Botved 94 Postad 28 Januari , 2016 Vi fixar ena sonens Smiling och den har sedan tidigare porta potti. Nu håller vi på att montera en gammal GE-HÅ värmare vid sidan om toan och det blir väldigt trångt (nästan omöjligt). Alternativet är att köpa en ny mindre modell av Porta potti typ (inte så billiga) eller en superbillig vattentoa på biltema. Skillnaden blir naturligtvis komplettering med tank i sista alternativet men det är lättare ur platssynpunkt. Sonen har begränsad ekonomi annars hade han köpt en dyrare vattentoa. 242 kr för en vattentoa är ju larvigt billigt, men blir tråkigt om den är lika larvigt dålig. Någon med erfarenhet av toan? Vad går sönder å dom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 28 Januari , 2016 Nästan säker på att det är en biltematoa som sitter i min lilla båt. Den är visserligen med elmotor men funkar hur bra som helst, faktiskt bättre än dom jacob..? Som sitter i andra båten. det är ju pumpmekanismen då.. men den här el.. har jag haft 5 år och den hade 5-8 år innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 28 Januari , 2016 Kan låta som en oseriös kommentar nu men: köp två när ni ändå är där. Då har ni en komplett för reservdelar. (Såg pris nu på 199 kr på kategorisidan (screenshotta den kanske?) och 242 om man klickade på produkten) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 28 Januari , 2016 199kr är ju "skitbilligt" och den elektiska 499,75kr... Men båda är rödmarkerade, slutsålda, i alla fall på Hisingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 28 Januari , 2016 Priset är 242 kr. På nätet står "från 199.-" men det var underhuset. 242.- är ju jättebilligt också. Håller den mer än ett år så hoppas jag sonen sparat några spänn till en bättre . Pajar den innan så är det ett års garanti. Jag köpte den sista i butiken i Veddesta (Stockholm). Nu börjar jakten på billig tank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 28 Januari , 2016 Samtidigt, om toan skulle vara sämre än andra, så kostar den ju förmodligen mer än en med högre prislapp. jag räknade på skoj på segling kontra motorbåt. om en motorbåt klarar sig på 0,5 L/ distans går det på ett ut mot segelostnad om jag jämför min båt. segeluppdättning exkl. gennaker ca 65-75" kr.. ca 1000 distans/år. Seglen håller ca 10 år =10000 distans.. ger ca 6,5-7,5kr/ distans och ca 6500-7500kr/ sommar. om skillnaden på nåt som håller i 10-20år istället för ett år är 1000kr, så blir det 50-100 kr/ år.. i skillnad.. då blir ju 200kr plus jobb varje år djävligt dyrt. bättre att bryggsegla en dag mer en sommar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 28 Januari , 2016 Haha. Jo man kan räkna hur man vill. Men om man inte har pengarna nu så bli alternativet ingen toa eller en toa. Om värmaren ska få plats alltså. Betr segel så frågade vi ut i världen för ett tag sedan. Priserna varierade från USD 600 till USD 1700. Bägge alternativen Dacron.Diesel eller bensin brukar inte ge samma möjlighet att välja lågpris eller inte. Under åren som motorbåtsägare budgetersde vi ca 10-15 tusen / år i bränsle. Det lägger vi inte på segel varje år. Men det går såklart att vrida alla siffror så dom passar syftet, själv är jag världsmästare på det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 511 Postad 28 Januari , 2016 Köp inte en för liten tank, minst 40 liter. Den räcker för två personer i 4-7 dagar. Köp en rostfri tank - inte i plast - så luktar det inte genom tanken. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 28 Januari , 2016 40 liter tror jag det minst blir. Men är det verkligen någon som fått dålig lukt i båten pga plasttank? I en av våra tidigare båtar var det en integrerad tank i glasfiber under akterkojen och den gav inte ifrån sig någon lukt. Båten var ca 20år när vi sålde den. Jag har googlat som en idiot på ämnet (det skiljer 600:- till plastens fördel) för att bli klokare men dom som har plasttankar verkar inte ha problem, eller så försvarar man det man har kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 28 Januari , 2016 Har en 60 liter plasttank. Original från 97. Ingen lukt alls. Rengjord en gång för två år sedan. Inte pga av illaluktande utan för att jag passade på när motorn ändå var ur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 29 Januari , 2016 Jag har plasttank som jag satte i när jag köpte båten. tre somrar hittills och absolut ingen lukt. har tom. haft den stått otömd en sommarvecka varje sommar, för att kunna "sniffa" ev odör när jag varit borta så länge..... ingenting. Känns som myt att det ska lukta genom plasten fast allt är relativt luktsinnet förstås. Hundar kan ju hitta knark gömda i plastpåsar i bildäck. var har du hittat så billiga segel? dax för mej att skaffa nytt snart. Kan jag mäta mina och bara beställa likadana? Segelmakaren berättade att i stort sett alla segel sys utomlands ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 29 Januari , 2016 Haha. Jo man kan räkna hur man vill. Men om man inte har pengarna nu så bli alternativet ingen toa eller en toa. Om värmaren ska få plats alltså. Betr segel så frågade vi ut i världen för ett tag sedan. Priserna varierade från USD 600 till USD 1700. Bägge alternativen Dacron.Diesel eller bensin brukar inte ge samma möjlighet att välja lågpris eller inte. Under åren som motorbåtsägare budgetersde vi ca 10-15 tusen / år i bränsle. Det lägger vi inte på segel varje år. Men det går såklart att vrida alla siffror så dom passar syftet, själv är jag världsmästare på det jo det är klart. Bättre satsa mer på tanken, som är bökigare att byta sen. den draco, som du sa... hur stor? vilken förbrukning/ distand? hur mkt drar en lite långsam "plut plut båt" 40-fotare? alt en planande 40:a ibland kommer frågan upp... hur gratis det är att segla kontra motorbåt... fast jag seglar av andra skäl... föll bara fullständigt... ja nykär och det verkar inte gå över, tvärt om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 29 Januari , 2016 Om jag skrivit draco så har fingrarna snubblat för mig. Vi hade en Coronet 32 of för några år sedan. Gjorde ett uppehåll i seglandet men ramlade snart tillbaka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 29 Januari , 2016 K.. var hittade du dina segel för 600-1700 usd? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 29 Januari , 2016 Jag satt en dag och skickade förfrågningar över världen, det blev många segelmskare. Seglet det gällde var till samma båt som toan. En rullfock på 14kvm med påsytt uv-skydd. Billigast var någon av de Kinesiska / Hongkongbaserade segelmakarna, men inte långt efter var nsail (narval) som syr i Polen men har svensk representant. Tuss var också rätt billiga. Dyrast av de jag frågade var ett svenskt loft. För att jämföra räknade jag om alla priser till USD och räknade in frakter samt moms. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 29 Januari , 2016 Ok.. e du van? hur mycket mått behöver dom för att få till det bra? misstänker att dom syr många segel och får därför mycket rutin. Utrustningsnivån är nog rätt hög oavsett? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 29 Januari , 2016 Tråden har spårat ur lite lätt så jag skickade dig ett PM i stället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 29 Januari , 2016 Hmm då skulle motsvarande om jag räknar kvm rakt av bli ca.3500-9800 us 30" för billigaste.. 1/3 av priset. Även om man behöver in till segelmakare och justera lite så blir det "nästan gratis" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 29 Januari , 2016 Ok. Sorry. undra på att man inte e ordförande.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 237 Postad 29 Januari , 2016 OT: Köpte segel från Narwal till förra båten, ett storsegel. Jättefint hantverk men det var snålt skuret, taskig akterrunda. Borde ha sagt att jag kappseglade förmodligen. Men - jag skulle kunna tänka mig att köpa där ifrån igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 237 Postad 29 Januari , 2016 OT: Köpte segel från Narwal till förra båten, ett storsegel. Jättefint hantverk men det var snålt skuret, taskig akterrunda. Borde ha sagt att jag kappseglade förmodligen. Men - jag skulle kunna tänka mig att köpa där ifrån igen. Förtydligande, av förekommen anledning: Nästan alla båtar är underriggade, och min förra båt - en 60-talskonstruktion - var det definitivt. Man vill ju då maximera akterrundan (dvs formen på akterliket) för att få så mycket segel i toppen som möjligt - när seglet blir smalt tappar det form och gör så gott som ingen nytta i framdrivningen. När jag beställde seglet kunea man kryssa i "Cruising" eller "Kappsegling". Eftersom jag (då) inte kappseglade valde jag helt ärligt "Cruising", vilket resulterade i en ganska rak akterrunda. Hade jag valt "Kappsegling" hade den förmodligen blivit större, och båten hade seglat bättre - även vid cruisingsegling. Pratar inte om "Fathead" eller något annat extremt, utan bara en ordentlig akterrunda. Ursäkta mer OT... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser