marped 0 Postad 24 Januari , 2016 Hej! Är det någon som vet vilket ankarspel som passar till Aquador 25 C årsmodell 2000. Vi vill ha med blyad lina inte band. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 537 Postad 24 Januari , 2016 Varför inte ett bandankarspel? Har haft bägge delarna och föredrar band. Har inget svar på din fråga även om du skulle kunna tänka dig band men blev lite nyfiken. Det där om att band skulle vara mindre flexibelt och mer ryckigt har inte jag upplevt. Det vanligaste spelet för blyad lina som installeras i båtar från fabrik är väl Engbo. Kanske finns bra placering för det även i Aq 25:an? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 24 Januari , 2016 (redigerade) Jag har en Aquador 26ht och det ser ut som att dom är ganska lika vid badbryggan, jag letade efter alternativ till engbo ungefär ett år eftersom jag tyckte dom var lite dyra. Jag pratade med alla leverantörer på båtmässan och det enda alternativet jag hittade var att sätta ett bandspel i stuvfacket som är på högra sidan på 26an. Men jag ville ju ha blyad lina jag med så det gick bort. Det blev ett engbo Maxi monterat som på alla andra AQ26'er. Jag föredrar blyad lina för ryckdämpningen den ger, att den drar ut båten en bit från berget och att den går ner brantare så när man ankrar i gästhamn tex utö så är det mindre risk att en passerande fenköl-båt tar med sig min båt, i alla fall ankaret vilket kan vara jobbigt nog speciellt om man inte själv är där när det händer. Sen inbillar jag mig att det är lättare att få in ett band i propellern, det skulle vara intressant att höra vilka fördelarna är med ett bandspel jag har aldrig ägt ett, jag vill inte skapa en diskussion om bly vs band här men det vore bra att få reda på vilka fördelar som finns. Bernte Redigerad 24 Januari , 2016 av Bernte-AQ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 537 Postad 24 Januari , 2016 Ett bandankarspel tar mindre plats att installera och kräver inte fallhöjd på repet efter spelet på det sätt som spel för blyad lina. Bandet kinkar aldrig vilket en lina kan göra. Bandet blir inte lika blött som linan. Bandet tar mindre plats än linan. De magnetiska plattor som markerar stopp och sköljläget på banden slits aldrig ut vilket trådarna på linan gör på ganska kort tid. Min erfarenhet är inte alls att bandet har mindre ryckdämpning än linan. Det är ett visst motstånd genom vattnet när bandet sträcks pga dess relativt breda yta vilket har samma effekt som tyngden hos linan med blykärna. Själv har jag blyad lina på Engbo-spel i nuvarande båt och har haft andra Engbo-spel i andra båtar och två olika bandankarspel. När nuvarande spel börjar krångla blir det byte till band igen. Jag måste dock säga att jag har de bästa erfarenheter av Engbo i Sverige som gett mig mycket bra support när de hade tillverkningsproblem med sina motorer till spelen. Bättre support kan jag inte tänka mig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 24 Januari , 2016 Har båtsystems ankarspel med blyad lina i aktern och det funkar bra. Dessutom kompatibelt med Sidepowers fjärrkontroll för bogprop vilket är bra så att man slipper extra onödiga fjärrkontroller. Har ett Quick med kätting i fören och det har fungerat klanderfritt med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 24 Januari , 2016 Jag har ett bandankarspel i många år, mer än 20. Är nöjd! Men en sak saknar jag, och det är att min installation inte tillåter kätting, hade annars gärna haft fem meter kätting mellan ankaret och bandet. Har ett 10kg vässad brucekopia, och nu när ålgräset blivit längre pga att miljön blivit bättre, så är det svårt att få grepp med ankaret, hade det funnit litet kätting som tyngt ned ankarets skaft eller ten så tror jag det blivit bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 24 Januari , 2016 Man måste väl också tänka på att ankarpel och x antal meter blyad lina väger en hel del, kan ju bli känsligt i en mindre båt att få en hel det extra kilon på ena sidan långt akterut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 24 Januari , 2016 Ser nu att din dörr ju sitter på styrbord, så det naturliga är nog att ha ankarspelet på babord sida och jag har för mig att de andra fabrikaten som fungerade att sidmontera var gjorda så att de hade fungerat att sätta babord på vår båt men där sitter ju vår dörr så det var ju inget alternativ. Är väldigt nöjd med engbospelet så det känns som det var rätt val. Tack Christer för listan på fördelar med bandspel kanske kan bli ett alternativ på framtida båt. /Bernte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser