Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
ulfie81

Vårfix med styrpulpet/utombordare, vad behöver göras?

Rekommendera Poster

Halloj!

 

Precis som rubriken säger, nu när snön är på väg bort, man ser solen igen och ljuset i tunneln närmar sig så börjar det bli dags att ta tag i båten :) 

 

Länge sen jag behövde göra dessa bestyr då jag varit båtlös i allt för många år.

 

Har en ryds 480s med 35hk Johnson 2takt, båda från 97-98 nånting. Vad är grunden? Vad ska jag byta och koncentrera mig på? Förra ägaren hade bytt impeller inför säsongen 2014 så jag antar att jag klarar mig även denna sommar med de få drifttimmar det blir.

 

Motorn kändes svårstartad(vid kallstart) i slutet på säsongen, vet inte vad det kan bero på, dags för nya tändstift?

Tar tacksamt emot tips på bra tändstift.

Övrigt som kan behöva bytas? Några filter etc?

 

På båten funderar jag på att en ordentlig tvätt samt påbättring på bottenfärg. Sen fylla i lite sprickor i gelcoat mm

Nåt annat som kan behövas?

 

Tacksam för all tips :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver byta olja i växelhuset, det är den viktigaste årliga servicepunkten på en tvåtaktare. Eftersom impellern byttes relativt nyligen kan du nog skippa det, men var vaksam vid uppstarten så du verkligen ser att det kyler bra.Det ser du på skvallerstrålen.

 

Angående startsvårigheterna.... Hade du gammal bensin? Börja hur som helst säsongen med färsk soppa så har du eleminerat en vanlig felkälla. Gärna alkylatbensin (aspen).

Det sitter ett bränslefilter någonstans under kåpan. Följ slangen så hittar du det före förgasaren någon stans. De är genomskinliga så du ser om det är skit i det. Isf kan du ibland öppna och göra rent det eller köpa nytt. Ofta är det bara som en plast/metallsil i så man kan bara hälla ur gammal junk å stoppa tillbaka det igen.

Tändstift, skruva ur å se hur de ser ut. Det är ju billigt att byta om de verkar ha gjort sitt. Ngk, bosch eller champion är väl både pålitliga och lätta att hitta, se till att få rätt sort bara!

 

Båten då. Har du någon dyvika? Alltså en skruvkork som du kan få ur vatten som samlats i dubbelskrovet. Eller annan skrovgenomföring/självläns. Isf ska du kasta ett öga på eventuella gummipackningar/o-ringar eller dyligt. Så båten inte börjar med att ta in vatten. Resten är väl mest kosmetiskt, eller åtminståne inte akut om det inte stör dig.

 

Lycka till// Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växelhusolja är ju aldrig fel att byta även om man helst byter den på hösten för att undvika frostsprängning och korrosion vid ev vatten i den.

Kolla var du har för tändstift i den nu och byt till samma om motorn fungerade bra i somras. Annars kan du kontakta någon firma som är duktiga på Johnson och fråga vilka stift du ska ha.

Jag försöker köra alkylatbensin i min motor på hösten då den inte lika lätt skapar avlagringar i förgasare och annat. Har du fortsatta problem med oren gång kan det bero på det.

Bränslefilter finns det säkert någonstans och kan vara bra att byta även om det också helst görs på hösten.

Det kan också vara bra att byta den soppa du har i tanken då bensinen numer inte klara speciellt lång lagring.

Sen är det ju allt annat roligt som väntar med puts och vax etc.

Snart är det vår!

 

Ps

Micke kom före medans jag skrev och lyckligtvis stämmer råden överens.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj!

 

Tack för tipsen. Angående startsvårigheterna tror jag inte på bensinen, den har man alltid haft ett par dunkar och fyllt på inför i princip varje resa ( tanken e la på 25 L ca) så mellan 5 och 10 liter  har ju åkt på varje gång man åkt ut

 

mvh Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...