saltpeter 11 Postad 30 Januari , 2016 Hej ! Vi undviker oftast att använda gasolugnen i båten , mycket pga att vi fått för oss att den drar mycket gasol. (det är en stor ring med eldslågor i botten så det boffar till rejält när man tänder den. ) Vi har nu funderingar på att byta ut den. Är det någon som har kunskap om 1) skiljer förbrukningen mellan olika modeller.Har alla termostat ? 2) Hur mycket gasol går det åt att laga en plåt med rotfrukter, 30 min 200 grader TJO Peter bilagt bild på gamla spisen Dok1.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 30 Januari , 2016 Själv har jag ett vattenburet gasoldrivet värmesystem i båten och det slukar en hel del bränsle. På hösten får man byta tub ett par gånger. På sommaren när vi inte använder värmaren så känns det som att vi knappt förbrukar någonting. Då använder vi bara spisen och ugnen. Har 6kg tuber. Din spis ser fin ut så jag tror inte det lönar sig att byta och ja, ugnen förbrukar en del men är ju inte på så länge så njut av rotfrukterna och oroar dig inte för förbrukningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 915 Postad 30 Januari , 2016 Här är ett exempel på effekt för en tvålågig båtspis: Effekt brännare 2400 + 1000 W Effekt Ugn / Grill 1500 / 1600 W Den här ugnen förbrukar som du ser mindre än "stekplattan". Sen får ju ugnsförbrukningen relateras till om du behöver hel- eller halvfart för att tillaga dina rotfrukter. Att räkna om till kilo gasol får någon annan göra. Själva använder vi ugnen rätt mycket, fast mest kortare stunder vare gång och vi är ute mmyycckkket under sommarhalvåret. Vi förbrukar totalt ca 10 kg gasol/säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 30 Januari , 2016 Gasolförbrukningen i ugnen beror inte på hur stor brännaren är utan på hur välisolerad ugnen är. Ugnen är ju termostatstyrd. När den är varm minskar förbrukningen så att inställd temperatur hålls någorlunda konstant. Jag tror inte att din ugn är sämre än andra så jag tycker du ska behålla den. Billigare gasol kan man köpa ex.vis hos www.gasolfyllarna.se Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 30 Januari , 2016 Jag har en likadan ugn i en av båtarna, det har bakats pizza och bröd, ja sådana där halvfabrikat... Potatis kokas nästan varje dag. Vi är väl ute omkring 30-35 dygn per säsong och gör åt med fem kilo gasol, ungefär 2,5 2-litersflaskor. Spisen/ugnen blev betydligt snålare sedan vi hade lämnat in den för renovering. Brännare och ventiler finns troligtvis fortfarande som reservdelar, det blir iallafall betydligt billigare än att köpa en ny ugn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 31 Januari , 2016 (redigerade) Vi har ungefär samma förbrukning som Georg_Ohm rapporterar, 2 - 3 st. 2 kg flaskor per lååång säsong med ganska många gratänger och en del ½-fabrikatpizza. Inget bakande tyvärr. Kola de små lågorna i ugnens brännare, de ska inte vara gula och centrum i varje liten låga ska vara blå, eller blågrön. Om det inte ser ut så är det dags för service. Köp en ugnstermometer om du inte har en, finns bl.a. här. Kolla att temperaturen i ugnen håller sig någorlunda konstant och framför allt att den inte "skenar". Om temperaturen håller sig på inställd +/- 25 C har du inga problem med termostaten. Tillägg: Jag lägger in en bild på en ugnstermometer när jag till min stora förskräckelse ser att många säljer stektermometrar under namnet ugnstermometer. 1 kg gasol innehåller ungefär 13 kWh så har du en ugn på 1500 W utan fungerande termostat så kommer den att förbruka drygt 0,1 kg gasol varje timme. 1500 (W) / 1000 = 1,5 (kW) 1,5 (kW) x 1 (h) = 1,5 (kWh) 1,5 (kWh) / 13 (kWh/kg) = 0,115 (kg) Med fungerande termostat gissar jag att förbrukningen är ungefär hälften. Ugnade grönsaker är toppen till grillat kött så ugna på bara. Mackey PS Ugnade tycker vi är praktiska ord som fungerar på samma vis som stekta eller kokta. Redigerad 31 Januari , 2016 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 31 Januari , 2016 PS Ugnade tycker vi är praktiska ord som fungerar på samma vis som stekta eller kokta. Taget! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 31 Januari , 2016 Ett enkelt sätt att få reda på exakt hur mycket den drar är att väga tuben först. Starta ugnen och kör den med full effekt en timme. Väg tuben igen, differensen är din åtgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 31 Januari , 2016 Jag hade tidigare en mekanisk fiskvåg till att väga flaskorna med, men den har ersatts av en digital resväskevåg. Flaskornas tara skall vara ngiven på flaskan, men det kan vara lutet si och så med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 31 Januari , 2016 Om vi talar om sek kilos flaskot är det svårt att väga så att man ser om det färbrukats0,15 kg eller 0,05 kg på en timme. Med mondre flaskor och en hushållsvåg går det säkert bra att väga. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 1 Februari , 2016 Jag använder ugnen väldigt mkt. både grytor gratänger mm. gör av med 2-4 flaskor/år.. såna där små blå.. vad kan det vara 2-3 kg /flaska. Har för mej dom kostar 150:- st att byta. Har 4flaskor så i början på säsongen 3st "på lut". Så max 600kr/ säsong. tycker inte det är dyrt. Funkar ju kanon. Viss mat e ju bättre att laga på gas eftersom du får effekten direkt. Ugnen.. den skulle jag säker kunna snåla in på. Startar den alltid i god tid och den kan vara på tills mann kommer på några timmar senare.. så räknar jag med 4 tuber kan jag okynneselda hur mkt som helst. testade en gång med sån där gasolvärmarr med tre st värmeceller och en 6kg:s flaska... lät den brinna fullt tills flaska var tom.. minns inte hur länge men över natten.. har för mig runt ett dygn eller nåt.. minns att jag börv imponerad av hur länge det brann. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 1 Februari , 2016 Tack för alla tips. lite att fundera på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 2 Februari , 2016 Tips till er här i Göteborgtrakten. Allgas på Ringön är bra! http://www.allgas.se/ Dom hjälpte mig med renoveringen av min spis/ugn. Jag köper också min gasol där, kanske minns jag fel, men har för mig att jag betalade 130kr för byte en tvålitersflaska våren 2015. Men det finns tydligen någon firma som är billigare. Statoil är hutlösa när det gäller gasolpriser. Tvålitersflaskorna heter 2012, om nu någon undrade det. Det är mer lönsamt att köpa större flaskor, men alla har ju inte plats att förvara sådana ombord. Däremot var det billigare att byta kolsyreflaskan till sodastreamern på Jula, och ännu billigare på Ööb, men dom har ju ingen gasol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser