Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
ChrisE

Gera lister när det inte är 90gradershörn

Rekommendera Poster

Hej!

Behöver tips på hur man mäter ut och gerar U-list som ska kanta en plywoodskiva med hörn som inte är 90 grader så att det blir snyggt.

Det måste finnas något listigt sätt för att göra det hyffsat enkelt och framförallt så att man är ganska säker på att det blir bra.

/ ChrisE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Behöver tips på hur man mäter ut och gerar U-list som ska kanta en plywoodskiva med hörn som inte är 90 grader så att det blir snyggt.

Det måste finnas något listigt sätt för att göra det hyffsat enkelt och framförallt så att man är ganska säker på att det blir bra.

/ ChrisE

Det finns många hjälpmedel, en del förevisade i andra inlägg här. Men jag har satt mycket taklist 95 mm breda profil, erfarenheten säger att det skevar alltid någonstans, och vinkeln blir fel. Jag har girat i såg eller med smygvinkel, sedan passat ihop hörnen, när det inte stämt har jag tagit en bandputs och slipat vinklarna tills de passar ihop. Bökigt tar tid ja, men slutresultatet blir i regel bra, och det är ju det som räknas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man inte bara lägga listerna i kors så som dom ska sitta och sedan såga rätt igenom båda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man inte lyckas såga exakt mitt i vinkeln så blir faserna på listerna olika breda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man inte lyckas såga exakt mitt i vinkeln så blir faserna på listerna olika breda.

Man får kanske va beredd på att göra om ett par gånger för att få det hela bra.

Rasp och sandpapper är inte helt fel verktyg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du tar två passbitar och kapar till du får rätt vinkel. Särskilt när man ska sätta lister mot ryggåstak tror jag det är svårt på annat sätt där flera vinklar möter varandra. Skriv ner vinklarna när du fått till det bra så är det bara att köra sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör en mall i kartong - då kan du ändra fram och tillbaka på ett enkelt sätt tills du blir nöjd. 

Det finns nog inga genvägar om man vill ha det perfekt, såg en som mallade sitt golv i båten med tejpade kartongbitar där det var måna omöjliga vinklar - blev perfekt när han väl sågade i det riktiga golvet.. :)  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...