Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
it26

Uppgradera Suzuki DT8C

Rekommendera Poster

Jag har en Suzuki DT8C utombordsmotor från 1991.

Jag har hört någonstans att man kan uppgradera den till en DT9.9C  för det är samma motor (211cc).

Om det går, vilka delar behöver jag byta ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte svaret men boats.net har bra reservdelslistor.
Klickar men t.ex. på "6 CYLINDER ASSEMBLY" här fås en lista över andra modeller där den reservdelen används.
Gissar att detaljer i förgasaren kan skilja, krävs väl mer luft och bensin?
Skulle börja jämföra där.
Ps. Obs att man inte längre kan beställa delar av dem från Europa. Men att titta i listan är ju tillåtet. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte svaret men boats.net har bra reservdelslistor.

Klickar men t.ex. på "6 CYLINDER ASSEMBLY" här fås en lista över andra modeller där den reservdelen används.

Gissar att detaljer i förgasaren kan skilja, krävs väl mer luft och bensin?

Skulle börja jämföra där.

Ps. Obs att man inte längre kan beställa delar av dem från Europa. Men att titta i listan är ju tillåtet. :-)

Stort Tack för svaret!

Har kollat och jämfört.

Behöver byta 3 st munstycken, och det är inte samma förgasare.

Vet dock inte än vilken skillnad det är på förgasarna, men nu vet jag vad som skiljer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om det ö.h.t. är en god idé att modifiera, men tror att ifall man nu ändå väljer att göra detta så behövs detaljerad kunskap redan ifrån början. Annars kan det kosta* mer än det smakar?
[Alltså veta vilka detaljer som skall bytas och vad dessa kostar, även hur den upptrimmade/avstrypta motorn kommer funka på ens egen båt. (Behöver t.ex. propellern bytas för att kunna ta ut de extra hästarna då de behövs, mm?)]
Är i mina ögon kort sagt säkrare och bättre att sälja den gamla motorn och köpa en annan kraftigare. Kan inget om dessa saker, är inte ens särskilt intresserad, men önskar naturligtvis lycka till! :)  

Nå, finns kanske bra fungerande tips att hitta, möjligtvis på litet skummare fildelningssajter, men där tänker jag mig inte ge mig in. Hittade dock två saker att länka, dels en tubfilm hur förgasarn ser ut (otydliga reservdelsskisser får slänga sig i väggen). Dels också en sorts intressant och litet informell varningsskylt sprungen ifrån motortillverkarna själva, vete katten?
[Riktiga trimnissar skrattar nog men jag tycker de har sin poäng... varför skulle hempulare lyckas få till den där riktiga "helheten" som utmärker en bra pålitlig motor som de själva mödosamt testat fram i olika miljöer och båtmarknader. Ja men... tänker nog många, vi hempulare behöver ju inte testa så utan bara kopiera reservdelsnummer för reservdelsnummer. Visst, men då bör man ha hela bilden klar för sig innan man börja köpa munstycken eller annat? Varför har förresten TS motor bara 8 hästar om den klarar 9,9 - svaret antyds i länken. Även hur just 9,9 - och inte 10 - uppkommit. Där ges också exempel på motorer som kan moddas hela vägen från 9,9 till 15 hästar, tydligen enbart genom förgasarändringar, så kanske kan TS rent av sikta högre och gå direkt från 8 till15 kusar??]      

*) Får lite "hallandsåstunnelvibbar" (den ni sär skrivnings hatare :-) för köper man grejor som visar sig inte hjälpa så vill man inte att det skall vara förgäves utan satsar kanske ytterligare. Visar sig heller inte hjälpa o.s.v. och man får allt svårare backa. Är ju bara några meter kvar, ni fattar säkert min tanke och dilemmat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte i stort behov av en större motor.

Trodde DT8 var en strypt version av DT9.9.

Den har inte varit använd på några år, så det får bli en stor service först  :)

Så tack för filmklippet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...