ante75a 0 Postad 23 Januari , 2016 Hej jag har en stålbåt på 11m Det är på tok för mycket motor ljud och det beror på att det är helt oisolerat runt motorn. Det blir som en resonanslåda. Vill gärna ha tips på hur man lättast isolerar mot plåten så att kondensen kan rinna ner i kölen, Samt att det inte släpper så lätt med värme och kyla. Alla tips är välkomna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 23 Januari , 2016 (redigerade) Först ska du täta alla hål och springor i motorrummet, även runt kablar mm. Nästa steg är att klä hela motorrummet med en blygummimatta (inte durken) som dämpar lågfrekvent ljud. Sedan en mjukare matta/skiva och ytterst en perforerad aluminiumplåt för att kunna hålla rent samtidigt som ljudet inte ska studsa runt. I "taket" kan du sätta en ljudabsorberande matta istället för aluminiumplåt för att absorbera lite mera ljud. Skarvarna på mattan ska gå helt ihop, inga springor! Alla öppningar/luckor ska förses med gummilister så att de blir täta. Detta är det bästa du kan göra tror jag. Det tar nog några dagar och kostar nog 5 - 10 tusen kronor. Budgetvarianten Köp (och montera) en bra isoleringsmatta - typ tungt skumgummi - med aluminiumfolie in mot motorrummet. Jag tror det är bättre och billigare att använda mattor från fordonsindustrin än från båtaffären. I övrigt som ovan. Tillägg: Om du isolerar kommer du inte att få kondens på skrovsidorna. Mackey Redigerad 23 Januari , 2016 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 23 Januari , 2016 I senaste praktiskt båtägande (nr 1, 2016) är en artikel om att isolera motorrumet. I stort sett som mackey skriver fast lite mer ingående. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 23 Januari , 2016 När jag sökte artikeln i PB så hittade jag denna artikel istället. Det är klart jag inte hittade artikeln i PB, det är ju senaste numret. Varför har jag inte fått den tidningen? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 24 Januari , 2016 Den kom i förrgår till mig. Din brevbärare kanske är långsammare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 24 Januari , 2016 Här är länkar till två äldre repotage http://www.karnag.se/images/stories/Marine/Tystare_motor_PB_nr_1_jan_2014.pdf http://www.karnag.se/images/stories/Marine/Btnytt.pdf Metallfolie försämrar ljudisoleringen ganska mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser