3617 0 Postad 25 Januari , 2016 Att min Suzuki DF 60 från 2004 ska ha motorolja med viskositet 10W-40 framgår av instruktionsboken. Men vad rekommenderas, mineral, delsyntet eller helsyntet? /Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 25 Januari , 2016 mineral eller syntet... syntetoljan kan ge något mindre slitage just vid kallstart, annars spelar det ingen roll. Delsyntet är förmodligen bara ett sätt att få nästan crackad-olje-pris för i stort sätt endast ocrackad olja.... fågelpastej (en häst= häst, en fågel och en häst blandat är fågelpastej) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 25 Januari , 2016 (redigerade) Om kostnaden inte är ett hinder och motortillverkaren inte uttryckligen avråder så är helsyntet det bästa alternativet. Viktigast är dock att välja en olja som uppfyller motortillverkarens rekommendationer vad gäller viskositet SAE 10W 40 i ditt fall, men även kvalitetsklassing vanligen som API-(USA), JASO-(Japan) eller ACEA-norm (Europa). Syntetisk basolja som det är fråga om ger möjlighet att tillverka en mer stabil produkt med lägre behov att blanda i tillsatser för att modifiera basoljans egenskaper att uppfylla önskad kvalitets- och viskositets-norm. Fördelen är en mer stabil produkt som förändras mindre om den utsätts för t.ex. höga temperaturer i t.ex. en motorgräsklippare eller mekaniskt slitage som t.ex. i en MC där samma olja smörjer även växellådan. Jag tycker inte att det finns någon anledning att tro att syntetolja skulle ge lägre slitage vid kallstart, det är i vart fall inte det som är det primära målet med att använda sig av syntetisk basolja. Redigerad 25 Januari , 2016 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 25 Januari , 2016 Lite fel där av mej. Oftast klarar syntetoljan bredare viskositetsindex så du kan ha ex 5-40... i det fallet kan du få lite bättre kallstartegenskap. tillverkarna häller i precis så lite tillsatser som kravs för att uppfylla normer, inte ett gram mer, dessa kostar. I sk. Syntetolja har man ju tagit bort lite dåliga egenskaper, ur mineraloljan, så det behövs ju färre eller mindre av tillsatserna. Det är i princip just sönderdelandet och bortplockadet av vidsa delar ur mineraloljan som gör det som blir kvar till sk. Syntetolja. sen är det ju tillsatser och oljefilter som fixar att behålla obehöriga partiklar på rätt plats. dessa går att separera... om du har en bra separator.. sen kan du tillföra nya tillsatser... å vips... ny olja. Ja.. kanhända du kan hålla motorn frisk något längre med syntetoljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 26 Januari , 2016 Vi båtägare som kör normala sträckor med motor varje år byter väl olja på hösten? Det räcker säkert. Medan proffs som kör ständigt byter med jämna intervall oavsett årstid... Jag jämför med landbacken där många bilar går längre tider innan oljebyte. Att som en känd svensk biltillverkare ha ett serviceintervall för sina dieslar på 3,000 mil tycker jag är för länge… spelar ingen roll för mig om ägaren visar upp en fullt stämplad servicebok. Den bilen köper jag bara inte därför att oljans additiver har börjat sluta att fungera någonstans 1-1,500 mil, tror jag. Men en båtmotor körs relativt lite så där köper jag bara ägaren kan visa något som markerar att han / hon har bytt olja varje år. Byte i backslag kan det till och med räcka med vartannat år? Jag köper olja på SWEDOL och prisskillnaden för att köra med syntetolja istället för mineralolja är hundralappar, i mitt fall strax ungefär 300:- så… ja, jag kör med syntetolja i mina bilar och båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser