Berralj 0 Postad 26 Januari , 2016 Jag måste byta varmvattenberedaren i en Scand 29 -07. Någon som har erfarenhet av det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 27 Januari , 2016 Inte av Scand, men i Nimbus... Det brukar vara jäkligt ont om plats... Jag monterade den nya beredaren längre akterut i ett annat utrymme än var den gamla satt. Montera gärna trevägskranar så att det är lätt att tömma beredaren vid vinteruppläggningen. Köp en så stor beredare som möjligt, prismässigt är det inte så stor skillnad. I Nimbusen har jag en Isotherm på 30 liter, helt nöjd med den, ljummet vatten på kvällen om motorn gått på förmiddagen. I den andra båten sitter det en likadan, men på 40 liter, där finns det duschbart vatten morgonen efter motorgång. Du skall ha en shuntventil mellan in- och utlopp, så att du kan blanda in kallvatten i utgående varmvatten, samma som hemma, man får väl inte ha mer än 60 gradigt varmvatten, eller kanske kallare? Hursomhelst så kan man skålla sig på varmvattnet om elpatronen varit inkopplad över en natt, om shuntventilen inte blandar i kallvatten. Efter enbart motorgång bilr varmvattnet inte lika varmt, eller det beror ju egentligen på motorns kylvattentemperator, på motorns termostat, eller termostater. Varning för billiga slangar på varmvattensidan, de kan deformeras och lossna! Senast köpte jag Biltemas röda och blåa vattenslangar, och efter en säsong ser dessa ut att hålla måttet bra! Dubbla slangklämmor är ju aldrig fel på slangar med tryck i heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berralj 0 Postad 27 Januari , 2016 Tack för ditt svar. Bra läsning. Blir nog så att jag köper en original och monterar den på samma plats. Bara att koppla in slangarna och elen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffeutter 1 Postad 27 Januari , 2016 Komplett ventilrör för vatten är det som ska sitta, avstängning och backventil in mot beredaren, säkerhetsventil och blandningsventil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 28 Januari , 2016 (redigerade) Jag tog faktiskt bort backventilen på ingående kallvattenanslutning, beroende på att det var en sådan där billig backventil av plast med ett gummimembran inuti, och den läckte, varvid pentrypumpen gick för jämnan. Så nu får jag upp varmvatten en kort stund när jag vill ha kallt vatten i kranen vid diskhon..! Så det SKALL finnas en backventil på inloppet, men jag har sett att vissa vv-beredare har sådan inbyggd, eller kombinerad med den som jag kallar "shuntventil" som kanske heter någonting annat. Bra backventil är en sådan man köper i VVS-butik, av rostfritt eller mässing/brons med en kula inuti som sluter tätt i backflödet. Undvik denna typ av backventil, gärna i flera exemplar! Jag har haft några stycken och de börjar läcka i skarven mellan de båda halvorna. Jag gjorde dock en nödreparation till sjöss (på Kalvö) där jag skruvade isär och kladdade med Sikaflex mellan halvorna och ersatte plåtskruvarna med tre stycken M4 maskinskruv med låsmutter, och det blev väldigt bra... i två dagar, sedan började det läcka igen... Redigerad 28 Januari , 2016 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 28 Januari , 2016 Har ett lim. Powerbond pp/pe står det men resten av etikett e borta. Fick det från ett företag i Nyköping. Det funkar till såna plaster. Blir tätt men går inte att få isär sen. Har några såna backventiler i vegan. Tätat nån med både motorsilikon och hylomar förut. Det höll hyfsat, bäst med silikonet. Fortfarande tätt efter 4år. provade åxå med pu (förmodar det är vad du menar med sikaflex) höll en dag för mej. han jag fick limmet av har limmat stos, av pp- plast, på bla. Avloppsrör. Efter fem år när dom skulle byta en anna del som läcker, är det limmade omöjligt att få isär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffeutter 1 Postad 28 Januari , 2016 Jag tog faktiskt bort backventilen på ingående kallvattenanslutning, beroende på att det var en sådan där billig backventil av plast med ett gummimembran inuti, och den läckte, varvid pentrypumpen gick för jämnan. Så nu får jag upp varmvatten en kort stund när jag vill ha kallt vatten i kranen vid diskhon..! Så det SKALL finnas en backventil på inloppet, men jag har sett att vissa vv-beredare har sådan inbyggd, eller kombinerad med den som jag kallar "shuntventil" som kanske heter någonting annat. Bra backventil är en sådan man köper i VVS-butik, av rostfritt eller mässing/brons med en kula inuti som sluter tätt i backflödet. Undvik denna typ av backventil, gärna i flera exemplar! Jag har haft några stycken och de börjar läcka i skarven mellan de båda halvorna. Jag gjorde dock en nödreparation till sjöss (på Kalvö) där jag skruvade isär och kladdade med Sikaflex mellan halvorna och ersatte plåtskruvarna med tre stycken M4 maskinskruv med låsmutter, och det blev väldigt bra... i två dagar, sedan började det läcka igen... Exakt, det ska finnas men kan förstås vara inbyggd, nu är jag ingen expert på beredare just i båtar men jobbar som vvs-montör så jag antar att det inte skiljer allt för mycket mellan båt och hus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 28 Januari , 2016 Om du är VVS-montör har du tillräcklig kunskap om detta, eller rättare sagt, du är nog överkvalificerad... Vad jag inte skrev tidigare, är att vv-beredarna har en liten säkerhetsventil, som skall öppna om trycket blir för högt. Det är oftast genom denna man tömmer beredaren på hösten, men på en av de beredare jag nu har i mina båtar, är det bara ett 3-4 mm stort hål som det pissar ut vatten ur och man öppnar denna ventil, en liten kläpp som man viker upp, på den andra är det en fjärderbelastad svart plastratt man vrider några grader för att öppna, men med ungefär samma resultat, det rinner ut långsamt. Så med din kunskap kanske du kan skruva dit någon annan kran eller anslutning på både in och utlopp så att du lätt kan tappa ur vattnet på hösten, och kanske med nån slang man kan stoppa ned i självlänsen så att du slipper få urtappat vatten i kölsvinet. Glöm bara inte att koppla ur elpatronen när du tömmer beredaren, det glömde jag, men gjorde ett dubbelfel, glömde även att tömma ut vattenet hösten 2014, så det blev rätt i alla fall, jag hade varmvatten hela vintern utan att veta om det, och förbrukade väl några kWh i onödan. Jag har ju anslutit "landström" även då båten är uppställd för att få litet underhållsladdning på batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffeutter 1 Postad 28 Januari , 2016 Om du är VVS-montör har du tillräcklig kunskap om detta, eller rättare sagt, du är nog överkvalificerad... Vad jag inte skrev tidigare, är att vv-beredarna har en liten säkerhetsventil, som skall öppna om trycket blir för högt. Det är oftast genom denna man tömmer beredaren på hösten, men på en av de beredare jag nu har i mina båtar, är det bara ett 3-4 mm stort hål som det pissar ut vatten ur och man öppnar denna ventil, en liten kläpp som man viker upp, på den andra är det en fjärderbelastad svart plastratt man vrider några grader för att öppna, men med ungefär samma resultat, det rinner ut långsamt. Så med din kunskap kanske du kan skruva dit någon annan kran eller anslutning på både in och utlopp så att du lätt kan tappa ur vattnet på hösten, och kanske med nån slang man kan stoppa ned i självlänsen så att du slipper få urtappat vatten i kölsvinet. Glöm bara inte att koppla ur elpatronen när du tömmer beredaren, det glömde jag, men gjorde ett dubbelfel, glömde även att tömma ut vattenet hösten 2014, så det blev rätt i alla fall, jag hade varmvatten hela vintern utan att veta om det, och förbrukade väl några kWh i onödan. Jag har ju anslutit "landström" även då båten är uppställd för att få litet underhållsladdning på batterierna. anledningen till att det bara "pissar" ur ventilen är för att det blir vaccum i beredaren, för att avhjälpa detta måste man släppa in luft i beredaren antigen genom att öppna en koppling eller så gör man färdigt en anslutning med t.ex en ventil som man helt enkelt öppnar när det är dags att tömma. Vad gäller att koppla en slang från säkerhetsventilen så är det ju bara ta vilken som helst om det bara är provisoriskt just vid tömmning och rikta ner den i självlänsen, alt. en "godkänd" slang och koppla permanent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 30 Januari , 2016 Angående "pissandet" alla vattenkranar var öppna, varvid undertrycket i beredaren jämnades ut, men det hjälpte föga, så även beredarens inlopp lossades, då blev det ju litet bättre, men fortfarende en liten rännil, inte så konstigt då det rinner ur ett sådant litet hål. Varför jag funderat på att sätta trevägskranar på både inlopp och utlopp för att kunna tömma och lufta samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 30 Januari , 2016 Varför så bråttom att tömma? När vi tömmer vattentanken gör vi en hävert ut genom en lämplig skrovgenomföring och när vi kommer tillbaks till båten nästa gång är tanken tom. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser