Northsea 3 Postad 21 Januari , 2016 Ser att Se.... kör 20% nu iom mässan i Göteborg snart. De andra ligger lågt ett tag till. Har för nöjes skull skrivit upp ett par saker jag ska köpa och nu domderar de ut dessa som REA etc etc fast de ligger högre än höstkampanjen. Har en del att handla i år, bäst att vänta till Allt för sjön va? Då brukar de väl ha största priskriget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 84 Postad 22 Januari , 2016 (redigerade) På hösten i november har´de flesta båttillbehörsbutikerna i Sthlm 25 %. Brukar passa på att köpa på dig mesta jag behöver då. Deras "rea-varor" brukar vara billigare under denna period också. Nu till vår båtmässorna har priserna stigit, även på reavaror. Det lönar sig att kolla på nätet också. Sparade 1000:- på min AIS-tansponder jag köpte på en svensk sajt. I butik hade de "rea" på denna, men var ändå 1000:- dyrare. Sen om man vill/vågar kan man även beställa från Kina via ebay, men lite sämre kvalitet kanske... Redigerad 22 Januari , 2016 av CaptainKongo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 22 Januari , 2016 Man ska vara väldigt uppmärksam på mässpriser och reor. På mässorna har jag vid ett par tillfällen sett "Mässpriser" där det ordinarie priset varit samma eller bara några få kronor högre. Rena lurendrejeriet i stil med elektronikbranschen alltså. "Reorna" som nästan ständigt pågår har alltid massa undantag. Elektronik, varor med sk dagspriser samt även annat är i princip alltid undantaget. Det går såklart att göra bra affärer både på mässor och reor men man måste vara ganska uppmärksam och ha koll Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Togero 8 Postad 22 Januari , 2016 Vissa affärer är ju billigare med "normalpris" jämfört med reapris hos andra, nu har Erlandssons inte rea längre men även reapriset var högre än Biltemas: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Kikare-och-kompass/Marinkikare-7-x-50-2000023974/ http://erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Sjokort_Bocker_Kikare/Kikare/KIKARE_PEJLKOMPASS___AVSTAND?id=04062 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 22 Januari , 2016 Ja, det hänger inte ihop detta. Drar samma slutsats som dig @thundergod. Måste vara riktigt bra affär att driva båt tillbehörs butik. Bara skriva Kampanj eller REA med stora bokstäver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 492 Postad 23 Januari , 2016 Sista mässdagen kan man ibland få loss saker billigt, särskilt om man ska köpa flera saker. Men... det gäller att - som många påtalat - att ha full koll på vad sakerna kostar under andra tider på året, i andra affärer och på nätet. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Januari , 2016 Angående "ständig Rea", Sale, Kampanj med mera så är väl detta rätt noga reglerat i marknadsförings-lagen? (Troligen är risken för en företagare att "åka dit" rätt liten, gissar jag? Men enligt "Hallå Konsuments" - föredömligt begripliga - text så kan de riskera mellan 5tkr & 5Mkr i böter?)[själv är jag ännu såpass naiv att jag helst avstår från alltför överdriven prisjakt, tänker att det är bättre om vi bägge halv-ler "hela vägen till banken" än att nån av oss storskrattar medans den andre gråter? Låter kanske löjligt men jag tror att obegränsad konkurrens och prispress, vidarebefordrat i många underled, nog i slutändan drabbar slavarna i "sweathshops" värst? Men detta var bara en reflexion, inget man behöver konfronteras med. (Åtminstone inte förrän människor tvingas fly hitåt i stort antal.) Ursäkta avbrottet, åter till forum-ämnet, alltså maximal prispress.] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 24 Januari , 2016 Angående "ständig Rea", Sale, Kampanj med mera så är väl detta rätt noga reglerat i marknadsförings-lagen? (Troligen är risken för en företagare att "åka dit" rätt liten, gissar jag? Men enligt "Hallå Konsuments" - föredömligt begripliga - text så kan de riskera mellan 5tkr & 5Mkr i böter?) [själv är jag ännu såpass naiv att jag helst avstår från alltför överdriven prisjakt, tänker att det är bättre om vi bägge halv-ler "hela vägen till banken" än att nån av oss storskrattar medans den andre gråter? Låter kanske löjligt men jag tror att obegränsad konkurrens och prispress, vidarebefordrat i många underled, nog i slutändan drabbar slavarna i "sweathshops" värst? Men detta var bara en reflexion, inget man behöver konfronteras med. (Åtminstone inte förrän människor tvingas fly hitåt i stort antal.) Ursäkta avbrottet, åter till forum-ämnet, alltså maximal prispress.] Håller med till stor del. Skiljer det stora summor, flera tusen på elektronik blir det dock svårt för mig att gynna t ex den lokala handlaren. Försöker dock i möjligaste mån handla allt till båten på lokala Dogger i Norrtälje där vi har sommarstuga och båt (bra och kunnig personal mm). Även om det ibland skulle vara både snabbare och kanske billigare med någon av de större "båtvaruhusen" i Sthlm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 25 Januari , 2016 Tror dessvärre inte att om en båthandel eller vilken annan säljande verksamhet som helst lyckas få bra marginaler för den skull delar ut premier i leden under och definitivt inte så det går till den stackare som gör jpbbet hos tillverkaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser