid ringa till huvudkontoret och höra dig för även där.

Sedan lär det ha blivit lättare att få tag på kommunala båtplatser igen, det är nog "bara" 5-10 års väntetid, beroende på platsstorlek och vattendjup....

224265602_2c9a0874-9aea-441b-a097-bc9fdd

På Tradera finns det en billig "Segel båt" just nu, visserligen i Trelleborg...

http://www.tradera.com/item/100203/253052262/segel-bat

1000 kr bjudet just nu, reservationspriset ser ut att vara 15.000kr, fyra dagar kvar! Kan man säga att det är ett "vrakpris"? Motorn är naturligtvis kass.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns en Maxi 77 på Blocket för 8.000 kr som det står "GDS" på (Gör-Det-Själv) som jag hellre skulle köpa en den där riggade 60-talsbadbaljan från Tradera. Den borde man plasta igen fönster och genomföringar på och använda som bajstank, för det är väl vad den duger till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...