Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
HaraldssonD

Garmin 100i fast vhf

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ingen vhf i min segelbåt, har tänkt att införskaffa mig en fast monterad.

Vad tror ni om denna?

Garmin 100i.

Garmin VHF 100i SnabbFakta VHF 100i: - 3,2" Display - 25 watts sändareffekt / 1 watts energisparläge - DSC Klass D/SC-101 - NMEA0183 - Inbyggnadsbar - Mått: 192x118x163mm - Vattentät (IPX7) - Kompasssäkertavstånd 500mm - Spänning: 12volt - Frekvensomfång: 156,050MHz - 163,275MHz (inkl WX-kanaler)

http://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/vhf/stationar-vhf-med-ais/vhf-garmin-100i

Har den vad som behövs?

Mvh David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har ingen vhf i min segelbåt, har tänkt att införskaffa mig en fast monterad.

Vad tror ni om denna?

Garmin 100i.

Garmin VHF 100i SnabbFakta VHF 100i: - 3,2" Display - 25 watts sändareffekt / 1 watts energisparläge - DSC Klass D/SC-101 - NMEA0183 - Inbyggnadsbar - Mått: 192x118x163mm - Vattentät (IPX7) - Kompasssäkertavstånd 500mm - Spänning: 12volt - Frekvensomfång: 156,050MHz - 163,275MHz (inkl WX-kanaler)

http://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/vhf/stationar-vhf-med-ais/vhf-garmin-100i

Har den vad som behövs?

Mvh David

Ja! Det är ju en VHF för marint bruk.

Du bör komplettera med kanalerna L1 och L2 för fritidsbåtsbruk. Det görs så här:

Using the VHF 100i and VHF 200i to Program Private Channel Sets

You can program a private channel set using the radio. When you add private channels using the radio to the current International frequency bands. The radio provides only a basic interface for adding private channels. If you require additional programming capabilities, use the Garmin VHF Radio Programmer. The Qatar and United Arab Emirates private channel sets can only be programmed using the Garmin VHF Radio Programmer.

Private channels are inserted at the end of normal radio channels as showing in the following example:

• Private channels added: F1, F2, F3
  • Channel ordering on the radio: 87 > 88 > F1 > F2 > F3 > 1 > 2

To add a private channel set:

1. While pressing and holding the left soft key on the radio, press the PWR key to power on the unit. The screen displays “ENTER PASSCODE:”.

2.  Use the Channel knob to enter the passcode: GARMINVHF.

3.  Select OK to acknowledge the warning message.

4.  Select PRIVATE CH..

5.  Select a private channel set from the list. Select NONE to clear a private channel set you have added.

Leta upp och välj "Sweden leisure" i listan så har du programmerat in L1, L2 och L3 i din VHF (fast L3 har jag aldrig hört talas om i officiella sammanhang.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade på den VHFen för ca ett år sen men valde den som heter 200 eftersom den har Nmea2k och jag har det i båten sen tidigare. Är betydligt lättare (nåja bara en sladd istf flera) att koppla in.

Hade en del problem med antennsladden innan jag bytte antennen, men det är en annan historia.

Funkar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

L3 får bara användas i Finland och Estland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Följde instruktionen enligt ovan för att få in Leisure-kanalerna och det funkade fint. Lite konstigt att Garmin Sverige (det var de som levererade till butiken jag köpte av) inte programmerar in dessa iom leverans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

L3 får bara användas i Finland och Estland.

Aha, då är det ju lite dåligt av Garmin att de lagt in kanalpaketen på det här sättet (enligt det dokument jag fått från Garmin support). De borde ju haft ett korrekt Sverie-anpassat paket så deras svenska kunder slipper bli olagliga.

Post o Telestyrelsen (PTS) som delar ut frekvenser till olika behov i Sverige kan ju ha delat ut L3 till något annat ändamål här i Sverige.

Finland   Finland Leis.

L1 155.500 155.500

L2 155.525 155.525

L3 155.650 155.650

Sweden Sweden Leis.

L1 155.500 155.500

L2 155.525 155.525

L3 155.650 155.650

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Följde instruktionen enligt ovan för att få in Leisure-kanalerna och det funkade fint. Lite konstigt att Garmin Sverige (det var de som levererade till butiken jag köpte av) inte programmerar in dessa iom leverans.

Jag hittade en text i manualen om "Private channel customization (preset by your Garmin dealer)" så jag mailade deras support och frågade varför de inte var inlagda. Då fick jag det inklippta dokumentet som visade hur jag skulle göra. Men jag håller med om att det är dåligt att det inte är gjort vid leverans. Eller att dokumentet bifogades i kartongen.

Frågan är ju om det finns fler svårfunna features i deras apparater.

Jag kan tipsa om en annan (inte dold) funktion i apparaten - Mistlur!

Jag köpte en liten hornhögtalare (Standard Horizon 220SW) som monterades i masten. Drog en tvåledare mellan apparaten och högtalaren. Vips så hade jag en skaplig mistlur med korrekta signaler. Jag har märkt att den gör nytta när den används. De flesta verkar så ovana vid att det mistsignaleras så de tror nog att det är något större än en fritidsbåt och håller väl undan i dimman.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan få köpa min Garmin 100i, i princip oanvänd med instruktionsbok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...